[WN] NQHA paspoort voldoet niet aan FEI eisen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

NQHA paspoort voldoet niet aan FEI eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 10:21

[TAO] Equipas / paspoort stamboek

nav dit topic en het artikel in De Quarter over de BQHA begin ik me nu toch wat dingen af te vragen, hier wordt beweerd dat het paspoort van de NQHA niet aan de eisen van de FEI voldoet, dat er een België een hengstenkeuring voor quarters wordt ingesteld omdat ze aan een aantal eisen van het ministerie moeten voldoen om stamboekverenging te mogen zijn, kortom ik snap er niks meer van.....???

iemand hier die me dit kan uitleggen?

DubbelFun

Re: NQHA paspoort voldoet niet aan FEI eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:19

Dat België een hengstenkeuring houdt moeten zij zelf weten, dat doet Duitsland ook. Maar als een ongekeurde hengst een net zo ongekeurde merrie dekt, wordt het veulen nog gewoon ingeschreven bij de AQHA.
Of deze keuring zou bij wet geregeld moeten zijn, in dat geval staat de wet boven het moederstamboek.

Waarom het NQHA-paspoort niet aan de eisen van de FEI voldoet is mij niet duidelijk. Volgens mij starten 'onze' NL-ruiters nog steeds internationaal (onder FEI-vlag) reiningwedstrijden, dus zo'n vaart zal dat ook niet lopen.

Westex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:02

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:22

De hengstenkeuringen (Quarters) in Duitsland is een zaak van de DQHA zelf en zeker géén opgelegde plicht vanuit de overheid. M.a.w. het is al helemaal geen plicht. Je kunt er aan mee doen, maar hoeft niet.
Natuurlijk best een leuke opsteker voor de verkoop van dekkingen een goedgekeurde hengst bijschrijven te kunnen. Verder heeft het zo gezien niets om het lijf m.a.w. als een hengst niet door de keuring is gegaan is het evengoed een hengst die kan dekken.
Integendeel tot België, waar de BQHA hun leden wijs wil maken dat het een plicht is, opgelegd door de overheid en als je het niet zou doen dat hier dan sancties op staan.

Heeft ook een bericht over in de Quarter in gestaan. Dus laat niemand zich nu maar wat laten wijsmaken.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:56

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:54

Dubbeltopic, en dus een slotje.