Tips gevraagd aan "ervaringsdeskundigen"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daf

Tips gevraagd aan "ervaringsdeskundigen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 14:24

Hallo,

graag zou ik willen weten hoe jullie een en ander op zouden lossen mbt onderstaand geval. Ik wil nl erg graag langere ritten gaan maken met mijn paard / evt richting endurance, maar zoals het nu gaat ....

Even een kleine uitleg, ik heb een nu 20 jr merrie waarmee ik ook graag op buitenrit ga. Hierbij kom ik alleen bij de volgende problemen:

- zij is altijd al vrij vlot geweest op buitenrit, maar toen ik haar net had (nu ong 3 jr geleden) was het nog redelijk te doen;
- toen kwam er op een buitenrit altijd een denkbeeldige bocht naar huis, op weg naar die denkbeeldige bocht kon ik alles doen mbt stap/draf/galop en dat in een beheerst tempo, dus controle, na die denkbeeldige bocht wist ik dat ik beter naar huis kon stappen, want ze werd TE heet;
- nu begint de denkbeeldige bocht naar huis al bij het erf af gaan ... met andere woorden, vanaf het moment dat de buitenrit begint is zij erg heet.

Alleen op buitenrit is nog het beste te doen, dan moet ze nl op mij vertrouwen en krijg ik haar , soms met enig aandringen , overal langs. Maar zodra we in draf zijn gegaan is het alleen nog maar standje race, hoofd in de lucht, rug wegdrukken en zodra ik in wil houden: nog heter worden.

Met andere paarden samen wordt het anders (zeker de paarden die ze kent) daar gaat ze enorm aan kleven. Voorop wil / durft ze niet meer. Zelfs ernaast is al drama, tot aan stijgeren aan toe. Dan heeft ze een heldhaftig moment, gaat enkele meters voorop. Ik prijs haar uitbundig, tot ze vliegensvlug weer omdraait, niet uitkijkend naar wat er naast / achter haar is, met als gevolg dat menig ruiter een hoofd tegen zich kreeg om vervolgens weer achter het andere paard te kruipen.

Zodra we dan in het bos zijn en hebben gedraafd, gaan alle remmen los, wil ze alleen maar harder en of dat voorop is maakt niet uit, op de terugweg uiteraard zo snel stappend dat het A. niet meer uit te zitten is en B. binnen no time de groep uit het zicht. In houden werkt alleen maar averechts, tot aan steigeren.

Heb al van alles geprobeerd.
- boos worden / tot zeer kwaad: werkt averechts: gevolg een paard over de zeik en niet van plan om zachter te gaan en een baasje in tranen uit frustratie en schaamte omdat ik mij heb laten gaan;
- aan het werk zetten: hoofd gaat de lucht in of ze gaat enorm achter de teugel lopen en duiken;
- alleen maar stappen voor een paar weken lang: heerlijk ontspannen hoor maar na weer een keer draven alles voor niets;
- martingaal maakt niets uit;
- slof begin ik niet aan;
- bitloos: van gewoon een halstertje tot verschillende bitloze optomingen: ze gaat er gewoon doorheen.

Ik zit er niet gespannen op, opzet is om met een ontspannen teugeltje te rijden, ik probeer d'r zoveel mogelijk los te laten (dus niet trekken, vastzetten e.d), been er wel aan houden (heb de neiging om dan alles los te laten, met als gevolg dat als ze mijn been dan weer voelt ze naar voren schiet).

Het punt is dat ze het zooooooooo leuk vindt ... maar ik niet meer , maar ik wil toch naar buiten kunnen omdat ze verders compleet verkeersmak is en zeker gezien haar leeftijd wil ik meer kunnen dan alleen in de bak rijden.

Overigens is dit alleen gedrag wat zich buiten uit. In de bak is het de relaxedheid zelve (al heeft ze wel temperament).

Ik ben erg benieuwd hoe bv iemand die endurance rijdt hier mee om zou gaan .....

Ik hoop op tips

Alvast bedankt!

Groetjes,
Daphne

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:47

Ik ken natuurlijk jouw rijstijl en houding niet en of je al dan niet zenuwachtig, angstig of juist heel kalm bent.
Enkele van mijn paarden zijn tijdens de trainingen met vertrek van thuis uit en op hun bekend terrein vervelend en op wedstrijd heel anders. Op wedstrijd staan ze dan wel goed vooruit maar gaan veel minder protesteren voor de stomste dingen, thuis hebben ze dan hoekjes of plekjes waar ze telkens wat flippen tot steigeren en 360° draaien. Dus hoe is je paard op verplaatsing?

Als een paard van mij te fel staat ga ik een tijd alleen rijden zonder anderen en telkens ze sneller wilt lopen of in galop schiet ga ik onmiddelijk terug stappen tot ze terug ontspannen is. Na een tijd voel je het effect daarvan en kan je al wat rustiger draven. Zo kan het gebeuren dat ik dan meer stapwandelingen maak maar ook dat zijn goede trainingen. Maar ik heb ook paarden die ik juist in een vlot (niet versnelt) tempo moet rijden omdat ze anders nergens langs willen en die ik juist op probleempunten zelfs in gestrekte draf of galop moet zetten.
Als je paard telkens om wil draaien kijk dan eens naar welke kant meestal is de vluchtkant steeds dezelfde, bij mijn paarden is dat linksom. Neem dan een zweep aan die kant en hou die op kritieke punten klaar om die dan langs het hoofd te houden en eventueel even op en neer te bewegen.
Trainingen kunnen best niet te snel gereden te worden bouw gewoon de duurtijd van de draf op.
vb level 1 20min. stap - 10min. draf -5min stap - 10min draf- 5min stap - 10min draf -20min stap
level 2 20m stap - 10 draf - 2 stap - 10 draf - 2 stap - 15 draf - 20 stap
........
level 6 20 stap - 25 draf - 10 stap )- 30 draf - 5 stap - 25 draf 20 stap

level 10 20 stap - 60 draf - 20 stap

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:05

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad. Vanalles geprobeerd en uiteindelijk toch gekozen voor een pelhambit. Nu heb ik spijt dat ik dat niet veel eerder gedaan heb. Het trekken, sjezen, drammen en de discussies zijn verleden tijd en we kunnen nu ontspannen van onze ritten genieten in een tempo dat ik bepaal, en niet hij.

Daf

Re: Tips gevraagd aan "ervaringsdeskundigen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 08:16

@Inn: ik heb nog niet uit kunnen proberen hoe ze is op ander terrein, maar nadat ik verhuisd ben gaat het de 1e x redelijk goed, nieuwe omgeving en de 2e x is het alweer hetzelfde liedje.

@Speedster: werkt dit bit dan scherper in oid..??

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:20

Een bit werkt net zo hard in als de handen van de ruiter ;)
Met zo een bit kan je je paard ook heerlijk ontspannen laten lopen aan een los teugeltje maar als je een correctie moet uitvoeren komt dat veel 'duidelijker' door.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 08:21

Daar heb je helemaal gelijk in Reininglover :j ik waak er alleen voor om naar hulpmiddelen / scherpere bitten te grijpen :o maar zoals het nu gaat werkt het ook niet en bitloos gaat het ong hetzelfde .....

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:23

Ik rij buiten op een shank, dan kan ik lekker relaxt rijden. (mijn paard is ook erg heet buiten) Als ik op shank rijdt (die heeft een hefboom effect) dan kan ik heerlijk aan een lange teugel rijden en als ik wat te vertellen moet hebben dan heb ik ook echt wat te vertellen :D

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 08:25

Maar zijn jullie paarden dan ook constant heet ... Als ik een flinke ophouding maak dan reageert zij ook wel en als ik haar wil inhouden dan reageert ze ook, maar dat gaat gepaard met een hoop onrust en wordt ze nog heter .... het gaat mij erom dat ze niet zo heet blijft, maar als ik het tempo aangeef zij daarin ook weer ontspant.

Draven met een ontspannen teugel kan ik nooit :n

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:31

Dit bit is inderdaad duidelijker. Ik heb ook heel lang gezegd dat ik geen scherper bit wilde. Ik reed hem met hackamore, omdat hij door een bit in het verleden finaal heen rende (ook een shank). Naarmate hij meer conditie en looplust kreeg, werd elke rit echter steeds meer een strijd. Ik hoef met dit bit echt niet de hele tijd aan zijn mond te zitten, daar waak ik enorm voor (doe nog steeds in eerste instantie alles met mijn zit en stem), maar omdat Speed weet dat drammen geen zin heeft, probeert hij dat ook niet (of nauwelijks) meer. Dus zit het hem vooral tussen de oren eigenlijk, de onrust is ervanaf. Ik heb dus ook nu pas mogen ervaren wat het is om aan een lange teugel in een rustig, constant tempo te draven. Heerlijk!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:32

Mijn oude paard kon ook heel heet zijn buiten en wilde zeker rmet anderen erbij alleen maar hard, harder, hardst (alleen buiten kon ik - vooral toen hij ouder werd - goed op lange teugel rijden)....als ie maar op kop kon. En flink hangen op het bit. Een pelham-bit had nul komma nul effect. Een hackamore heb ik overwogen maar bij verkeerd gebruik kan er veel schade aan neusbrug ontstaan......Ik ben overgestapt op een Passoa-bit (een gewone trens met hefboomwerking), alleen als ik met andere naar buiten ging. Werkte als een trein. Hij kon bij dit bit in begin behoorlijk gefrustreerd (op de plaats galoperen) zijn, maar tempo was in alle opzichten van mij. Later heeft hij de werking vh bit gewoon geaccepteerd...en ik kon weer zonder gevecht met anderen naar buiten :-)

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 08:36

Ik vind het echt zo moeilijk :o stalgenootje rijd met een hackamore en volgens haar was haar paard ook erg onrustig buiten met zijn hoofd e.d en heet en met een hackamore is dat over, dus ik kan 'm altijd een keer lenen.

Mijn beeld is dat ik graag met een ontspannen paard, lekker naar buiten kan, lang teugeltje en gecontroleerd tempo ....

Dus ligt de fout dan bij mij? Of heb ik gewoon een paard wat het buiten zo heerlijk vindt dat ze er voor gaat .....

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:41

Daf schreef:
Ik zit er niet gespannen op, opzet is om met een ontspannen teugeltje te rijden, ik probeer d'r zoveel mogelijk los te laten (dus niet trekken, vastzetten e.d), been er wel aan houden (heb de neiging om dan alles los te laten, met als gevolg dat als ze mijn been dan weer voelt ze naar voren schiet).

Je geeft zelf al aan dat je de neiging hebt om je been er niet aan te houden maar dat is wel belangrijk. Als ze te hard loopt kan het ook wel eens helpen om juist wat aan te drijven, dan ben je in elk geval weer degene die bepaalt wat er gebeurt. Ik zou vooral ook veel rustig gaan stappen, en dan proberen rustig aan te draven. Goed blijven doorzitten. Als je paard meteen wegschiet meteen terugnemen naar stap. En dan zo proberen de draf steeds langer te maken. Mijn paard kan af en toe ook behoorlijk drammen hoewel ze verder heel braaf is, dus ik heb er wel wat ervaring mee. Ik had ook de neiging om bij het aandraven alles een beetje over me heen te laten komen en toen gaf iemand me de tip om te blijven rijden, dus doorzitten, been eraan. Dat hielp wel een beetje, maar om het echt op te lossen moet je denk ik een tijd consequent hiermee aan de slag gaan, dus veel stappen en de stukjes draf uitbreiden.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:21

mijn pony was eerder ook altijd heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg druk buiten, ik kon er niet aan denken om ooit met een losse teugel te gaan rijden. maar ik heb haar een paar jaar lang met een thiedeman (ik weet niet als ik het goed schrijf) gereden om haar hoofd laag te kunnen houden zodat zij het bit niet vast kon pakken en er van door kon gaan. ik ben nu op een martegaal over gegaan omdat ze nu meestal rustig is buiten. ik heb zelf ook moeten leren ontspannen, want zo snel jij gespannen wordt (soms heb je het zelf niet eens meer door) dan reageert je paard daar ook op! en als je zelf je rust vindt in het rijden dan wordt je paard vast ook een stuk rustiger (was bij mij zo het geval)

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:28

Toen mijn paardje teveel trok en altijd de eerste wou zijn heb ik ook eens een pelham gebruikt.... nooit meer, hij ging juist nog harder en er was geen houden meer aan...
Nu rijd ik hem terug met zijn rubberen bitje en het gaat prima. Ik heb je gevoel dat naarmate ik geen rubberen bit maar iets anders gebruik dat harder is, hij zich enorm verzet...

Met rubber kan ik prima met lange teugels rijden en hem ook inhouden wanneer nodig

Dus indien je een pelhalm wilt mag je die altijd van mij overkopen... ;-)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:15

Karrimh is ook altijd erg heet en dat blijft hij. ik rijd hem met een pessoa en altijd op de 3e ring. we zijn inmiddels 9 jaar en 3x een 160km rit goed uit gereden te hebben verder en hij blijft heet. hij wil zo graag, maar ik moet er gewoon mee om gaan. het is af en toe lastig, maar voor de dierenarts weer gemakkelijk aangezien hij erg graag loopt en dus zelden moe is.

oefening baart kunst, gewoon doorgaan en proberen er mee te leren om gaan.

www.freewebs.com/stalnorwind

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:43

Bij mij ook hetzelfde, daarom lekker een shank erin en ook ik ga lekker klasse 1 rijden :D Altijd heet, maar daar leer je vanzelf mee omgaan. Al kan ik soms jaloers worden als ik mensen lekker relaxt door het bos zie gaan hahahaha Des al niet te min, zou ik mijn aap nooit meer willen missen!

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 21:37

Maar in welke zin is die van jullie heet ... lekker voorwaarts of zo door blijven lopen en steeds harder, steeds meer op de voorhand totdat ze uiteindelijk in galop gaat en ook daarin steeds harder ....

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 01:40

SFCAP schreef:
Toen mijn paardje teveel trok en altijd de eerste wou zijn heb ik ook eens een pelham gebruikt.... nooit meer, hij ging juist nog harder en er was geen houden meer aan...
Nu rijd ik hem terug met zijn rubberen bitje en het gaat prima. Ik heb je gevoel dat naarmate ik geen rubberen bit maar iets anders gebruik dat harder is, hij zich enorm verzet...

Met rubber kan ik prima met lange teugels rijden en hem ook inhouden wanneer nodig

Ik heb dezelfde ervaring met mijn vosse merrie met eender welke ijzerwinkel in haar mond gaat ze hangen en rukken aan het bit. Met een rubberstang doet ze het niet.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 01:49

crosmuller schreef:
Daf schreef:

Je geeft zelf al aan dat je de neiging hebt om je been er niet aan te houden maar dat is wel belangrijk. Als ze te hard loopt kan het ook wel eens helpen om juist wat aan te drijven, dan ben je in elk geval weer degene die bepaalt wat er gebeurt. Ik zou vooral ook veel rustig gaan stappen, en dan proberen rustig aan te draven. Goed blijven doorzitten. Als je paard meteen wegschiet meteen terugnemen naar stap. En dan zo proberen de draf steeds langer te maken. Mijn paard kan af en toe ook behoorlijk drammen hoewel ze verder heel braaf is, dus ik heb er wel wat ervaring mee. Ik had ook de neiging om bij het aandraven alles een beetje over me heen te laten komen en toen gaf iemand me de tip om te blijven rijden, dus doorzitten, been eraan. Dat hielp wel een beetje, maar om het echt op te lossen moet je denk ik een tijd consequent hiermee aan de slag gaan, dus veel stappen en de stukjes draf uitbreiden.

Hangt wel wat van het paard af. Benen geven is wel het laatste wat ik bij mijn vosse merrie zou doen want die haalt zo'n snelheid dat je niet meer tijdig kunt stoppen, en moe krijg je ze toch niet als ze getraind zijn voor een 120km wedstrijd. Wat wel helpt bij haar of ik nu zit of verlicht rij is mijn hielen laten zakken en ellebogen goed achteruit houden als zij dan gaat trekken heb ik meer weerstand zonder zelf te moeten gaan trekken.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:20

Inn schreef:
SFCAP schreef:

Ik heb dezelfde ervaring met mijn vosse merrie met eender welke ijzerwinkel in haar mond gaat ze hangen en rukken aan het bit. Met een rubberstang doet ze het niet.

Ja, helemaal hetzelfde, maar liever zou. Heb namelijk voorkeur om rubberen bit in te steken ;-)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 08:42