[WN] oenige vraag, maar linkshandig of rechtshandig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

oenige vraag, maar linkshandig of rechtshandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 20:19

Ik zat mij vanmorgen tijdens het uitstappen iets af te vragen. Ik rij gewoon engels, en met uitstappen neem ik wel eens de teugels in 1 hand.
In welke hand heb je met western bij het 1 handig rijden de teugels? Is dat linkshandig als je rechtshandig bent? Dan kun je rechtshandig de lasso werpen :P (ik weet wel dat in de meeste westernonderdelen geen lasso geworpen wordt, maar mogelijk heeft dat er iets mee te maken, net als het zwaard op het rechterbeen waarom je links moet opstijgen). Of is het rechtshandig als je rechtshandig bent?
Mag je zelf kiezen?
Ik ben bijvoorbeeld linkshandig. Mocht ik een lasso willen werpen, dan doe ik dat vanuit de linkerhand. Maar ik vind de teugels in de linkerhand ook prettiger dan in de rechterhand.

Anoniem

Re: oenige vraag, maar linkshandig of rechtshandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:23

Je mag zelf kiezen.
Normaal neem je de teugels in de linkerhand als je rechts bent.

Btw: In geen enkel westernonderdeel (in NL) wordt met een lasso gewerkt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 20:40

Oke, je werpt geen lasso op wedstrijden, maar heeft dat nog iets te maken met het links of rechtshandig sturen?
Dat je links op moet stijgen komt namelijk wel doordat je rechts een zwaard moest dragen vroeger als je soldaat was.
En wie weet is er ook wel zo'n regeltje voor de westernsport. :P

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:43

Veel cowboys rijden met hun linkerhand omdat ze rechts een lasso kunnen hanteren. Voor linkshandigen is het dan weer handig om de teugels rechts te houden.
Zelf ben ik dusdanig rechts dat ik mijn teugels altijd rechts heb, met links kan wel maar voelt minder zeker.
Het is wel eens lastig in te trail als je niet mag overpakken, maar soms is het ook weer handig. Tis maar net waar je voor kiest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:52

Ik ben rechts en ik rijd rechtshandig, waarom het jezelf moeilijk maken als het ook makkelijk kan :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:00

crazycactus schreef:
Veel cowboys rijden met hun linkerhand omdat ze rechts een lasso kunnen hanteren.

Niet alleen een lasso, maar ook hekken open doen, hamers vasthouden en dat soort dingen.
Rechts is dus je "werkhand", waardoor veel mensen links rijden. Maar als je met rechts wilt rijden moet je dat lekker doen.

In de trail kunnen sommige dingen dan lastiger zijn, bv een pickup die aan de rechterkant van het paard staat of een hek die meestal voor rechtshandigen opgesteld staat ;)

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:15

Ik ben ook rechts en houdt de teugels ook altijd rechts.

Sanderrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:16

Ik ook!

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:30

En ik ben links en tijdens het uitstappen altijd in de linkerhand :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:43

ben ook erg rechtshandig en rijd ook rechtshandig. bij trail niet zo'n probleem hoor, alleen even overpakken en niet vergeten terug te doen :-)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:09

pien niet doen bij de WRAN, dan lig je er gelijk uit, daar mag je alleen overpakken als het echt niet anders kan en meestal kun je het prima zonder overpakken(met wat oefening)

ik ben links en pakte mijn teugels automatisch in mijn rechterhand
later heb ik een tijdje mijn teugels in mijn linkerhand gehad maar echt lekker lag het niet
toen kreeg ik een trainer en die adviseerde me om de teugels juist in mijn minst sterke hand te doen en zo kwamen de teugels weer in mijn rechterhand

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 01:16

Ik snap de logica wel, maar heb geleerd om de teugels te nemen in je 'handige' hand.
Ik ben rechts en rijdt met rechts.
Ik start niet, dus daar heb ik ook geen last van.
Vind het veel prettiger voelen om met rechts te werken... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:26

Ik oefen in principe links én rechts (ben rechts en stuur met rechts), voor het geval ik het een keer nodig heb in het trailparcours. Zo kun je bv met de perfect circle gek staan te kijken als je die ineens andersom moet rijden.

Ook goed voor je houding trouwens hoor om ook op je andere hand te kunnen rijden. Als je voornamelijk op 1 hand rijdt heb je toch de neiging om die schouder wat voor te plaatsen als je niet uitkijkt.

Wisselen van hand bij bv het hek is idd niet bij alle verenigingen zomaar toegestaan, daar moet je even mee uitkijken. Bij de WRAN mag het bv niet. Alleen als het anders met de voorgeschreven rijrichting (bv omdat er een balk onder het hek ligt) echt niet anders kan. Ligt er geen balk onder oid dan doe je het hek dus gewoon achteruit als dat qua hand beter uitkomt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:47

huh? dus stel je staat met de linkerkant bij het hek. moet je dan helemaal over je paard gaan hangen om met rechts het hek te pakken open te maken en te kijken hoe je niet je arm breekt als je erdoorheen gaat? of moet je dan gewoon met rechts langs het hek staan? (dus bv achteruit door hek ipv vooruit)

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:29

In de wran regelementen staat:
507. De teugelhand mag niet gewisseld worden. Wisselen mag
uitsluitend in de discipline Trail indien de hindernis dit vereist of
Regelboek 2008 39
in het parcours is voorgeschreven. Het wisselen van de
teugelhand dient in dat geval direct voor en direct na de
hindernis duidelijk te gebeuren.

lijkt mij dus dat je in de trail wel een handwissel mag doen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:31

Pienb schreef:
huh? dus stel je staat met de linkerkant bij het hek. moet je dan helemaal over je paard gaan hangen om met rechts het hek te pakken open te maken en te kijken hoe je niet je arm breekt als je erdoorheen gaat? of moet je dan gewoon met rechts langs het hek staan? (dus bv achteruit door hek ipv vooruit)

Er staat doorgaans aangegeven welke kant je het hek uit moet openen. Niet of je dat vooruit of achteruit moet doen.
Je kunt je paard toch ook gewoon achteruit door het hek sturen bijvoorbeeld? Ik zie het probleem niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:35

Er staat aangegeven of het een 'pull' of een 'push' hek is, afhankelijk van je vaste teugelhand moet je dus voor- of achteruit door het hek.
Als er idd een grondbar is mág je alleen vooruit en zul je dus soms van hand moeten wisselen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:22

Als je geen trail wedstrijden hoeft te rijden, kun je ze in ieder geval gewoon pakken waar je 't het fijnst vindt.
Traditioneel is wel links pakken als je rechtshandig bent. Zo heb ik het dus aangeleerd en ben ik het gewend.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:17

Ik ben rechtshandig en hou de teugels in de rechthand. Maar ik heb geleerd ook met links te rijden.
Wel handig met de trail :D

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:46

Welke hand je gebruikt heeft inderdaad te maken met of je link of rechtshandig bent. Je vrije hand zou dus altijd je "sterkste en handigste hand" moeten zijn. Dus linkshandigen rijden doorgaans met rechts en rechtshandigen met links. Maar het is natuurlijk niet verplicht het zo te doen.
Wel is het ook vaak voor je paard fijner als je niet met je sterkste hand rijdt. Je bent dan veel "zachter met je hulpen" omdat die hand niet zo "dominant" is.
Je ziet het verschil tussen links en rechtshandigen vaak al als mensen nog met twee handen rijden. Dan komt hun voorkeurs hand ook, totaal onbewust, het sterkst binnen met de hulpen dat zet zich door als je met 1 hand rijdt en je voorkeurshand gebruikt. Dat is een "gewoonte" niet iets wat je bewust doet.

Ik ben zelf enorm rechtshandig en links een enorme kluns met alles behalve paardrijden. Ik wissel wel ooit van hand, in de winter, als het steen koud is ,en mijn vingers stram staan. :o ;) (ik kan niet rijden met handschoenen aan dan verlies ik totaal mijn teugel gevoel) Maar anders eigenlijk nooit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 19:59

Wat een discussie is dit nog geworden zeg :D
Ik ben zo links als wat, dus ik zou inderdaad rechts moeten rijden. Hmmm, even denken. Ik vind allebei wel kunnen, wissel het wel eens af met uitstappen. Dan rij ik vaak met 1 hand.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 09:27

Ik ben tweehandig en overigens rijd ik nog met twee handen, probeer ik het wel eens uit welke hand ik fijner vind.
Maar tot nu toe vind ik geen van beide fijn :D

Ik zal het eens aan mijn instructrice vragen, al denk ik dat ik het antwoord krijg dat ik me daar nog niet druk over hoef te maken en dat het vanzelf wel komt :)

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:43

DubbelDun schreef:
Er staat aangegeven of het een 'pull' of een 'push' hek is, afhankelijk van je vaste teugelhand moet je dus voor- of achteruit door het hek.
Als er idd een grondbar is mág je alleen vooruit en zul je dus soms van hand moeten wisselen.
Idd zo is het, dus niet overpakken als het niet hoeft. Ik rij zelf veel trail en ik rij linkshandig, terwijl ik rechts ben :D
Ik merk dat als ik toch rechtshandig ga rijden, ik teveel doe want mijn rechterhand is sterker. Als ik met de linkerhand rij gaat dat blijkbaar toch subtieler :D Bovendien vind ik het persoonlijk handiger met de trail ivm pick up. Het hek maakt niet uit, die kun je zowel vooruit of achteruit nemen.
Maar ja, de overstap van tweehandig naar eenhandig is sowieso even wennen natuurlijk ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:24

Ik rijd geen wedstrijden en in principe ook geen trail (ik doe het hek open te paard, maar niet zo netjes, als er een balkje op sprongetje ligt gebruik ik het, maar dat was het) maar vind de tip van 'dominante hand is sterker' wel een goede. Ik ga eens uitproberen. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:30

Of een hand té dominant is is ook afhankelijk van hoe het paard dit ervaart. Ik zou er dus geen halszaak van maken.
Als je technisch zo ver bent (en je paard ook) dat je aan verfijndere hulpen toe bent dan moet je ook een 'dominante' hand kunnen verfijnen.