[WN] van snaffle naar schaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

specialA

van snaffle naar schaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 19:31

ik ga de overgang maken van snaffle naar schaar,iemand nog tip of weetjes????ervaringen????? = welkom :D

quarterH

Re: van snaffle naar schaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:59

trainingsvideo van Fappani: eerste dagen alleen laten wennen aan het bitje. niks mee doen geen heftige dingen alleen rijden (rechtdoor, sturen, stap draf galop) geen manouvres ed. geef hem even de tijd te wennen aan het bit.

specialA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 14:14

thanks voor de tip

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:25

De in mijn ogen "beste" manier is die van de Vaquero's. Tijdelijk rijdt je je paard dan op de vertrouwde trens in combinatie met een bosal ( of evt. een andere bitloze optoming) en gebruikt je beide optomingen maar ga je steeds meer het accent leggen op het bitloze deel, als het paard geheel gewend is om puur op de bitloze optoming te lopen vervang je de trens door het shankbit.
Hierbij rijdt je het paard dan eerst hoofdzakelijk op de bitloze optoming, het dier kan dan vast wennen aan het andere bit in de mond en heel geleidelijk ga je steeds meer gebruik maken van de shank teugel, als het paard het niet begrijp kan je altijd even terug naar de bosal o.d.
Pas als je paard geheel op de shank te rijden is ( dus met vrijwel losse teugel op vrijwel alleen gewichthulpen, wat hij/ zij ook al geleerd heeft bij het rijden op de trens!) kan je de bosal verwijderen en het paard alleen op de shank rijden.

Op die manier krijg je een paard wat zonder problemen/ angst/ verzet op shank te rijden zal zijn. Het lijkt een langere weg maar omdat de kans op problemen nihil is blijkt het vaak toch de kortste.
Overigens gebruiken de "echte" Vaquero's zelden een trens, maar alleen de bosal om dan volgens het "two rein" systeem over te stappen op de shank; zie de site hieronder. Volgens hun is de gebroken trens nl. een heel gemeen bit door de notenkraker beweging en de daarbij ontstane "punt" die in het verhemelte van de paarden prikt.

"Go slow to get their fast".

Zie onderstaande links voor meer uitleg:

http://www.elvaquero.com/The%20Two%20Rein.htm

http://www.horsechannel.com/western-hor ... 17722.aspx

http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... ID=2524731

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:42

vind ik teveel gedoe hoor....
als je paardje goed broke is en goed reageerd op stem zit en benen is dat imo niet nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 15:04

Ik vind het prettig om bij de overstap in eerste instantie de teugel bovenin te zetten, en een tweede teugeltje onderaan de shank erbij te doen. Beetje zoals bij een pelham of thiedemannbit dus.
Gewoon zo lang als nodig. Kan een keer zijn, kan een paar weken zijn.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:21

Denk dat ik hetzelfde ga schrijven als wat PienB bedoeld.
Mijn ervaring is dat als het paard alles kan op een snaffle (dus ook eenhandig) dan is het enige wat je nog te doen staat experimenteren welk shank bit bij je paard past.
Begrijp dus niet zo goed waarom je een paard zou moeten voorbereiden op een shank??

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:45

Het klopt wat Rob_H schrijft, ik doe het ook vaak genoeg met mijn ouwe dame.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:00

Het nut van via trens naar bitloos terug naar bit ontgaat me eerlijk gezegd ook volledig.

Ik experimenteer op trens al wat voor mondstukje een paard het fijnst vindt (bv gebroken of BA) en pak dat vervolgens ook op shanks gewoon op. Als je dat gewoon even rustig oppakt is de overgang echt niet ZO groot :?

specialA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 15:25

bedankt allemaal voor de tips,inmiddels heb ik het 1 x geprobeerd en gewoon niet veel gevraagd,ze gaf een goede reactie,en bleef rustig. mucho gracias !!!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:50

zoals Elcid schrijft gaan ze niet terug naar bitloos maar hebben ze nooit anders (een snaffle dus o.i.d.) gebruikt. En ik snap best dat ze dat zo doen.
Het is toch de bedoeling om zo weinig mogelijk aan een shank te zitten? Leren sturen op druk van de teugel tegen de hals en versnellen /vertragen op de zit of hooguit stem. En dus eigenlijk dat bit niet hoeven gebruiken? ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:25

sflj schreef:
zoals Elcid schrijft gaan ze niet terug naar bitloos maar hebben ze nooit anders (een snaffle dus o.i.d.) gebruikt. En ik snap best dat ze dat zo doen.
Het is toch de bedoeling om zo weinig mogelijk aan een shank te zitten? Leren sturen op druk van de teugel tegen de hals en versnellen /vertragen op de zit of hooguit stem. En dus eigenlijk dat bit niet hoeven gebruiken? ;)

dit horen ze al te kennen vanuit het rijden met snaffle.
dus shank mag daar niks mee te maken hebben.

deze moet dat juist makkelijker maken.
als jij hier goed mee om kunt gaan (en dat wil niet zeggen er helemaal niet aankomen) is het geen probleem over te stappen. je moet snappen dat shanks anders werken dan snaffle en je dus iets anders moet omgaan met je handgebruikt.
Geef het paard een paar daagjes om aa het bit te wennen zonder veel gepluk en daarna kun je gewoon gaan rijden ermee.