Dilemma..wel of niet nog paardrijden en kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hessie20

Dilemma..wel of niet nog paardrijden en kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 12:48

Hallo bokkers,

Ik zit al maanden met een dilemma. Ik ben benieuwd naar jullie reactie. Hierbij mijn verhaal.

Sinds 2,5 jaar rijd ik geen paard meer. Heb 2 kwpn-ers gehad. Helaas door operaties aan mijn schouder en daardoor een blijvende beperking (kan hem niet meer volledig optillen en belasten) en zware atrose heb ik mijn paard toen moeten verkopen.

Uiteraard miste ik het met paarden bezig zijn enorm. Daarom heb ik een halfjaar geleden een welsh a pony gekocht met een menwagen. Zodat ik lekker weer naar stal kan en als mijn schouder het toe laat lekker relaxt te kunnen mennen. Alleen mis ik het op een paard rijden nog steeds. Ik twijfel nu of ik nog een rijpaard zal kopen. Ik kijk nu een beetje rond naar een brave e-pony.

Redenen waarom niet:
- Elke dag pijn in schouder, dit wordt versterkt door het rijden.
- Bang om te vallen en daardoor lange tijd uitgeschakeld zijn of mijn goed werkende linkerarm te beschadigen.
- Kan niet alles zelf. Zadel opleggen en hoofdstel omdoen zal soms lastig zijn.
- Kans dat ik nogmaals geopereerd moet worden en daardoor weer niet kan rijden.
- Ik kan niet full-time werken omdat dat te zwaar is.
- Ik heb een pony waar ik onwijs blij mee ben!

Redenen waarom wel:
- Mis het enorm.
- Zo af en toe mennen gaat ook.
- Nu kan het nog en misschien over een paar jaar niet meer, omdat mijn schouder dan nog slechter is.

Zouden jullie nog een rijpaard kopen in mijn situatie? Alvast dank voor jullie reacties.

happy2014

Re: Dilemma..wel of niet nog paardrijden en kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:54

tsja...als ik dit zo lees, zou ik zeggen, niet doen! rationeel gezien is het niet verstandig.

Echter, ik ken TS en dan is het toch niet zo zwart-wit om een mening hierover te geven. Ik weet dat je het rijden enorm mist. Verstandig gezien zeg ik doe het niet, aan de andere kant zeg ik, koop lekker een pony, en geniet nog van het rijden zolang het kan!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:55

Ik zou het lekker bij je pony houden. Wel zou je kunnen kijken voor een e[pony in de buurt of manege die je geregelt mag huren om eens te rijden, zo ben je wel verlost van het dagelijkse zorg. Het zou ook sneu zijn als je er nu ene koopt en die bijv over een jaartje weer moet verkopen.
Dit is wat ik zou doen.
Je hebt een pony waar je super blij mee bent. Maar je geeft zelf al aan, dat de kans groot is dat je het niet aan kunt.

Succes met je beslissing

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:57

Poeh moeilijk hoor.
Kun je niet een paar maanden een paardje bij rijden?
Dan kun je kijken hoe dat gaat. Als dit bevalt kun je er altijd nog 1 kopen.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:00

Als ik het zo lees zou ik zeggen niet direct kopen.

Indd een tijdje bijrijden, en als dit bevalt en goed gaat dan kun je altijd op zoek gaan naar een eigen paardje.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:06

Moeilijke keus! Is er niet iemand in je omgeving wiens paard je af en toe zou kunnen rijden idd? :)

Verder; misschien kan je beter overwegen een fjord/haflinger te nemen. Omdat deze wat kleiner zijn lijkt het me dat dingen zoals opzadelen al een stuk makkelijk worden, als volwassen persoon kan je er prima op rijden en ook deze kan je voor de kar beleren. Een ijslanders is misschien ook een idee bedenk ik zo :)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:10

kijk voor een brave haflinger of fjord, kan je eventueel ook mee mennen.
kan je het afwisselen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:15

Bubsj schreef:
Moeilijke keus! Is er niet iemand in je omgeving wiens paard je af en toe zou kunnen rijden idd? :)

Verder; misschien kan je beter overwegen een fjord/haflinger te nemen. Omdat deze wat kleiner zijn lijkt het me dat dingen zoals opzadelen al een stuk makkelijk worden, als volwassen persoon kan je er prima op rijden en ook deze kan je voor de kar beleren. Een ijslanders is misschien ook een idee bedenk ik zo :)

TS kan mijn paard altijd rijden, alleen probleem is dat die niet de makkelijkste is. Wel heel braaf, maar niet makkelijk, en das lastig als je dan maar 1 goed werkende schouder/arm hebt.. Bovendien is hij 1.75, dus lastig om op te komen.

Ik heb toch zoiets van ga ervoor, geniet er van zolang het kan, je ziet later wel weer. Alleen "zit" je natuurlijk ook met Sammie..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:30

Moeilijk om daar zo een antwoord op te geven. Aan de ene kant zeg ik ook koop er lekker 1 om te rijden ed. Maar aan de andere kant je schouder.
Kwa schouder kan ik een heel klein beetje met je meevoelen, ik heb beginnende artrose in mijn schouder en op het moment een vochtophoping ernaast, een schouder die zeer doet en rijden gaan niet samen kan ik je uit ervaring vertellen ;) :+

Wat zou je precies willen kwa rijden? En wat doe je met het paard als je een slechte dag hebt? Bedoel zou het paard aan huis staan of ergens in een pensionstal, zou het er dan uitkomen en hoe weiland of een uurtje in de bak of paddoc. En hoe vaak zou je kunnen rijden denk je? Zijn er bij joouw in de omgeving makkelijk bijrijders te vinden, mocht er een tijd komen dat je niet kan of meer kunt.

Pijn in je schouder vanwege het rijden, zou ik of recreatief aan de lange teugel gaan of mss wel western *D O:) Ik rijd zelf al een paar jaar western, en heb vanwege de lossere teugel minder problemen met pijn tijdens het rijden. Aanleuning zoals in de dressuur zou ik wrs ook niet meer volhouden. Ook je angst om te vallen kan met een ander ras (Fjord, Haf, Quarter, Paint, Appie en zo zijn er nog wel een aantal coole rassen) verbeteren. Ik kom van oorsprong ook uit de engelse sport, en ik moet zeggen het coole karakter van de Quarters en Paints heeft een wereld voor me open doen gaan :D En tuurlijk ook binnen die rassen zijn er heethoofden, maar over het algemeen moet ik zeggen dat ze ubercool zijn. Niet zo snel opgefokt als een warmbloedje ;)
Die westernzadels zijn idd wel behoorlijk zwaar, maar ook hier een oplossing: boomloos (zou ik je overigens ook kwa engels zadel aanraden) Ze zijn veel lichter dan een zadel met boom en zitten tegenwoordig echt wel goed. En daarnaast die westernpaarden zijn ook niet zo groot als een KWPN-er :+
En een Quarter kan ook gewoon aangespannen beleerd worden. Er zijn zelfs wedstrijden in de USA met aangespannen QH.

Goed einde reclameblok :D Ik kan me gewoon heel goed voorstellen dat je het mist. En mss geef ik je een idee met mijn bericht.

Hessie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 13:45

Dank voor alle reacties.

Een bijrijdpaardje heb ik over nagedacht, maar vindt maar eens een paard/pony met eigenaar die aan mijn eisen voldoen. Het moet een super braaf paard zijn, ik kan niet altijd rijden. Wil graag alleen in het bos rijden etc.

@Barbara, thanks ik klim snel eens op Olly!
@Rina, vervelend dat je ook atrose hebt. Het is vreselijk vervelend als je niet kunt alles zomaar meer kan doen.
Mijn pony staat op een pension stal all in om de hoek. Ik ga wel bijna elke dag heen om mijn welshje aandacht te geven. Meestal mennen we 1 x per week. Als ik een paard zou kopen komt hij ook hier te staan. Ik heb er idd aan gedacht om richting western rijden te gaan en te kiezen voor een rustig ras.
Dankje voor het meedenken.

Lin88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:55

Hoi,
Zoals eerder genoemd zou ik gewoon een paard kopen. Je zou daarbij dan een leaser kunnen zoeken die het paard/pony dan beweging geeft als jij niet kunt met je schouder. Tevens scheelt dit een deel in de kosten en met goede afspraken kom je vast wel een geschikt persoon tegen. Misschien dat die leaser het dan ook leuk vind om samen te gaan mennen. Mocht het niet gaan met je schouder kan je toch lekker mee op de kar.

Succes ermee!!

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:31

Je kan een poging wagen toch, zoek een heel braaf paardje licht in de hand misschien een western paardje.

En sammie mag wel bij mij komen logeren :(:)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:39

Als je oud bent heb je meer spijt van dingen die je niet deed, dan van dingen die je wel deed.

Ik zou het doen, maar wel goed overwegen. Zoek iemand die jou helpt, door je paardje te rijden, en soms ook even kan groomen als het jou alleen niet lukt. Je paard krijgt dan vaste beweging door je bijrijder, en jij kan zo vaak als je wilt en het lukt er ook even op.

En idd een heel rustig lief paard dat geen stap verkeerd zet. En goed zadel, met diepe zit, waar jij heel stabiel in zit.

Succes en sterkte!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:00

Bekijk je eigen lijst nog eens TS; zes goede redenen het niet te doen tegenover drie om het wel te doen, ik denk dat je je eigen vraag eigenlijk al beantwoord hebt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:05

Ik zou ook een grotere pony kopen, maar dan wel een die ook al beleerd is voor de wagen, zodat als het niet meer gaat, je die overstap kan maken en niet hoeft te verkopen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:09

Ik zou het niet doen, als je je lijst van redenen waarom niet nog eens goed bekijkt. Ik denk dat het houden en verzorgen van twee paarden en ze aandacht geven teveel wordt met een schouder die niet goed wil.

Ik zou in jouw geval het aanbod om op iemand anders' paard te rijden aannemen of een verzorgpony zoeken waarop je af en toe kunt rijden en/of daarnaast overwegen om je huidige paard "in te ruilen" voor een mak ponybeest dat zowel bereden kan worden als voor de kar kan lopen.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:10

en een ouder braaf paard ( die neit elke dag meer beweging moet maar af en toe lekker een dagje op t land sukkelt) waarmee je misschien nog kan mennen? is dat geen optie? Word wel een lange zoektocht.

Hessie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 08:03

Goedemorgen!

Ik wil iedereen bedanken voor de reacties. Na lang wikken en wegen heb ik besloten geen rijpaard meer te kopen. Ik wil mijn huidige menpony niet kwijt en 2 paardjes wordt te duur. Ik wil ook niet het risico lopen mijn schouder te forceren waardoor ik op andere fronten zoals werken etc niet meer goed kan functioneren.

Ik spring af en toe gewoon op het paard van een vriendin of ik huur er 1 voor een heerlijke buitenrit op de veluwe. Verder ga ik lekker genieten van mijn geweldig pony!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:55

misschien wel het verstandigste! je klimt maar snel een keer op Ol!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:05

Nou je hebt in ieder geval een weloverwogen keuze gemaakt. En je hoeft inderdaad geen eigen paard te hebben om te kunnen rijden. Ik zou zeggen: geniet zoveel mogelijk van je eigen paardje, en pak daarnaast de kansen die je krijgt om te rijden.

Succes en sterkte overal mee!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:10

Goede beslissing... het is anders ook niet eerlijk tegenover het nieuwe paard dat je gaat kopen.

Geniet van wat je heb en wat je kan ondanks je beperkingen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:49

Klinkt goed. Veel plezier!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:45

kun je geen verzorgpaard zoeken waar je af en toe op kunt rijden?

edit, heb even alle berichten gelezen en zie dat het al vaker voorgesteld is :o maar dat je zegt dat het paard wel aan eisen moet voldoen. ik heb je pb gestuurd aangezien je redelijk bij mij in de buurt woont... ;)

wie_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:59

Ik zou het zelf in dit geval geen rijpaard kopen, je moet er dan wel alltijd iemand bij hebben die jou kan helpen met opzadelen etc.
En je hebt al je eerdere paarden moeten verkopen omdat je zo last van je rug/schouders hebt, het lijkt me ook niet prettig als je weer zo erge pijn hebt.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:21

Vroeger dacht ik dat mijn beperkingen mijn grenzen waren (Loesje)

Gewoon doen. Al kan je niet dagelijks rijden, dan levert het je in ieder geval het plezier op van
er naar toe gaan, knuffelen, poetsen etc. ;)