[WN] Verschil turn en pivot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kmvreter

Verschil turn en pivot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 15:06

Ik zie in sommige pattern zowel een turn als een pivot staan.
Wat is nu het verschil hiertussen.
Een pivot is toch een draai om de achterhand waarbij een been blijft staan?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:00

Voor zover ik het in het WRAN regelboek kan vinden, is zowel een pivot als een turn een draai, waarbij op het pivotbeen dus op het binnen achterbeen moet worden gedraaid.(tenzij je om de voorhand draait :+ dan mag het buiten voorbeen niet achterlangs het binnen voorbeen.) :)

Het regel boek:
draai of pivot, daarbij inbegrepen spins en rollbacks op de
achterhand en/of op de voorhand;
Fouten;
Het niet draaien op het pivot been, of het achterlangs
kruisen met de voorbenen tijdens het draaien,
of het niet afmaken van een 90, 180, 270, of 360 turn.

Maar misschien dat anderen je nog verder kunnen helpen. ;)

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:15

volgens mij is het ook afhankelijk van bij welke discipline het wordt gevraagd. Want een turn in het vierkant bij trail is om jou als middelpunt zowel de achter- als voorbenen bewegen, want qua ruimte kan het niet anders. Bij horsemanship kan je ook zo'n draai doen al staat het toch netter (is mij iig altijd verteld tijdens mn lessen) om een draai om de achterhand te doen. Soms staat het ook in je pattern bescheven, draai om de achterhand.
Maar persoonlijk zie ik het dat als ze een draai vragen dat het vrij gelaten wordt.
Bij een pivot dat je een draai om het pivot been (vnl achter tenzij ze zeggen dat pivot been voor is). Al heb ik nog nooit meegemaakt dat ze een draai om de voorhand vragen.
Als het niet gespecificeerd op het pattern staat probeer ik altijd een draai om de achterhand te doen. Gewoon omdat dat mij is geleerd tijdens m'n lessen.

Maar zeer goede vraag, staat nergens duidelijk aangegeven.
Hoop dat meerdere mensen reageren.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:45

Ik inet op mn telefoon nu dus kan niet zoeken op inet maar kijk eens op de site van de aqha, volgens mij staat daar uitleg over begrippen