Speling op knieschijven en paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oliebeer

Speling op knieschijven en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 18:15

Hallo daar :+
ik heb nogal last van mijn knieën de laatste tijd. Ik heb speling op mijn knieschijven (knieschijven schuren over dat botje daaronder) en het schijnt bij heel veel meisjes rond de 13 voor te komen. Ik heb bij een schoolfeest mijn knieën een beetje overbelast, en ging daarna een week op wintersport :P daar waren mijn knieën het niet helemaal mee eens en na 3 paracetamollen kon ik de lift nog niet in van de pijn. Ze zijn al een paar maanden zo dik als een balletje, al gaat het wel al ietsje beter, maar ik hoef niets te doen en ze zetten weer op.
Afijn, met paardrijden heb ik er dus best wel last van als ik langer dan 10 minuten met mijn beugels aan dingen moet doen. Ik rij dus zonder beugels. Ik wil alleen wel heel graag weer in de toekomst gaan springen & buitenrijden aangezien dat mijn lust en mijn leven is :Y) Zijn er nog meer mensen op bokt met dit probleem, en zo ja hoe pakken jullie dit aan? Ik hoorde iets over verende beugels, werkt dat nou echt?
btw: ik rij met knietape dus aan de hoeveelheid steun kan het niet liggen :)

cheyentic

Re: Speling op knieschijven en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 18:20

wat je zou kunnen zijn zijn wat stabiliteitsoefeningen voor de knieen, dat wil vaak al helpen, je bent verder nog te jong voor krachttraining.. het is wel iets waar je zeg maar overheen groeit of iig later met gerichte krachttraining goed kan aanpakken, dus dat springen etc in de toekomst wel goed ;) succes

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:27

probeer eerst je knieen wat rust te gunnen dat ze wat dunner kunnen worden ga dan rustig beginnen met wat oefeningen om je bovenbenen en je knieen wat sterker te maken voor je weer veel gaat rijden

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:58

de fysio weer gaan plagen..
haha nee grapje daf, komt vast wel weer goed!
ik rij ook weer buiten :)

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 16:46

eefffiejjj schreef:
de fysio weer gaan plagen..
haha nee grapje daf, komt vast wel weer goed!
ik rij ook weer buiten :)

ja, maar jij bent zo stront eigenwijs :+ en jij wil nog gaan crossen ook, ben je wel helemaal lekker }> hoeveel pijnstillers heb je daar voor nodig :P

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:49

en lukken de oefeningen?

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 20:04

cheyentic schreef:
en lukken de oefeningen?

jep, alleen hou ik die stabiliteitsoefeningen en been heffen niet zo lang vol :D maar dat bouw ik rustig op :P

Denisevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:18

Hey,

Ik heb hier zelf ook last van! Al een aantal jaar ondertussen..

Het begon ermee dat ik steeds vaker last had van mijn knieën. Zo eigenwijs als ik ben, ben ik pas na goed een jaar naar de dokter gegaan :o . De dokter zei dat mijn kraakbeen nog te zacht zou zijn, dat dit heel veel voor kwam op mijn leeftijd (geloof dat ik toen in de 2e zat) en dat het een paar jaar duurt voor je eroverheen groeit. Met gym kreeg ik steeds vaker last, en ik heb op een gegeven moment een verklaring van de dokter gekregen zodat ik niet met alles mee hoefde te doen met gym.

Ik heb het zo een tijdje aangekeken en kreeg naproxen van de dokter, een ontstekingsremmer, alleen hielp dit niks bij mij. Weer na een lange periode wachten waren mijn ouders het een beetje beu en dus hebben we een afspraak gemaakt in het ziekenhuis (nu een jaar geleden volgens mij!). Er werd mij aangeraden om aan fysiotherapie te doen, dus de afspraak daarvoor werd gemaakt.

Bij de fysio ben ik er verder achter gekomen hoe het nu precies zit met mijn knieën. De spieren aan de binnenkant van mijn bovenbenen zijn sterker dan die aan de buitenkant (waarschijnlijk met paardrijden zo ontwikkeld), en daardoor wordt mijn knieschijf scheefgetrokken en komt dus langs dat botje/kraakbeen.. en dat doet dus superveel pijn.. De fysio adviseerde mij om steunzooltjes te nemen, en hij gaf mij een aantal oefeningen om de spieren aan de buitenkant van mijn benen weer wat in balans te krijgen (geen krachttraining hoor, dat is nog niet echt goed voor me op deze leeftijd ;) ).

Nu loop ik sinds een week of 3 met steunzooltjes, en het helpt echt! Ik heb vrijwel geen last meer van mijn knieën, zelfs niet na een lange/zware dag werken ofzo. Kan je nagaan, in het ziekenhuis werd mij verteld dat dit soort dingen vaak tot je 25e aan blijven houden, moet je me nu eens zien met zooltjes! :D

Ik weet niet of het bij jou dezelfde oorzaak heeft, maar zooltjes zijn voor mij echt de oplossing geweest, samen met die oefeningen voor stabiliteit van de fysio. :)

Al met al is dit een behoorlijk verhaal geworden, dus ik stop er maar eens mee.. :Y)

Edit: ik heb zelf ook een tijdje met tape gelopen van de fysio, dat hielp ook wel even! Mijn knieen zijn alleen dus wel al die tijd zo dik.. nu nogsteeds.. behoorlijk vervelend vind ik dat, want hoeveel rust je ze ook geeft, het trekt niet echt bij!

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 18:47

bedankt voor je lange verhaal:D ik ga as donderdag informeren naar die zoltjes. Volgens mij heeft mijn probleem een andere oorzaak maar je kunt 't altijd proberen :P

oja, en naproxen helpt bij mij ook niet als ontstekingsremmer, wel als pijnstiller :P

simonek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:05

Hoi hoi!

Problemen met gewrichten zijn vaak moeilijk te diagnostiseren en te behandelen. Vaak wordt er een link gemaakt met de groei. Dat dit inderdaad een groeiprobleem is waar je overheen groeit, is waarschijnlijk helemaal niet 100% zeker. Ik heb ook op mijn 11de last gekregen van mijn knieen, vaak dik en veel pijn. Dit was een heel ander verhaal dan dat van jou, maar het werd ook als 'groeiprobleem' neergezet door de huisarts. Na verloop van tijd ging de pijn niet weg (jaren). Toen ben ik op mijn 17de nog eens terug gegaan naar de huisarts en die wist ook niet te vertellen wanneer ik er geen last meer van zou moeten hebben. UIteindelijk hebben ze een MRI gemaakt, waarop bleek dat ik vocht in mijn bot heb/had (wat daar helemaal niet hoort te zitten). Hier was geen behandeling voor en de oorzaak was overigens ook nog onbekend. UIteindelijk ben ik op mijn 18de bij een goede osteopaat (fysiotherapeut) terecht gekomen en die heeft mij eens goed onderzocht. Na een aantal tests kwam hij erachter dat ik wel genoeg bespiering en kracht in mijn benen had, maar dat ik op een verkeerde manier kracht zette. Toen is hij naar de oorzaak gaan zoeken en mijn knieprobleem bleek voor te komen uit een foute houding van mijn onderrug (verkeerde bespiering)(waar ik me niet van bewust was, de dokter niet en ook de orthopeed uit het ziekenhuis niet). De osteopaat heeft mijn spieren in 3 sessies goed los gemaakt en ik heb wat oefeningen gedaan. Je gelooft het niet, maar ik heb nu nog heel soms last van mijn knieen, en dan weet ik dat ik weer een keer naar de osteopaat moet gaan om de spieren goed los te laten maken. Eigenlijk gaat het heel goed.
Het probleem dat ik zo lang met pijn in mijn knieen heb gelopen is omdat niet mijn volledige lichaam en houding is bekeken.
Na een heel lang verhaal wil ik je dus graag aanraden om naar een fysiotherapeut te gaan, omdat die beter dan huisartsen kleine verschillen in bespiering etc kunnen vinden. Misschien is bij jou het probleem dus ook relatief snel op te lossen.

Groetjes, en laat even weten wat de ontwikkelingen zijn;)

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 18:32

morgen weer fysio afspraak, ben benieuwd wat eruit komt. Ik ga zeker alles wat hier (en in andere topics) mij aangeraden is, bedankt voor alle tips en hulp die ik gekregen heb! Ik laat jullie zeker weten wat eruit gekomen is. :)

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 12:30

de fysio heeft besloten nog een maandje door te gaan, maar zag geen verbetering in andere zooltjes of beugels, helaas. Beenheffen hou ik inmiddels wel vol, en ze worden al langzamerhand een beetje dunner. Bedankt allemaal!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:53

Probeer zoweizo je bovenbeenspieren sterk te houden, dat scheelt in je knieklachten. Eventueel met tape rijden is een optie, dan kan je knieschijf in ieder geval niet van zijn plaats schieten, nadeel daarvan is dat je vel ervan kapot kan gaan op de lange duur.

Draven en lichtrijden levert mij zowiezo pijn op. En dat vermijd ik daarom ze veel mogelijk. Mij heeft het wel geholpen door met rijlaarzen te rijden en met een zadel met extra kniewrongen waardoor mijn benen wat rustiger liggen en minder belast worden. Daarnaats heb ik nu western/endurance beugels (hebben geen gleuf waar de beugelriem doorheen gaat maar slechts een ophangstaafje) ipv de standaard dressuurbeugels en nu zijn mijn knieen ook wat minder pijnlijk bij en na het rijden. Waarschijnlijk omdat ik mijn voeten zo wat meer kan draaien.

Je zou jezelf eventueel kunnen aanleren je hulpen met je bovenbenen te gaan geven zodat je je onderbenen en knieen wat meer kunt ontspannen. Verende beugels heb ik een keer meegereden maar mij leverder het nou juist extra problemen op.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 16:35

hey karuna, bedankt! ik dacht ook al dat andere beugels een optie waren, maar keek toch een beetje moeilijk naar die verende beugels. Bovenbeenspieren ben ik idd mee bezig, en jouw verhaal over tape klopt, want ik ben allergisch geworden (joehoe) alleen ik mag op dit moment nog niet zonder. Ik rij al met rijlaarzen, ik rij alleen op manegepaarden dus daar kan ik geen zadel voor aanschaffen. Goeie tip van het hulpen met bovenbenen aangeven! Ga ik volgende keer zeker proberen :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:50

Is wat lastiger als je op manege paarden moet rijden omdat niet elk paard er even gemakkelijk op reageert. Maar als je met je manegehouder overlegt mag je misschien op wat vastere paarden zodat die het ook goed kunnen leren. het vergt in het begin wat oefening vooral in draf en galop omdat je snel de neiging hebt dat te gaan klemmen. Maar een beetje slim paard merkt heel snel het verschil in klemmen en hulpen. Ik heb het voordeel van een eigen paard en kan daar alles op aanpassen gelukkig.

Tape kan idd een erge jeuk geven, ik weet niet met welke tape je bent getaped maar de witte gaf mij altijd minder problemen als de bruine.

wie_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:48

Nou weet ik dat ik ook niet de enigste ben, ik heb sinds een half jaar/ jaar last van mij knieén bij paardrijden. Ik heb het vooral bij draf, laatste tijd is het wat minder en soms voel ik er helemaal niks van maar soms heb ik nog van die dagen dat het weer komt opspelen. laatste tijd gaat het heel goed, en voel ik bijna niks.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 19:02

Karina: ik heb speciale anti-allergene tape, alleen het plakmiddel heb je overal en dat gaat dus irrieteren. Sporttape is heel naar, deze is wit. Ik ken geen bruine tape. Ik gebruik zelf elastische tape, bij mij is'ie bruin, maar ze hebben deze ook in zwart, huidskleur en volgens mij ook rood.
wie_ben_ik: als ik jou was zou ik wel eventjes naar de dokter gaan ervoor, want het is niet echt normaal dat je pijn in je knieën hebt bij paardrijden (hoop ik :P )

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:05

Heb hier ook last van, ga denk ik binnenkort weer even naar de fysio. Het ging ongeveer 2 jaar goed, maar nu ik weer fanatiek met paardrijden ben begonnen kwam de ellende ook weer bovendrijven. Maargoed ik ga er nog steeds van uit dat het komt door de groei...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:08

Ik heb dit ook gehad.
Ik was naar de fysio gegaan en die had me ingetaped. Ik kreeg uitslag van de tape en mijn knie was niet goed genoeg om zonder tape door te gaan. Bij mij is er dus niets aan te doen. Als ik veel spring/cross of verlicht zit krijg ik er last van. Maar die dingen zijn veel te leuk om ermee te stoppen. Dan maar lekker met pijn hoor.
Bij mij zijn mijn knieen zwakke plekken, zit in de familie. Dus ik blijf er toch altijd wat last van hebben :)