Mijn merrie is voor dat ik haar kocht(maart 2009) western bereden, na lang wikken en wegen heb ik de keuze gemaakt terug te schakelen naar de dressuur.
Reden hiervoor is dat ik het beter bij mij en haar vindt passen en ik beter ben op het dressuurmatige vlak.
Ik ben nu dus bezig haar om te scholen, richting de klassieke dressuur dus licht op hulpen en zonder het gebruikelijke trek en sleur werk.
Fay is een hele zachte en gevoelige merrie die zich prima openstelt voor nieuwe dingen maar ook snel 'blokkeert' als je wat teveel vraagt of te snel gaat voor haar.
Nou gaan de stap en draf inmiddels redelijk, ze was behoorlijk hard in haar mond(ik denk door verkeerd shankgebruik)en slecht voor het been.
Dit wordt beter gelukkig.
Waar ik nu tegenaan loop is het volgende:
Zodra ik vanuit stilstand weg wil stappen of draven gaat ze 8 van de 10 keer met een noodvaart achteruit.
Als ze dit doet gooi ik alles los, hou mijn been eraf en probeer haar op stem en zit weer tot stilstand te brengen.
Ze is niet in paniek ze gaat alleen achteruit.
Benen eraan(geleidelijk of in 1 keer)resulteert in nog harder achteruit en van de week zaten we half in de sloot
Niet zo fijn dus.
Ik probeer tijdens het rijden de achteruit wel mee te nemen maar dan heel duidelijk op commando, dit doet ze keurig(joh
)Gisteren ben ik bij het wegstappen gelijk begonnen met het inzetten van een wending, dit had maar even succes.
Omdat ik toch het idee heb dat dit nog een staartje vanuit de western is, aan jullie westernruiters de vraag: hoe kan ik dit eruit krijgen???
Overigins doet ze het ook vaak op het moment dat ik een overgang maak vanuit de stap of draf naar het halthouden.
Benen erbij houden bij de overgang heeft geen effect, ik laat haar halthouden op miniem teugelcontact en vooral op zit en stem.
Volgens mij is ze zo gereden dat ze bij iedere stop vanuit welke gang dan ook in de achteruit gezet werd, heel lastig dus!
Alle tips zijn welkom!!!
)