Veel vragen wie kan mij helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odatje

Veel vragen wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 14:46

Hoi

Ik heb een 'paar' vraagjes over Endurance omdat ik er bijna niks van af weet,en ik het toch is wil gaan proberen met mijn pony.
*mijn pony is 16 jaar oud maar heeft nog een perfecte conditie is hij toch te oud?
*met wat voor een endurance wedstrijd zijn jullie begonnen?
*ik zie vaak op foto's mensen met een gekleurd hoofdstel en speciaal zadel rijden is die verplicht? kan je ook gewoon op een dresurzadel(waar je heerlijk op kan zitten) en een normaal hoofdstel?
*moet je van te voren winsputen hebben in de dresuur of springen?
*is het noodzakelijk dat je heel veel buiten rijd met je pony (buiten endurance om)
*hoe hebben jullie je eerste wedstrijd ervaren?
*is het noodzakelijk dat je pony hoefijzer heeft?
*bestaan er ook endurance lessen?

Ik hoop dat jullie mijn kunnen helpen :o
sorry voor spelfouten dyslexie ;)

Alvast bedankt

owja ook al kan je maar een paar vragen beantwoorden toch reagere...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:28

Ik denk dat je sowieso al een hoop informatie kan halen uit deze topics:
[END] Informatie met betrekking tot endurance
[END] FAQ - lees dit eerst aub door als je 'nieuw' bent

Of je pony met 16 en een goede conditie te oud is? Ik denk absoluut van niet.
Hier kun je meer info vinden: [END] Tot hoe oud starten jullie je paard endurance?

Waar je je eerste wedstrijd kunt rijden en wat voor jou een fijn terrein is om mee te beginnen hangt ontzettend af van de omstandigheden die je thuis hebt. Ook hier kun je meer info vinden over jouw vraag: [END] Waar kan ik het beste mijn eerste endurance wedtsrijd rijden

Je kunt endurance gewoon rijden met je eigen zadel en hoofdstel. Zeker als het voor jou een erg fijn zadel is en het goed ligt op je paard, hoef je echt geen 'speciaal' endurance-zadel aan te schaffen. De gekleurde hoofdstellen zijn van kunststof en dat maakt ze iets beter bestand tegen water dan leer... maar voor een eerste keer heb je zoiets echt nog niet nodig. Het is in elk geval niet verplicht!

Je hebt geen winstpunten nodig in het dressuur of het springen, je begint gewoon bij klasse I.

Buitenrij-ervaring/veel buitenrijden iswel heel praktisch, maar verwaarloos ook zeker het dressuurmatige trainen niet om je paard in balans/over de rug te trainen. Ik denk dat je op sites als www.pendurance.nl veel info kunt vinden en op www.peelrand.tk staat bijvoorbeeld een trainingsschema.

Hoefijzers zijn niet verplicht, op sommige trajecten in wedstrijden zijn ze wel praktisch - als de ondergrond erg stenig is. Ligt er ook weer een beetje aan wat je paard gewend is.

Echte endurance-lessen bestaan niet (in elk geval niet zoals je dressuur-lessen krijgt), maar er zijn wel regelmatig clinics of trainingsweekenden die door (bekende) endurance-ruiters gegeven worden. Ook kun je veel leren door eens te gaan vrijwilligen op een wedstrijd of te gaan groomen. Endurnace is toch iets wat je in de praktijk leert!

Pendurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:09

norwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:49

Er zijn meerdere zeer ervaren endurence ruiters die clinics geven.
Die clinics zijn zeker gelijk te stellen aan bijvoorbeeld een serie dressuurlessen.
Ook al je vragen kun je daar beantwoord krijgen.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:53

Odatje schreef:
Hoi

Ik heb een 'paar' vraagjes over Endurance omdat ik er bijna niks van af weet,en ik het toch is wil gaan proberen met mijn pony.
*mijn pony is 16 jaar oud maar heeft nog een perfecte conditie is hij toch te oud?
*met wat voor een endurance wedstrijd zijn jullie begonnen?
*ik zie vaak op foto's mensen met een gekleurd hoofdstel en speciaal zadel rijden is die verplicht? kan je ook gewoon op een dresurzadel(waar je heerlijk op kan zitten) en een normaal hoofdstel?
*moet je van te voren winsputen hebben in de dresuur of springen?
*is het noodzakelijk dat je heel veel buiten rijd met je pony (buiten endurance om)
*hoe hebben jullie je eerste wedstrijd ervaren?
*is het noodzakelijk dat je pony hoefijzer heeft?
*bestaan er ook endurance lessen?

Ik hoop dat jullie mijn kunnen helpen :o
sorry voor spelfouten dyslexie ;)

Alvast bedankt

owja ook al kan je maar een paar vragen beantwoorden toch reagere...

ik organiseer regelmatig clinics/trainingen, ik zou zeggen kom een keer trainen bij mij ;)