[WN] Flame (western) inrijden, 5e keer los

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lutjehorsy

Flame (western) inrijden, 5e keer los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 15:53

Hallo,

Ik ben mijn eigen paardje Flame aan het inrijden. Dit zijn foto's van de 5e keer los.
Het gaat best goed. In het begin vond ze opstappen doodeng en begon ze erg te trekken en lichtelijk steigeren. Gelukkig zijn we nu alweer veel stappen verder en kan ik moeiteloos opstappen. Ze staat keurig stil en vindt het helemaal niet erg meer. Al houdt mijn vader haar natuurlijk nog wel vast, als ik opstap. Gewoon voor de veiligheid.
Flame is nog erg onzeker onder het rijden, ze heeft een afwachtende houding. Sturen vindt ze nog niet zo leuk, al wordt dat al wel beter. Af en toe maakt ze een sprintje, dan ga ik diep zitten en zeg "easy" en is ze binnen 4 tellen alweer in draf. Flame is echt een geweldig paardje om mee te werken. Ik heb veel lol in het berijden van haar, al kan ik mij wel beter ontspannen op mijn vaders paardje. Ik ben nu vooral bezig met sturen en halthouden. Ik galopeer nog niet met haar.

Je mag commentaar geven, maar hou het asjeblieft vriendelijk over mijn houding. Ik heb reuma en daardoor span ik mijn spieren heel erg aan. Ik probeer nu zo ontspannen mogelijk op paard te zitten.

Eerst even longeren!
Afbeelding

Rustig drafje
Afbeelding

Afbeelding

Even een tonnetje meepakken.
Afbeelding

Afbeelding

Hier was ze een beetje bang voor, maar liep er wel aldoor braaf langs. Het is een doel gemaakt van pallets, tja mijn broers idee!
Afbeelding

Afbeelding

Hier alweer een uitdaging! Ze vond mijn hondje niet zo leuk en neem hem anders nooit mee. Hij liep alleen aldoor achter haar aan en ging liggen waar wij langs wilden. Het hondje was niet echt onder de indruk van haar, maar op dit moment wel. Hij stoof weg en Flame dacht ik ga ook maar snel weg, maar naar 4 tellen was ze alweer in een rustig drafje!
Afbeelding

Hier nog een paar zonder capje.
Afbeelding

Afbeelding

Hier no een link van een andere recente topic van mij
[WN-ITP] Shaggy: eerste keer (western) rijfoto's

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:21

ik vind het een heel leuk paardje, wat is het voor iets?
hij doet het erg braaf

verder, doe alsjeblieft iets met hak aan je voeten, vind dit doodeng, als je doorschiet......

ik zou ook liever geen scharenbitje bij zo'n jong dier zien ,normaal begin je met een trensje bij het inleren
ook zou ik een dikkere pad onder het zadel leggen, deze is wel erg dun

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:22

Ten eerste: Leuk paardje! Wat is het voor 'iets'? ;)
Ten tweede: Haal dat bit er aub uit! Gooi er een trens in en ga daarmee aan het werk. Je zit er voor de 5e keer op! :oo

SantasRanch

Re: Flame (western) inrijden, 5e keer los

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:25

Leuk paardje, ziet er goed uit hoor!!

veel plezier met het mooie paardje..

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:33

Flame lijkt me een leuk paard met een fijn karakter, dat ze ondanks haar angst toch alles doet wat je vraagt! +:)+
Hoe oud is ze?

Wat betreft het bit; dat is echt niet geschikt om paarden mee te beleren :n Geen wonder dat ze sturen niet leuk vindt! :oo Als ik jou was zou ik voorlopig met een trensbit of bitloze optoming rijden :)
Sturen kan je je paard trouwens ook heel goed vanaf de grond leren :j

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 18:43

fff je moet een paard echt niet met zo'n bit beleren. Hang er gewoon een trensje in. Het liefst een D trens. Daar gaat het sturen ook makkelijker van worden

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 19:32

Jullie zijn echt een leuk stel samen! :)
Ik kan alleen ook niet gelukkig worden van dat bit...

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 19:37

Ik vind dat je een erg leuk paardje hebt maar waarom pak je het niet wat voorzichtiger met hem op?
De 5e keer ben je pas met hem los en waarom dan al galloperend langs tonnen met een scharenbit...?
Ok ik lees dat je hondje hem liet schrikken, maar eerlijk gezegd vind ik je wat onvoorzichtig te werk gaan.

Een trensje zal echt voldoende zijn als jullie net beginnen, is echt een stuk fijner voor je paard.
Succes, vind hem erg leuk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 19:41

Ik vind het een leuk paard, dat als eerst!

Maar, het is niet mijn manier van beleren. Begin liever eerst met een trensje, dat is al scherp genoeg voor zo'n jong paard.
Ook je laarzen zijn niet echt veilig, zeker met een jong paard zou ik daar mee uitkijken!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 19:57

Ik vind het ook een knapperd maar......die shanks vind ik niet kunnen bij een jong paard ;)

Heel veel plezier nog samen ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:25

Gaaf paard! Maar ik sluit me wel aan bij de anderen mbt het bitje, je paard moet geen angst voor het bit hebben wil je goed leren sturen en dat gaat met een trensje veel eenvoudiger. Ik vind het ook niet zo gek dat hij moeite heeft met sturen.. Kan niet prettig zijn zo.

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 07:59

Flame is een kwart haflinger, verder zit er echt van alles in. Hackneybloed van haar oma en in haar moedersbloedlijnen komen namen voor als Samber en Zuidhorn.

Aan mijn laarzen zitten zeker weten wel een hak. Een hak wat net zo groot is als de hak bij mijn rijschoenen. Die heb ik nu niet aan, wegens mijn reumaklachten.

Flame is nu vijf jaar oud. Hiervoor heeft ze wel andere bitjes in gehad: een dubbelgebroken met koper, trensbitje. Dit was wel goed om te oefenen, maar lagen niet zo goed bij haar in de mond. Toen vond ze sturen al helemaal niet leuk en begon ze zelf met haar hoofd te schudden. Sinds ik dit bit in haar mondje heb, gaat het juist beter.
Ik ben al wel een tijdje met haar bezig, hoor! Ze is nog aardig groen qua sturen en losrijden, maar dat betekent niet dat we snel dit bit hebben gebruikt.

"Galop om de tonnen heen": tja, ze schrok en maakte misschien maximaal 3 galopsprongen. Dan ga ik sturen, zwaar zitten en zeg ik "easy". Lijkt me niets ergs aan?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 08:24

Ja, mijn tinker schudt ook met haar kop. Maar een shank erin is alleen symptoombestrijding, er is waarschijnlijk fout.
Dan kan je denken aan: Allergie, zadel, rug, benen, licht etcetc

Een vraag. Je rijdt nu steeds op 2 handen met veel contact op de shank. Met wat voor een bit wil je dan op 1 hand? Nu zal je paard waarschijnlijk al stukken harder in haar mond worden.

En uiteindelijk heb je weer een scherper bit nodig en na een tijd weer scherper...

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:50

Leuk paard!

Maar je optoming is echt not done. Heb je ervaring met western? Les?

Het bit is al genoeg over gezegd, ben ik het mee eens.

Je zadel ziet er ook niet echt uit als iets wat fijn is voor de paardenrug. Maar dat is lastig te beoordelen vanaf een foto natuurlijk.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:38

Lutjehorsy schreef:
"Galop om de tonnen heen": tja, ze schrok en maakte misschien maximaal 3 galopsprongen. Dan ga ik sturen, zwaar zitten en zeg ik "easy". Lijkt me niets ergs aan?!

Het zal dan wel een momentopname geweest zijn, feit blijft dat ik het geen vriendelijk beeld vind geven.
Dat komt gewoon door de omschrijving, 5e keer los erop met een shank.

Ik ben het eens met Niels er zou iets mis kunnen zijn met de dingen die hij noemt of met het gebit zelf en met een scherper bit los je dat niet op, maar ver-ergeren de eventuele problemen zich op den duur.
Het is meer als tip bedoeld, geen kritiek ;)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:55

Ben het helemaal met Roosje1987 en Niels eens. Daarnaast vind ik het loshangende draad op de derde (en eerste) foto nogal akelig. :o

Vraag me ook af of je les/begeleiding hebt?

Succes ermee!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:22

Lutjehorsy schreef:
Ik ben al wel een tijdje met haar bezig, hoor! Ze is nog aardig groen qua sturen en losrijden, maar dat betekent niet dat we snel dit bit hebben gebruikt.

Je geeft zelf al aan dat ze erg groen is, dan moet je echt niet een shank gebruiken.
Ik train mijn paard nu een jaartje en ze kan al neckreining met een snaffle maar ik hang er nog steeds geen shank in hoor.
Je kunt een groen paard echt niet goed inrijden met een shank :n

Verder lekker doorgaan maar wel even goed nadenken waar je mee bezig bent :)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:15

ja tuurlijk lijkt het met shanks beter te gaan als met een trens... heb je al eens bekeken wat de werking van zo'n bit exact is als het in je paard zn mond hangt? Er zijn trouwens ook trenzen met dezelfde mondstukjes als de shanks he (zoals de mylerbitjes of een billy allen ofzo).

Zijn haar tanden trouwens recent nagekeken? haken op de tanden geven nl. exact zo'n reacties en het maakt een wereld van verschil eens die weg zijn!

ook, als je paardje het nog af en toe op een lopen zet zou ik nog niet rond tonnetjes gaan rijden enz, maar heeel rustig te werk gaan en tevreden zijn met een ontspannen rondje draf in een gelijkmatig tempo en zonder schrikken of dribbelen. Gaat de neus naar de grond? belonen en klaar voor die dag...

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:21

Leuk paardje daar niet van, maar dat je op zo'n groen paard al op shanks rijd.. niet mijn ding.
Verder ben ik het met de meeste reactie's hier eens. :o

Vera schreef:
Je kunt een groen paard echt niet goed inrijden met een shank :n
Verder lekker doorgaan maar wel even goed nadenken waar je mee bezig bent :)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:35

hmmz... er is al een heleboel hier gezegd. shank is not done bij een groen paard... maar daar wil ik niet heen.

het zadel.. ik zag de eerste foto en dacht.. dat is een zadelmarktzadel...
heb je wel eens de waarheid van goedkope zadels gelezen?
auwie.. maar... zoals hier ook al staat, kan ik dat niet beoordelen vanaf een foto.

verder een heel erg leuk paardje.. super schattig ding. wees er zuinig op!

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:17

Heerlijk paard om naar te kijken :)

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 15:29

Niels schreef:
Ja, mijn tinker schudt ook met haar kop. Maar een shank erin is alleen symptoombestrijding, er is waarschijnlijk fout.
Dan kan je denken aan: Allergie, zadel, rug, benen, licht etcetc

Een vraag. Je rijdt nu steeds op 2 handen met veel contact op de shank. Met wat voor een bit wil je dan op 1 hand? Nu zal je paard waarschijnlijk al stukken harder in haar mond worden.

En uiteindelijk heb je weer een scherper bit nodig en na een tijd weer scherper...

Ik weet niet of je goed naar de foto's hebt gekeken, maar ik heb juist bijna geen contact met het bit, alleen tijdens het sturen.
Van tempo verwisselen, dat doe ik allemaal op stem.
Met neck-reining, heb je helemaal geen bit nodig.
Het bit wat "klein duimpje heet, omdat een ectra kleine schaar heeft. Dit is ideaal voor jonge paarden. Hoe groter de schaar hoe sterker de inwerking. Ik heb er echt wel meer verstand van dan jullie denken.
Eigenlijk bedoel ik niet dat ze met haar hoofd schudde, maar dat ze haar mond steeds open had. Met dit bitje doet ze dat niet.

@paintless
Dit is geen zadel van marktplaats. Dit zadel is van premiere

@kynshiri

Ze draaft al in een gelijk tempo en ze is juist wel heel ontspannen. Alleen een beetje onzeker over wat er van haar verwacht wordt. Eerst bleef ze daardoor geregeld stil staan, omdat ze even niet meer snapte wat er van haar verwacht wordt. Dit doet ze al niet meer en het gaat juist heel goed. Daardoor zijn we nu juist bezig om het sturen beter onder de knie te krijgen. Figuren rijden en af en toe een tonnetje meenemen.

Ik heb dit topic niet gestart, omdat ik problemen met Flame ondervind. Integendeel het gaat juist heel goed en ik ben alleen heel erg trots op haar. Ik heb dit bit niet in haar mond gedaan, omdat ze niet luistert. Dit bitje past beter en ze accepteert dit bitje wel. Terwijl ik veel andere bitten heb gebruikt.

Ik heb zeker begeleiding en veel ervaring met het inrijden van paarden. Ook rij ik al jaren western. Dus komt niet zo even om de hoek kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:26

Nouja, verschil van mening dan maar. Ik vind dit bit veel te scherp. Mond open is een teken van protest. Ik los problemen zelf liever op dan aan symptoombestrijding te doen.

Ook vind ik echt dat je vrij veel contact hebt (en je rijdt nog geneens op 1 hand). Imo is een shank voor een paard waar de basis op bevestigd is.

Enfin, ieder zijn manier van inrijden.........

Edit: Zie net ook een ander topic van jou waarbij je ook een paard op een shank rijdt. Misschien moet je eens bij jezelf gaan kijken of je iets niet fout doet ipv het bij je paard te zoeken.

Heb je geen trainer oid?

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 18:30

Niels schreef:
Nouja, verschil van mening dan maar. Ik vind dit bit veel te scherp. Mond open is een teken van protest. Ik los problemen zelf liever op dan aan symptoombestrijding te doen.

Ook vind ik echt dat je vrij veel contact hebt (en je rijdt nog geneens op 1 hand). Imo is een shank voor een paard waar de basis op bevestigd is.

Enfin, ieder zijn manier van inrijden.........

Edit: Zie net ook een ander topic van jou waarbij je ook een paard op een shank rijdt. Misschien moet je eens bij jezelf gaan kijken of je iets niet fout doet ipv het bij je paard te zoeken.

Heb je geen trainer oid?

Ik zoek niets fout bij mijn paard. Volgens mij begrijp je me niet helemaal. Ik vind dat het juist heel goed gaat. Ik zie trouwens ook nergens dat ze haar mond open doet. Of bedoel je over het vorige bitje. Tja, dat was ook de reden dat we naar andere bitjes zijn gaan kijken...

We verschillen in iedere geval van mening. Want ik vind dat ik juist heel weinig contact heb met het bit.
Je hebt het over oplossen van problemen. We hebben helemaal geen problemen met dit paard. We hadden gewoon een slecht passend bitje, dan ga je op zoek naar iets wat wel goed past.

Ik heb wel een trainer en we weten heel goed wat we doen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:32

Als je heel weinig contact met het bit hebt, waarom hang je dan ingodsnaam zo'n bit er in, en niet gewoon een simpele snaffle?

Verder leuke pony, maar kan niet anders dan meegaan met alle bovenstaande reacties.