[SGW] Houding tijdens afsprong evt. foto?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

magicrover

Houding tijdens afsprong evt. foto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 12:57

Hebben jullie tips om de juiste houding aan te nemen tijdens een afsprong, wat doe ik met mijn benen, mijn bovenlichaam en mijn armen, geef ik teugels mee of alleen armen strekken? Heeft er misschien iemand een foto met daarom de juiste houding? We rijden B dus nog niet echt spectaculaire afsprongen, maar tijdens het trainen loop ik steeds tegen dat probleem aan. Iemand raadde aan hand met zweep naar achteren, resultaat: raakte per ongeluk de kont van de merrie, toen was er even helemaal geen houding om over naar huis te schrijven.

malloesje

Re: Houding tijdens afsprong evt. foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:10

Tijdje terug in de crossles van vd Schans/Brugman werd gezegd dat je op de 'kleinere' afsprongen gewoon mee moest gaan zitten en niet zo spastisch achterover zoals je vaak ziet..

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:12

Arm naar achter zorgt er idd voor dat je goed achterover blijft zitten, maar strek dan je arm naar boven toe naar achter, dus met je arm langs je oor heen zwaaien . Hiermee voorkom je dat ja je paard met de zweep raakt. Je leert op deze maniet goed je schouder terug te houden bij een afsprong.

Voor afsprongen in de klasse B zo ik me er niet al te druk over maken, deze zijn zo laag dat je snel te ver achterover gaat zitten. Zorg er gewoon voor dat je wat terug blijft in je bovenlichaam en dat je je schouders mooi naar achteren houdt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:13

Dit vraag ik me dus ook af! Als je alleen een afsprong hebt, moet je dan ook eerst in de verlichte zit zitten? (een beetje?)

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:14

malloesje schreef:
Tijdje terug in de crossles van vd Schans/Brugman werd gezegd dat je op de 'kleinere' afsprongen gewoon mee moest gaan zitten en niet zo spastisch achterover zoals je vaak ziet..

Klopt je ziet idd veel mensen op lage afsprongen teveel achterover gaan zitten omdat ze ooit eens gehoord hebben dat je dit moet doen. Op lage afsprongen idd meegaan met de sprong en in de landing je bovenlichaam iets terug houden.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:16

@ Geryon: probeer een afsprong met een gesloten paard aan te rijden. Dit is een sprong die paarden uit vertrouwen moeten springen. Om paarden afsprongen te leren kan je het best vanuit stap er naar toe rijden, dan heeft je paard de tijd om te kijken en te taxeren. Dan wel druk houden met je onderbeen en je paard rustig naar beneden laten zakken.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:26

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:27

billy1 schreef:
@ Geryon: probeer een afsprong met een gesloten paard aan te rijden. Dit is een sprong die paarden uit vertrouwen moeten springen. Om paarden afsprongen te leren kan je het best vanuit stap er naar toe rijden, dan heeft je paard de tijd om te kijken en te taxeren. Dan wel druk houden met je onderbeen en je paard rustig naar beneden laten zakken.

Heey! Ja, bedankt voor de uitleg! Ik heb vroeger het allemaal gedaan, en een tijdje geleden ook nog, maar toen op de afsrpong een boomstam, en dan moet je dus wel eerst verlichte zit en dan naar achteren, maar vroeg me af of je het ook zo moest doen met een afsprong waar je paard niet eerst omhoog springt!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:45

http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... G_0873.jpg

zo zit ik op een lage afsprong, ook al om het aan te wennen voor hogere afsprongen.

@geryon, je zit in 1e instantie wel wat mee maar niet zoveel (mn je schouders terug houden) en je komt al snel weer helemaal terug (wel licht blijven zitten). Simmie's avatar is een mooi voorbeeld, dat is een skyjump (hindernis met diepere landing).

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:50

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:59

Mijn aandachtspunten op de afsprong: schouders terug (niet zozeer het hele bovenlichaam) druk op de beugels houden en ik geef extra teugel. Als ik dat niet doe, laat mijn paard zich wel netjes zakken maar krult hij op van voren.

Iets mee zitten in eerste instantie ljikt me handig als je paard hebt wat 'omhoog' springt. Anders krijgen jullie beiden een klap in je rug.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 21:40

Mooie foto voorbeelden gegeven hier!
Genoeg teugel mee geven is inderdaad heel belangrijk.