[WN] wat ik me altijd al af vroeg..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemyladie

wat ik me altijd al af vroeg..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 23:03

is het volgende: bij de westernklasses rijden zat andere rassen mee, zoals KWPN bijvoorbeeld.
Nu vraag ik me af of dat dat dus ook andersom kan, bij de 'dressuur' klasses gewoon op de maneges waar eens in de zoveeltijd op zondag de wedstrijden zijn. -> zou je daar aan mee mogen doen met je (bijv.) QH? En ben je dan verplicht om in de zwart/wit stijl te gaan met lange laarsjes en dressuur zadel plus hoofdstel? Mij leek eigenlijk van wel, maar vind het aan de andere kant maar raar als je daar met zo'n lekkere dikbil tussen gaat rijden. Hihi :+
Zou zeker leuk zijn als je daar met je westernoutfit even een dressuur proefje komt rijden tussen de andere tak van de paardensport..

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:08

Volgens mij mag het niet, officieel. Met westernoutfit dressuur starten, bedoel ik. Met een quarter mag je wel gewoon dressuur rijden natuurlijk.
Maar draai het eens om... die KWPN'ers of andere rassen die westernwedstrijden rijden, hebben toch ook gewoon een westernoutfit en tuig?

Ik heb gewoon erg veel geluk, want ik rij western, maar heb les van een dressuurjuf. En de wedstrijden die zij onrganiseert voor als haar klanten, daar mag ik gelukig gewoon aan meedoen met mijn westernspullen. (ik heb ook niets anders, dus dit is enige mogelijkheid)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:08

Ten eerste hoef je bij de dressuur geen dressuurzadel, een veelzijdig of spring mag ook.
Je mag dus geen westernzadel, westernkleding oid. Je moet gewoon in een zwart/donkerblauw jasje. witte rijbroek, zwarte laarzen, witte handschoentjes en cap..

Maar natuurlijk mag je wel gewoon met je quarter dressuur starten. Een paard is een paard..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:09

Qua ras mag je alles nemen wat je wilt, je moet bij dressuur wel een engelse optoming hebben, dus een 'normaal' dressuur, vz of springzadel en een hoofdstel met neusriem.
En ja, je moet je ook houden aan de kledingvoorschriften dus witte rijbroek, rijjas en laarzen, geen cowboykleren ;)

Maar met een QH zul je wel heel hard je best moeten doen want die hebben vaak toch kortere en vlakkere gangen dan de doorsnee kwpn'er.

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 23:16

hmm oke jullie antwoorden zijn duidelijk. Dat van die kleding snap ik idd ja. Sorry over dat 'dressuur' zadel, maar dat is een samengevat woord voor mij haha..
Eigenlijk moet ik toch maar een keer lef hebben om op zondagmiddag met mijn Quarter de manege-oprit op te stappen, hihi. Nee hoor dat doe ik niet.. ;)

bedankt.

Asciugamano

Re: wat ik me altijd al af vroeg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:42

waarom niet? Er zijn meer geweest die dat al gedaan hebben hoor. ;)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:49

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:07

_Zsazsa_ schreef:
Ten eerste hoef je bij de dressuur geen dressuurzadel, een veelzijdig of spring mag ook.
Je mag dus geen westernzadel, westernkleding oid. Je moet gewoon in een zwart/donkerblauw jasje. witte rijbroek, zwarte laarzen, witte handschoentjes en cap..

Maar natuurlijk mag je wel gewoon met je quarter dressuur starten. Een paard is een paard..

De kleuren van de jasjes zijn vrijgegeven per 1 april... alle kleuren mogen nu, mits wel het type cobertjasje.
Ook mag je i.p.v. met zwart tuig en laarzen, nu ook starten in het bruin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:09

Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom je zo'n lef zou moeten hebben om met een QPA een dressuurwedstrijdje te starten :? IMO moet elke westernruiter toch gewoon goed door minimaal een B-proef heen kunnen sturen, ongeacht type of ras paard.

Zelfde als dat mijn dressuurleerlingen regelmatig bv een horsemanshippattern voor hun snufferd krijgen. DAT moet ook elke dressuurruiter gewoon kunnen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:56

Je kunt prima starten, maar als je geen startkaart hebt zou ik gewoon lekker onderling doen. Het hangt van de sfeer af of ik mijn tuig ook zou aanpassen, maar een veelzijdigheidszadel dat goed genoeg past voor een keertje zou toch te vinden moeten zijn...
Je kunt ook nog fnrs starten, maar je mag maximaal op F6 instromen, dat maakt het wel anders.

En verder denk ik dat Sonja helemaal gelijk heeft... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:00

Sterker nog, ik heb laatst een keer zo'n F-proef gereden en kreeg gewoon toestemming om met m'n westernzadel en bitloos te rijden. Was geen enkel probleem.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:39

Dat is dus precies wat ik volgende week ook ga doen.
Het zal wel wat geroezemoes opleveren, maar de ervaring is me meer waard.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:39

Tja, lef hoef je er niet voor te hebben hoor. Ik heb jarenlang met mijn appaloosa dressuur gereden en ging prima.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:43

lovemyladie schreef:
zou je daar aan mee mogen doen met je (bijv.) QH?

Ja, maar je moet lid zijn van een rijvereniging en de KNHS dan. Het ras maakt niks uit.

lovemyladie schreef:
En ben je dan verplicht om in de zwart/wit stijl te gaan met lange laarsjes en dressuur zadel plus hoofdstel?

Ja.
Het harnachement weet ik niet zeker, misschien moet er een neusriem aan je hoofdstel en mag er geen knop op je zadel, maar dat kun je nakijken in het disciplinereglement van de dressuur:

http://www.knhs.nl/overview3.asp?pCatID ... =11&men=07

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 12:50

Kleur van de jasjes is vrij sinds kort, broek mag wit zijn maar ook champagne en volgens mij ook beige/geel . Laarzen mogen ook gekleurd zijn maar schoenen met chaps mag ook. Hoofdstel moet wel een neusriem hebben.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:20

Klopt, bij FNRS moet het 'degelijk' zijn, bij KNHS wat meer regels. :)
En onderling is natuurlijk ook nog een optie. ;)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:40

O, knhs mag je nu ook met een roze jasje starten e.d. :-) Er zijn al flink wat kleurcombinaties gesignaleerd sinds dat is vrijgegeven :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 01:32

Sonja schreef:
Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom je zo'n lef zou moeten hebben om met een QPA een dressuurwedstrijdje te starten :? IMO moet elke westernruiter toch gewoon goed door minimaal een B-proef heen kunnen sturen, ongeacht type of ras paard.

Zelfde als dat mijn dressuurleerlingen regelmatig bv een horsemanshippattern voor hun snufferd krijgen. DAT moet ook elke dressuurruiter gewoon kunnen.

Ik neem aan dat je op mij reageert?

Ik zeg niet dat er lef voor nodig is, wel dat je hard je best zult moeten doen als je ook serieus prijzen wilt rijden. Reden staat hierboven.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 03:54

ik heb vroeger ook wel eens met mijn quarter een dressuur showtje gedaan (stond toen op dressuur manege en daar was een wedstrijd, toen zhebben ze me gek gemaakt om mee te doen). ging best goed, enige commentaar: teugels korter! (mijn paard snapte dit al niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:52

Dat was idd ook het enige "negatieve" commentaar dat ik kreeg, en de jury vond dat ik iets minder 'groot' moest sturen. (ik reed op mijn jong pony, bitloos) Maar ik had wél het hoogste dagtotaal :D

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:32

Ik heb ook een tijdje 'engels' gereden met mijn paint. Was no problem. Overigens paste ik me gewoon aan in tuig.

(Reed alleen onderlinge wedstrijdjes ivm niet willen aanvragen van startkaart, lid worden van verenigingen e.d. rotzooi)