[WN] Beginnen met western, tips/boeken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_mrie_

Beginnen met western, tips/boeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:36

Omdat ik het idee heb om met mijn paardje met western te beginnen wil ik een beetje kennis opdoen..

Hebben jullie nog goede tips, of goeie sites?
Verder ben ik wel benieuwd naar boeken hierover. Vooral voor de beginner, en dus eigenlijk ook voor het beginnend paard omdat hij altijd dressuur wordt/werd gereden.

Ik hoor het allemaal graag!

TurdusMerula

Re: Beginnen met western, tips/boeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 00:53

Go West van Antje nogwatte :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:25

Holtappel ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:29

Youtube trainingen kijken doet het ook goed (bij mij tenminste) :j

Ga je ook op les?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:51

Sonja schreef:
Holtappel ;)

Die ja, dank je! 8-)

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 08:54

Paintlinger schreef:
Youtube trainingen kijken doet het ook goed (bij mij tenminste) :j

Ga je ook op les?

Vooralsnog denk ik niet dat ik op les ga, eerst maar even kijken of het wat is voor mij en mijn paardje. Als we het leuk vinden ga ik zeker iemand zoeken die ons verder kan helpen :)

Dat boek van Antje Holtappel heb ik gister toevallig nog zien liggen, niet mee genomen omdat ik graag wilde weten welk boek handig is.. Nou, die dus :+

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:58

Je hebt zelf ook geen western ervaring?

Het is (imo) wel belangrijk dat je het in eén keer goed aanleerd (geloof me ik kan het weten....)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:00

heb die van holtappel liggen, mag je overnemen als je wil. Is in nieuwstaat.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:02

Wil je tips? Volg lessen, je kan imo nooit kijken of het wat voor je is als je 't zelf gaat proberen zonder iemand erbij met verstand van zaken.

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 09:06

Ik stuur je een pb'tje!

Paintlinger schreef:
Je hebt zelf ook geen western ervaring?

Het is (imo) wel belangrijk dat je het in eén keer goed aanleerd (geloof me ik kan het weten....)

Vandaar dat ik er ook zo veel mogelijk over te weten wil komen :)
Ik ga natuurlijk niet lopen prutsen, als ik denk dat het ons niet gaat lukken, kijken we gewoon verder.
Misschien dat ik over een week wel meteen lessen wil. Ik ga nu een beetje kijken met hoe en wat, en dan of mn paard het leuk vindt om niet meer onwijs te lopen dressuren. Ik dacht dat dat misschien een goeie optie was..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:08

Ik zou gewoon een les nemen....desnoods op een ervaren paard :j daar leer je zelf heel veel van...

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 09:15

Daaromdaarom! Ik sta ook helemaal open voor dit soort dingen, en het lijkt mij alleen maar leuk om inderdaad een les te nemen of om zelf lessen te gaan volgen :j

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:17

Het boek van Esther de Vries, "Westernrijden voor jong en oud".

Zie mijn onderschrift...... ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:35

Les nemen op een ervaren paard is sowieso wel aan te raden, zodat je weet hoe het hoort te zijn ;)
Boek van Antje Holtappel is idd een aanrader ook :)

mijandap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:43

Zelf heb ik ook het boek van Antje maar ik vond het in het begin geen gemakkelijk boek om mee te starten. Daarna heb ik het boekje van Ricky Young (Burgmeijer) gekocht, vond ik makkelijker.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:30

Citaat:
en dan of mn paard het leuk vindt om niet meer onwijs te lopen dressuren. Ik dacht dat dat misschien een goeie optie was..

Ik ben wel benieuwd wat je verwachting rondom Westernrijden zijn? :)

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 18:04

Vind ik een goeie vraag..
Ik heb altijd een beetje moeite met het beschrijven van waarom ik dingen vind (en geirriteerd aan mensen die niet kunnen uitleggen waarom ze dingen vinden ;) ).
Eigenlijk ben ik altijd wel geintresseerd geweest in western, en ook andere rijstijlen. Nu heb ik de kans om te doen wat ik zelf leuk vind (of denk leuk te vinden) met het paard dat ik rijd.
Wat mij denk ik vooral aanspreekt is het ontspannen rijden, zowel voor het paard als mijzelf. 'Als het goed is, is het goed' en niet eigenlijk een gevecht aangaan omdat hij 'in de krul' moet lopen. Dat laatste is natuurlijk helemaal niet precies hoe het is, maar zo kan ik denk ik het best een beetje uitleggen wat ik bedoel.

Ik denk ook zeker niet dat ik de sterren van de helem zal rijden of dat mn paardje ineens een top paard wordt, maar ik denk zeker dat het ook een manier is om het voor ons allebei weer intressant te maken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:30

Citaat:
Misschien dat ik over een week wel meteen lessen wil. Ik ga nu een beetje kijken met hoe en wat, en dan of mn paard het leuk vindt om niet meer onwijs te lopen dressuren. Ik dacht dat dat misschien een goeie optie was..

Ik was door dat 'niet meer onwijs lopen dressuren' een beetje bang dat je misschien verkeerde verwachtingen zou hebben van Westernrijden.
Keuzes onderbouwen is vaak lastig, zeker als het dingen zijn die je vanuit je gevoel kiest, of gewoon eens wilt proberen. Ik ben ook 'per ongeluk' gaan Westernrijden, dus ik snap zeker wel wat je bedoeld. ;)

Ik vond zelf de overstap best moeilijk, maar dat komt ook omdat ik het mezelf niet zo makkelijk heb gemaakt. Mijn dressuurinstructrice is altijd van het uitleggen, en dat voert ze heel ver door. Mijn Westerninstructrice is meer van 'je moet het voelen'. Ik vind het heel erg leuk om van allebei les te hebben (gehad), maar dat verschil heeft het ook wel eens lastiger gemaakt.
Daarbij is niets zo moeilijk als oude gewoontes afleren...

Ik zou zeggen, probeer het gewoon.
Ik begreep het boek van Antje Holtappel wel toen ik net begonnen was, maar ik kan het nu beter plaatsen, mijn hoofd zit er ook 'minder snel vol' van. Ik gebruik het nu nog regelmatig om dingen in terug te zoeken. Komt door mijn manier van leren, lees graag, en uiteraard ook gewoon nieuwsgierigheid/interesse.

Er valt veel te neuzen op het internet, een deel Nederlandstalig en uiteraard héél veel Engelstalig. Zoals al gezegd is er op YouTube ook een hoop te zien, dat is altijd leuk. :)

En pas maar op, je weet wat ze zeggen, 'verandering van spijs'... ;)

Maar goed, zo te lezen zijn je verwachtingen heel reeel en ik maak er ook wel uit op dat je er mee bezig bent, en waarschijnlijk binnenkort ook wel Western rijd (al was het maar tijdelijk), haha!

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:28

Ik ben ook ooit begonnen met western omdat ik dat dressuur niet meer zo vond, maar ik ben helemaal om!

Heb wel les genomen in het begin, maar omdat die man van ver moest komen is dat een beetje doodgebloed zeg maar. Ondertussen wel het boek 'Go West' aangeschaft, en die is als aanvulling op de lessen wel heel erg interessant!

Intussen volg ik les bij JPK, maar dat boek heb ik er laatst weer eens bijgepakt :).

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 17:56

Ik vind het leuk om te zien dat jullie best kritisch zijn maar dan toch ook weer heel enthousiast omdat ik dit idee heb :j

Ik heb vandaag ook Go west binnen gekregen dus daar kan ik in beginnen. Ben verder een beetje aan het kijken naar de mogelijkheid om eventueel te lessen en wat voor een soort zadel ik zou willen als het allemaal aanslaat.

Hoezo enthousiast ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 03:25

Met enthousiasme is helemaal niets mis; geniet ervan! ;)
En laat het ons weten, wat je er van vind, en hoe het bevalt, als je daar zin in hebt. :)

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 22:50

Voor de mensen die het misschien leuk vinden om te weten:

Ik ben inmiddel begonnen met het 'los laten' van alles. Vind het erg leuk (en met mij de eigenaresse van het paard) te merken dat hij het ook leuk vindt :) De overgangen gaan best heel prima vind ik en wendingen ook. Zelfs het achteruit gaan gaat al best prima, best prima ja, we moeten nog veel leren. Merk verder wel dat hij het een beetje gek vind dat ik niet meer de 'hele' tijd dingen van 'm vraag en er stiekem een beetje onzeker van wordt. Daar in tegen merk ik wel dat hij tijdens het rijden echt wat blijer is *\o/*

Het enthousiasme wordt nog groter ;)