[SGW] Combinatie dressuur/SGW/springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merel_Claire

Combinatie dressuur/SGW/springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 16:15

Vraagje aan jullie :D :

Hoe doen jullie de verdeling in het SGW-seizoen tussen dressuur/SGW/springen?
Zetten jullie de spring- en dressuurwedstrijden stop in het SGW-seizoen of plannen jullie die om de crossen heen?
En hoe doen jullie het met lessen? Waar leggen jullie de nadruk op? Ik begrijp dat dit voor een ieder verschillend is, maar bent benieuwd naar jullie planningen voor komend seizoen.

Sim

Re: Combinatie dressuur/SGW/springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:30

Ik rijd weinig tot geen dressuur- of springwedstrijden tijdens het SGW seizoen. Wel train ik thuis hard op de dressuur en springen en ga zo nu en dan een oefenparcours springen om het ritme in het parcoursen springen vast te houden.
In de zomerstop rijd ik wel wat dressuur- en springwedstrijden en zodra het SGW-seizoen weer begint in augustus (in NL) leg ik me weer daar op toe. In de winter (nov/dec/helft jan) krijgt Sim wedstrijdrust (we trainen wel thuis gewoon door) en dan halverwege januari ga ik weer dressuur- en springwedstrijden inplannen in aanloop naar de start van het nieuwe SGW-seizoen.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 16:41

Klinkt als een weloverwogen verdeling :D

Ik heb in juni de eerste SGW gepland staan. Voor die tijd moet ik het springen weer even wat op gaan pakken, want dat staat nu op een laag pitje. Wel heb ik 2 indoorcrossen gereden dit jaar, wat prima ging. Crosstrainingen komen er ook weer aan.

Springwedstrijden en springles rijd ik op het moment helemaal niet. Dressuurwedstrijden en les wel. Heb net de overstap naar het M2 gemaakt en wil dit nog wel even doorzetten. Ik blijf hoogstwaarschijnlijk dit jaar daarom nog B-SGW starten, omdat ik niet vaak genoeg train om de overstap naar het L te maken. Misschien dat ik die overstap volgend jaar dan wel maak, maar daar ben ik nog niet over uit.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:08

Ik ben nu net begonnen met SGW, maar mijn doelstelling is om de gewone concoursen er om heen te plannen. Uiteraard wel in een lager pitje. Mijn streven is om 2-3 keer in de maand op concours te gaan. Daarbij komt dat ik ook nog een paard heb wat (nog) geen SGW loopt, die moet wel gewoon mee op cc.

Thuis train ik eigenlijk vooral dressuurmatig, één keer in de week een buitenrit met evt. galoptraining en ca. 1 keer per twee weken een springles..

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:28

Ik denk dat het er ook wel aan ligt hoe frequent je SGW start.
Zelf start ik er 2 tot 3 per maand. Als je zo nu en dan eens crosst of maar 1 keer per maand is het makkelijker om dressuur- en springwedstrijden tussendoor te plannen.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:58

Ik ben sinds half vorig jaar begonnen met een jonge merrie en heb toen 3 oefencrossen gestart. Op dit moment vind ik dat wij eerst de nadruk moeten leggen op de dressuur- en springwedstrijden. Wel heb ik wat oefencrossen ingepland en start op 4 mei met de les van http://www.sgw-training.nl Ik denk dat het voor een jonge combinatie beter is om eerst aan de dressuur etc te denken en SGW te starten om het gewoon te laten worden. Denk als je meer ervaring hebt dat je het juist andersom doet. Ik wil, indien startkaart etc binnen is :( , 2 a 3 keer per maand op wedstrijd. De crosslessen zie ik dan als een soort van wedstrijd om te voelen en te kijken hoe de merrie herstelt en of ik dan dat weekend erna op concours een goed beestje mee heb of een beestje wat nog een langere herstelperiode nodig heeft.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:47

Ik start op het moment erg weinig omdat het nu vooral meerdaadse wedstrijden zijn waarbij ook nog eens flinke reizen gemaakt worden.
Normaal gesproken reed ik de nederlandse wedstrijden (gem. 2 per maand in het seizoen)
In het seizoen doe ik geen gewone wedstrijden. (heel soms 1 kringwedstrijdje als er wat meer tijd tussen de crossen zit)
Ik heb 1 x in de week springles. Ik ga 2 keer in de week naar buiten (1x flink galoptraining en 1 x lekker rustig door het bos rijden) Soms een crosstraining. Ik doe midden in het seizoen geen flinke crosstraining. Ik heb het geluk zo naar het crossterrein te kunnen stapen dus soms neem ik wat sprongetjes mee of ga ik een bepaalde hindernis oefenen die ik moeilijk vind. Nu zit er 5 weken tussen mijn wedstrijden dus ga ik wel een keer naar Minderhout om flink te trainen.
Verder rij ik dressuurmatig, de ene keer wat intensiever dan de andere keer. Ik pas het ook heel erg aan op hoe mijn paard voelt.
De week voor de wedstrijd neem ik meestal wat gas terug in mijn trainingen.
Het belangrijkste vind ik dat mijn paard conditioneel op orde is en toch lekker vrolijk blijft. Hoe je dat bereikt is natuurlijk bij ieder paard verschillend. Bij de mijne werkt dit goed.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:25

Ik cross op dit moment niet, maar ik plande de gewone concoursen net als Malloesje om de sgw's heen. Daarbij moet ik zeggen dat SGW nooit mijn hoofdzaak zal worden en ik meer de gewone concoursen start. Ik ben niet iemand die, zoals veel van hier wel doen, het hele land door gaan.

Ik train verder thuis eigenlijk alleen dressuurmatig, longeren, 1x per week ongeveer buitenrit en soms springles. Eigenlijk hetzelfde als Malloesje dus.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 14:41

Het is denk ik een kwestie van alles goed afwegen en vooruit plannen. Ik ga voor crosstraining ook niet het hele land door. Ik volg crosstrainingen redelijk in de buurt en ga daarvan misschien 2 keer wat verder weg. De crossen zoek ik ook zoveel mogelijk in de buurt (voor zover dat lukt dan).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:20

Ik rijd in het zomerseizoen eigenlijk alleen maar crossen (dwz, als ik niet zelf geblesseerd ben of met de paarden pech heb), en heel af en toe iets anders tussendoor maar dat is zeldzaam, ook al omdat ik graag een vrij weekend houd tussendoor.
Ik plan dus de crossen en de crosstrainingen, maar ik rijd dus gerust het hele land door. Wb lessen, ik blijf in principe eens in de week dressuurles nemen, spring- en crossles kan varieren.

In de winter ga ik wat fanatieker dressuren en springen (klinkt allemaal heel ver weg, want ik heb niet veel gestart de laatse jaren) en in februari bouwen we weer op naar de cross.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:36

Ik lees hierboven al veel dat ik herken. Zolang iedereen gezond en wel is plan ik mijn seizoen rondom de crossen die ik wil rijden en de trainingen die ik daarvoor nodig heb. In die planning combineer ik dat met de spring- en crosswedstrijden van mijn dochter. Hier tussendoor doe ik als het kan een buitenrit, een springwedstrijd en een dressuurwedstrijd. Maar goed, dit is het papier ... :D Het is ook maar waar je de nadruk op wilt leggen: jij (Claire) geeft al aan dat je je dit jaar wilt concentreren op de dressuurkant en je crossambities daaraan ondergeschikt maakt. Niets mis mee, maar dan ziet je seizoen er gewoon anders uit.

Groeten Paul

[edit] O ja trainingen ... één keer per week of om de week dressuurles, idem springles. En voor de crosstrainingen maak ik gebruik van wat anderen organiseren (Pleun vd Marel, Lielle) en wat ik in aanvulling voor mezelf en voor anderen nodig en leuk vind.

Op dit moment ligt alles anders dan in het ideale plaatje. Rose is geblesseerd, Sipali heeft een speciaal programma, Anne maakt de overstap van pony naar paard: (bijna) alles gaat dus anders dan dat ik op het geduldige papier had uitgezet ... zucht ...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:19

In principe is crossen mijn hoofddoel, ik spring daarnaast soms een wedstrijd en dressuren doen we eigenlijk niet aan.
Hoewel ze zondag wel heel fijn liep en ik zowaar dressuurambities kreeg :+

Wil dit jaar wat vaker in België starten. Hangt wel van mijn paard af hoe een seizoen verloopt. Had voor zaterdag een training staan, komt ze maandag met een dik been de stal uit, been is nu bijna weer normaal, maar je bent er dan wel weer een week uit en aangezien ik wel een eind wil rijden voor een training en dat ook doe. Train ik alleen als mijn paard gewoon vol kan trainen. Anders vind ik dat zonde van mijn tijd en geld.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:23

Tja, hier een beetje hetzelfde als bovenstaande.

Heb de oefenspringparcoursen nu wel ingeruild voor wedstrijdparcoursen, dan komen ze nog eens ergens anders en haal ik mooi wat winstpunten, toch leuk als ik volgend jaar L kan springen. Dressuur doe ik thuis heel veel en ik wil af en toe ook wel weer een proefje gaan rijden, dan train je thuis toch ook meer met de puntjes op de i. Scheelt wel dat ik geen wp hoef te halen. Start ze straks allebei 2 keer in de L2 en als dat goed gaat, train ik weer thuis door tot ik M1 kan starten enz.

Crosstrainingen en wedstrijden slokken nu de meeste tijd op, maar dat is niet erg, want dat is ook het gaafste om te doen :D

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 10:48

Precies wat Paul zegt. Het is maar net waar de nadruk ligt. Ik vind het heel belangrijk om mijn paard goed dressuurmatig voor elkaar te hebben en daarbij ook veel plezier te beleven aan het springen en crossen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:00

Merel_Claire schreef:
Precies wat Paul zegt. Het is maar net waar de nadruk ligt. Ik vind het heel belangrijk om mijn paard goed dressuurmatig voor elkaar te hebben en daarbij ook veel plezier te beleven aan het springen en crossen.

ik denk dat dat voor meerderen hier geldt, maar net als Marieke hoef ik bv niet meer weg te gaan voor mijn dressuurpunten en dan blijf ik liever thuis of ga springen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:12

Ben ik het met Lielle eens. Thuis heb ik haar behoorlijk goed voor elkaar, in een proef moet alles snel achter elkaar en ik neem er dan liever de tijd voor dan dat ik het forceer in een proef. Als het haar lukt in een proef om ergens onderuit te komen, dan heb ik er thuis weer een week werk aan om het voor elkaar te krijgen en dat vind ik gewoon zonde voor een proefje.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 16:12

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik heb beide graag wil doen op wedstrijdvlak. Ik hoop toch wel dat iedereen zijn paard redelijk dressuurmatig voor elkaar heeft :D . Het is tenslotte de basis.

Volgende week weer de eerste crossles. We hebben er weer zin in :Y)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:13

Merel_Claire schreef:
Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik heb beide graag wil doen op wedstrijdvlak. Ik hoop toch wel dat iedereen zijn paard redelijk dressuurmatig voor elkaar heeft :D . Het is tenslotte de basis.

daar zijn we het iig over eens. Ik heb dat eerste ook lang gewild, maar ik ben inmiddels toch wel zo fanatiek aan het crossen, dat dat niet meer goed samen gaat. Wel in de winter, en dan wil ik graag gaan springen :))

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 20:21

Wat een ambities hebben we!
We kunnen in ieder geval niet zeggen dat onze paarden het saai vinden met ons :D

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:19

Ik stort me nu even vooral op het crossen. Ik heb een heel aantal crosstrainingen, wil zo'n 6 sgw's rijden, 3 TREC-wedstrijden, heb een paar weken geleden al een endurancewedstrijd gereden.
Dressuur en springen staat nu even op een laag pitje. Ik zal nog wel een enkel wedstrijdje daarin rijden, maar de overstap naar het ZZ-L stel ik nog maar even uit tot komende winter. Je kan ook te veel willen...

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:51

Ik plan mijn wedstrijden om de crossen en crosstrainingen heen. In praktijk betekent dat dat ik ong. 1x in de 3 maanden nog een wedstrijdje kan rijden, omdat ik met mijn ouders de afspraak heb dat ik niet meer dan 2x per maand met de trailer wegga. Crosstrainingen rijd ik op vastgelegde data bij Pleun vd Marel, en die zijn meestal 2x in de maand. Als ik een cross rijd is dat dus meestal extra erbij. Ik wil eigenlijk ook alles tegelijk op wedstrijdvlak doen, maar bij mij is dat gewoon niet mogelijk, vanwege de regeling met mijn ouders. Daarom pakken we in juni/juli de dressuur en springwedstrijden weer op, rijden we de kampioenschappen, en in de herfst valt het meestal wel goed te combineren. Dan rijd ik maar 2 of 3 crossen, dus heb ik genoeg tijd om te trainen en wedstrijden te rijden :)

Trouwens wel jammer dat ik geen tijd heb om dressuurwedstrijden te rijden in het crossseizoen, want dan loopt ze vaak het fijnst :D

dia248

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:12

Ik pas m'n training niet aan voor de SGW's en crosstrainingen, wel is het zo dat ik intensiever train in het voor- en naseizoen en 's winters en 's zomers de trainingen op een lager pitje doe, wat vaker een stapritje, dagje in de wei of even lekker voor de kar een rondje door het dorp. Ik vind de combinatie mennen/endurance/SGW ideaal om m'n paard in conditie te krijgen, veel kilometers en veel afwisseling. Dressuren doe ik 1 x per week in de dresuurles en daarnaast afhankelijk van wat er die week op het programma staat, 1 of 2 x zelf dressuren. Verder 1 x per week springles, 1 x longeren, 1 dagje vrij en 1 x per week naar buiten, aangespannen of onder de man. Probeer af en toe ook een dressuurwedstrijd te rijden om de puntjes op de i te zetten, maar niet te vaak want vind dressuurwedstrijden eigenlijk completely boring! Maar ja het blijft de basis en voor SGW dus zeker belangrijk. Telt ook mee dat mijn paard echt geen fan is van dressuurwedstrijden. Springwedstrijden rijd ik voornamelijk als er tijd en zin is in het buitenseizoen en ik kies dan de gezelligste wedstrijden uit. Ook SGW's kies ik vooral op gezelligheid en hoe mooi ik de cross vind, uit. En af en toe een SMW voor de afwisseling...