Kennismakingsklasse en basisenting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Kennismakingsklasse en basisenting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 14:09

Dit jaar gaan ik en mijn paard meedoen aan de kennismakingsklasse in Juli. Mijn paard (woonachtig in Duitsland) krijgt elk jaar zijn basisenting in Mei/Juni, dus op een rijtje voor de laatse 5 jaar: Juli 2004, Mei 2005, Mei 2006, Juni 2007, Mei 2008, gepland mei 2009. Ik ben eigenaar van dit paard sinds 2004. Zijn paspoort en papieren waren kwijt in 2004, toen ik dit paard kreeg en ik heb daarom in 2004 van de KNHS een nieuw paspoort gekregen. Wel wist zijn oude dierenarts, dat het paard voor 2004 netjes genet is en de dierenarts heeft daarom in het paspoort daarvan een notitie gemaakt. Is dot zo OK of moet ik nog op een aantal andere dinge letten?

Djilna

Re: Kennismakingsklasse en basisenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:12

Ik zie staan mei 2006 en juni 2007. Juni 2007 is meer dan een jaar later en dus te laat.
Je zult, wil je op NL wedstrijden kunnen starten een nieuwe basisenting moeten laten uitvoeren. Zoals het nu is wordt je nl naar huis gestuurd..

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 14:15

Djilan: dat is precies waar ik me zorgen om maakte. Welke basisenting heeft mijn paard precies nodig om in Nederland te mogen starten. IK wil 100% zekerheid hebben, namelijk.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:20

Dit staat op de site van de KNHS:
Citaat:
De basisvaccinatie tegen influenza bestaat uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn toegediend. In de periode tussen deze twee entingen mag niet aan wedstrijden worden deelgenomen.

Vervolgens moet jaarlijks (niet later dan 12 maanden na de vorige enting) de vervolgenting zijn gegeven. Voorbeeld: geënt op 4 maart 2006. Dan dient de vervolgenting voor of uiterlijk op 4 maart 2007 te zijn gegeven. Dit is van toepassing op alle entingen in het paspoort.

Een vaccinatie dient minimaal zes dagen voor de (eerste) wedstrijd(dag) te zijn toegediend.

Vermeldingen van vaccinaties zijn pas geldig als deze zijn voorzien van de entingdatum met handtekening en (praktijk)stempel van de dierenarts.

Dit betekent dat als je in april ent en dan minimaal 21 dagen later (mei) weer je aan de regels hebt voldaan.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 14:28

Djilan: bedankt, ik ga meteen contact opnemen met mijn dierenarts om dit in orde te brengen.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:02

Tip: Ga halfjaarlijks laten enten. Dan heb je nooit een probleem meer dat je een keer te laat bent. (als de DA een keer niet optijd kan komen) Bovendien wordt de entstof al 30 jr gebruikt en is het geen jaar meer werkzaam.