[WN] `aangepast` western...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

`aangepast` western...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 21:51

[AP] ik en indi op wedstrijd?

ik post mijn specifieke vraag even hier...

trail lijkt mij erg leuk om te doen, maar... er kan worden verlangd dat je afstijgt van je paard. dat kan ik niet (zie profiel). in hoeverre houden ze rekening bij de wran met gehandicapten? kan ik een vrijstelling krijgen voor bepaalde dingen?
ook voor bijvoorbeeld bij het hekken openen en sluiten dat ik voor evenwicht WEL mijn zadel vast mag houden? ik weet dat je bij de knhs gekeurd kan worden en een vrijstelling kan krijgen als het ware. ook voor lichtrijden bijvoorbeeld of voor het wel mogen gebruiken van stemhulpen of een extra zweepje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:07

Bij de L5 bijvoorbeeld hoef je alleen te kunnen afstijgen en niet hoeven op te stijgen. Ook het hek hoef je alleen te openen en niet te sluiten in de L5, dus misschien biedt dat al uitkomst?

Stemhulpen, wat gebruik je? Als het alleen voor overgangen is kan je dat toch gewoon gebruiken? Als je het zachtjes doet is dat niet zo erg.

Voor een zweepje zou je inderdaad wel dispensatie moeten vragen. Dan zou je een brief moeten sturen naar de WRAN.

Ik zag ook dat je op 1 hand rijdt. Doe je dit altijd? In dat geval zou je ook daarvoor dispensatie moeten vragen aangezien je in de L5 met 2 handen moet rijden.
Maar het lijkt mij dat je daar toch gewoon vrijstelling voor krijgt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-04-09 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Re: `aangepast` western...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 22:13

zweepje wil ik niet hoor. was een voorbeeld. maar ik kan dus ook dispensatie bij de wran aanvragen? mooi! dan ga ik dat doen! dat was al wat ik wilde weten :) nu maar kijken wat ze wel en niet bij mij willen toestaan en dan zullen we eerst hard moeten gaan oefenen :)

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:06

Het lijkt mij dat het wel moet kunnen hoor!
Zeker als je idd L5 start, dan hoeft het hek idd nog niet dicht in de trail. Je moet idd wel met 2 handen rijden, maar als je een telefoontje naar de WRAN eraan waagt en de situatie uitlegt, dan lijkt mij dat ze er niet moeilijk over (mogen!) doen.

Succes!

Enne in je andere topic las ik dat afstijgen in de pleasure wordt gevraagd, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt in de pleasure, wel in de trail, maar weer opstijgen wordt pas in L3 gevraagd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:57

Ben niet heel erg thuis in de regels bij de pleasure, maar misschien afstappen voor bit controle? Dan zou het ook bekend moeten zijn bij de jury dat je dat niet kan.
Ik weet niet met wat voor bit je wil starten als je op 1 hand rijdt? Maar hou ook daar rekening mee dat niet elk bit is toegestaan en de dispensatie dan daar ook voor geld????

Anders ook oefenwedstrijden rijden, want daar heb je geen last van de officiele regels en kan je al een hoop oefenen. En natuurlijk clinics.

Succes!!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:58

Bitcontrole doen ze eigenlijk alleen maar in de reining. En zeker NIET in L5 en L4 :-) (L5 en L4 hebben trouwens ook nog geen rening).

Oh en juist de oefenwedstrijden worden meestal WEL volgens de WRAN regels verreden, juist om te leren ;)

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:22

Buitenzorg schreef:
Bitcontrole doen ze eigenlijk alleen maar in de reining.
Nou.......deze regel geldt voor de Plaesure:
Citaat:
665. Ter controle van de uitrusting kan een jury verlangen dat de deelnemer afstijgt.
Als je op een bosal gaat starten omdat je geen bit wilt kan dit volgens mij makkelijk door de jury opgelost worden zonder dat je van je paard afkomt.

Ik ben wel benieuwd of je dispensatie krijgt en hoe de puntentelling toegepast gaan worden tov de overige deelnemers.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 12:45

Spatter Ze rijd bitloos........

Er moet vast wel een mouw aan te passen zijn! Volgens mij hebben nog lang niet alle manege's een invalidetoilet. :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:00

Buitenzorg schreef:
Bitcontrole doen ze eigenlijk alleen maar in de reining. En zeker NIET in L5 en L4 :-) (L5 en L4 hebben trouwens ook nog geen rening).

Oh en juist de oefenwedstrijden worden meestal WEL volgens de WRAN regels verreden, juist om te leren ;)

Van de reining weet ik dat, daaromz eg ik ook dat ik van de pleasure de regels niet ken of trail etc.

En ook al wordt een oefenwedstrijd met WRAn regels gereden. Daar kan wel degelijk de organisatie zelf dingen toestaan, zoals ikenindi nodig zou hebben. Daarvoor is het ook oefen en kan men dat wel aanpassen. Juist dan weet de ts wat ze echt nodig heeft en kan er gekeken worden naar wat eerlijk is om toe te laten. Door die ervaringen dan.

Het zou erg zijn als het niet kan, maar men heeft nog weinig ervaring ermee en weinig voorbeelden. Daarbij is elke handicap verschillend. Ik hoop dat het wel lukt, want dat zou idd moeten kunnen waar nodig.

Overigens heb ik al 31 jaar een zwaar gehandicapte broer en is nog lang niet alles toegankelijk in Nederland. Het wordt wel echt steeds veel beter!!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:32

@Superpony, wat ik bedoel komt niet helemaal uit de verf waarschijnlijk. Juist op oefenwedstrijden leer je de WRAN regels. Daar zijn oefenwedstrijden voor ;) Maar wrs op die oefenwedstrijden zou zij misschien sneller ontheffing krijgen, alhoewel ik gewoon van mening ben dat je als minder-valide gewoon een WRAN-wedstrijd moet kunnen starten. Dan zoals bij Sonja bv het hek maar aanpassen dat je het bv links moet opendoen en dan moeten alle andere ruiters t hek ook met links open doen.
Dan is er nl niet eens sprake van ontheffing, maar een simpele aanpassing die dan voor elke startende combinatie geldt.

@Pannenkoek, ik weet idd dat het wel mag, maar in praktijk komt het in pleasure (bijna) nooit voor. Maarja, je zal altijd zien dat het dan ineens wel in een proef zit :-)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 15:43

Pannenkoek schreef:
Spatter Ze rijd bitloos........

Er moet vast wel een mouw aan te passen zijn! Volgens mij hebben nog lang niet alle manege's een invalidetoilet. :=

lach er maar om! maar je wil niet weten hoe vervelend dat kan zijn... kan nooit eens naar een clinic of workshop. voor wat dan ook. kan wel een katheter voor een dag aanvragen, maar dat rijdt zo lastig he ;) :P

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:33

ikenindi schreef:
..........lach er maar om!
Ik geloof niet dat ik er om gelachen heb........ :\

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 17:43

Pannenkoek schreef:
ikenindi schreef:
..........lach er maar om!
Ik geloof niet dat ik er om gelachen heb........ :\

zie emoticon die je gebruikt hebt ;)

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:56

Dat is gniffelen óf nagelbijten...........in dit serieuze geval nagelbijten om ermee te bevestigingen dat ik met de desbetreffende opmerking wel eens gelijk kan hebben. Deze smiley gebruik ik trouwens nooit als gniffel-smiley en vind het dan ook erg jammer dat jij dat wel zo ziet........

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 18:58

twas van mij uit gewoon grappig terug bedoelt hoor ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:59

Buitenzorg schreef:
@Superpony, wat ik bedoel komt niet helemaal uit de verf waarschijnlijk. Juist op oefenwedstrijden leer je de WRAN regels. Daar zijn oefenwedstrijden voor ;) Maar wrs op die oefenwedstrijden zou zij misschien sneller ontheffing krijgen, alhoewel ik gewoon van mening ben dat je als minder-valide gewoon een WRAN-wedstrijd moet kunnen starten. Dan zoals bij Sonja bv het hek maar aanpassen dat je het bv links moet opendoen en dan moeten alle andere ruiters t hek ook met links open doen.
Dan is er nl niet eens sprake van ontheffing, maar een simpele aanpassing die dan voor elke startende combinatie geldt.

@Pannenkoek, ik weet idd dat het wel mag, maar in praktijk komt het in pleasure (bijna) nooit voor. Maarja, je zal altijd zien dat het dan ineens wel in een proef zit :-)

Oke, snap je wel, maar ik vind dat je op een oefen mag oefenen en als dat betekent dat ts gaat kijken hoe zij de oefeningen wel of niet kan doen, moet dat mogen, tenslotte is het geen officiele wedstrijd en heeft niemand er last van als zij het iets anders aanpakt. Het zou juist goed zijn, want vanuit daar kan je zien welke aanpassing evt nodig is. Misschien vallen sommige dingen heel erg mee. Anders op een clinic of met les natuurlijk.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:48

Moderatoropmerking:
Na overleg bepaalde berichten verwijderd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:10

ikenindi schreef:
[AP] ik en indi op wedstrijd?

ik post mijn specifieke vraag even hier...

trail lijkt mij erg leuk om te doen, maar... er kan worden verlangd dat je afstijgt van je paard. dat kan ik niet (zie profiel). in hoeverre houden ze rekening bij de wran met gehandicapten? kan ik een vrijstelling krijgen voor bepaalde dingen?
ook voor bijvoorbeeld bij het hekken openen en sluiten dat ik voor evenwicht WEL mijn zadel vast mag houden? ik weet dat je bij de knhs gekeurd kan worden en een vrijstelling kan krijgen als het ware. ook voor lichtrijden bijvoorbeeld of voor het wel mogen gebruiken van stemhulpen of een extra zweepje.

De wran houdt wel rekening met je beperkingen als je tenminste verder je onderdeel kunt rijden.
Je moet dan een aanvraag met doktersverklaring richten aan het wranbestuur. Zij bekijken dan per situatie of dispensatie mogelijk is.