[SGW] Eng om met vaste hindernissen te springe (tips gezocht)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odatje

Eng om met vaste hindernissen te springe (tips gezocht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 18:05

Hoi

Ik wil heel graag cross rijden met mijn D-pony, hij kan super springen. Alleen hij heeft soms nog best vaak de neiging om de balk eraf te gooien.Dus ik ben heel erg bang dat hij bij de cross achter een hindernis blijft hangen en dat er iets ergs gebeurt. Maar mijn vriendin zei tegen mij dat dat bijna nooit gebeurt maar is dat ook zo? Ook heb ik eigelijk nog nooit officeel wedstrijden gereden, moet dat voordat je SGW kan starten?

Ik hoop dat jullie mijn kunne helpen, en mischien tips hebben hoe ik erin kan vertrouwen dat er niks gebeurt.
En ook wat moet je zowel hebben voor SGW te starten?

Groetjes

sharonalover

Re: Eng om met vaste hindernissen te springe (tips gezocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:09

Meestal hebben ze toch wel in de gaten dat ze hierbij de benen op moeten tillen ;)
Tikt hij alleen de balk aan? of gaat hij echt onbenullig bijna dwars door de hindernis heen?
Als hij alleen aantikt, zou ik gewoon rustig aan beginnen met crossen. Dan tikt hij misschien wel een keertje aan, maar dan merkt hij wel dat die hindernis niet meegeeft ;) Die van mij tikte die hindernissen ook welleens aan, daarna tilt hij zijn benen echt wel op hoor ;)

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 18:11

sharonalover schreef:
Meestal hebben ze toch wel in de gaten dat ze hierbij de benen op moeten tillen ;)
Tikt hij alleen de balk aan? of gaat hij echt onbenullig bijna dwars door de hindernis heen?
Als hij alleen aantikt, zou ik gewoon rustig aan beginnen met crossen. Dan tikt hij misschien wel een keertje aan, maar dan merkt hij wel dat die hindernis niet meegeeft ;) Die van mij tikte die hindernissen ook welleens aan, daarna tilt hij zijn benen echt wel op hoor ;)

Nee, hij loopt er niet zomaar doorheen, hij tik ze alleen maar aan.
Alvast bedankt

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:12

Voordat je officieel wilt crossen, moet je eerst een winstpunt in het springen hebben (en voordat je mag springen moet je er een in de dressuur hebben).

Ik zou als ik jou was eens een paar trainingen gaan volgen! :) Leer je heel veel van, en kun je kijken of het iets voor jullie is! Dan begin je gewoon bij het begin en kun je gewoon rustig oefenen. Misschien dat dat helpt om je over je angst heen te helpen!

Meestal hebben paarden trouwens wel door dat het om vaste hindernissen gaat hoor! De hindernissen in de cross zijn ook vaak wat 'spannender' waardoor ze vaak de benen al wat hoger optillen ;)

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:21

Zoals eerder gezegd hebben ze meestal wel door dat het vaste hindernissen zijn. Een schrale troost, wij hebben een paard op stal wat zoveel balken tikt dat je er bijna moedeloos van wordt. Boomstammen en vaste hindernissen heeft ie daarintegen totaal geen moeite mee en tilt ie netjes zijn benen op :Y).
Gewoon een keer proberen dus met je pony!

Scum

Re: Eng om met vaste hindernissen te springe (tips gezocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:47

En met crossbescherming om voorkom je ook flinke schaafwonden aan de achterbenen mocht hij zich raken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:22

Scum schreef:
En met crossbescherming om voorkom je ook flinke schaafwonden aan de achterbenen mocht hij zich raken.

Heel belangrijk idd :j

En ja, winstpunt in dressuur om te springen, en om te crossen heb je winspunt nodig in springen.

Mijn pony springt veel minder in springconcoursen, maar cross gaat super

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:00

Kijk eens op http://www.sgw-eventing.nl daar kan je zien wanneer er trainingen zijn, start eens een tripalon. Zo leer je op een leuke en vooral rustige manier hoe het is om een cross te rijden. Zorg voor goede begeleiding, daar staat of valt alles mee. Doe niets te gehaast!