[WN] [RT] Pauzes, hoe te oefenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nienke_92

[RT] Pauzes, hoe te oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 11:58

Afgelopen zondag werd ik weer even met mijn neus op de feiten gedrukt. Reden genoeg om toch maar een topic te starten.
Asterix en ik zijn vorig jaar begonnen met wedstrijden rijden en zelf vind ik het best goed gaan. Tijdens de trainingen thuis gaan we steeds meer vooruit. Maar samen hebben we 1 probleem namelijk de pauzes. In de lessen wordt er verschrikkelijk veel op gehamerd, zoveel dat ik het nu aardig in mijn kop heb zitten, maar bij Asterix helaas niet. Thuis oefen ik de onderdelen van de Trail en Horsemanship veel en daarbij let ik er vooral op dat ik genoeg pauzes neem. Dit gaat thuis echt perfect, hij wacht op me, ook al weet hij precies wat hij moet doen. Ook trainingen op ander terrein doet hij goed zijn best en kunnen we goed pauzes nemen.
Maar op de wedstrijd loopt het anders, jammer genoeg. Het enige waar ik aan denk tijdens mijn proef is dat ik pauzes moet nemen en rustig aan moet doen. Alleen wacht Asterix niet op wat ik zeg, maar denkt hij dat hij het zelf allemaal wel kan (hij kent alle onderdelen uit zijn hoofd en weet zelf precies wat hij moet doen) waarna hij door het parcours heen suist. Ik probeer hem rustig te houden en hem stil te zetten, maar dan probeert hij iets anders bijv. vooruit te lopen, zijwaarts te gaan of zijn heup te draaien.

Voor de duidelijkheid een vb: Afgelopen zondag moesten we een L-achteruit, iets wat vorige week in de trainingen perfect ging, terwijl ik hem thuis nog smaller had liggen. In de ring moesten we even wachten op de jury, omdat ze nog niet klaar was. Zodra ik Asterix er goed had ingedraaid stoomt hij achteruit. Ik wil hem stil zetten dus leg mijn benen extra aan waardoor hij abrupt naar voren loopt. Ik houd hem tegen en hij draait zijn heup waardoor hij de balk omver loopt. Ik rijd eruit omdat ik het niet meer zag zitten en probeer het gewoon opnieuw. Asterix is overdonderd en ik kan rustig met pauzes de L-achteruit foutloos rijden.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat Asterix op wedstrijd ook gewoon rustig blijft? Is het iets wat ik thuis kan oefenen en hoe? Of is het gewoon een kwestie van wedstrijdstress (voor ons allebei was het afgelopen zondag de 5e wedstrijd ooit)?
Iig bedankt!

Groetjes Nienke.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:20

Ik ken het gevoel! Ik rij geen wedstrijden, maar voor mijn cursus moeten wij ook een examen doen. Vorig jaar was dit ook trail. De L-achteruit en de side passes gingen thuis vanzelf. En op het examen, niets meer... stress van het paard in de vreemde omgeving (het was een andere piste dan normaal) en vooral stress van zijn ruitertje.
Ik denk dat dit alleen op te lossen valt door veel wedstrijden te rijden en toch trachten telkens te werken aan de pauzes. Misschien geef je ook onbewust veel hardere hulpen omdat je het extra goed wilt doen. Samen met wat stress kan dit resulteren in veel te heftige reactie van je paard.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:49

nienke_92 schreef:
Ik rijd eruit omdat ik het niet meer zag zitten en probeer het gewoon opnieuw. Asterix is overdonderd en ik kan rustig met pauzes de L-achteruit foutloos rijden.

Klinkt alsof je het goed hebt opgelost ;)

Anoniem

Re: [RT] Pauzes, hoe te oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:55

Misschien is het handig om zoveel mogelijk wedstrijden op te zoeken met het Fool 'em School 'em onderdeel? Dan heb je meteen een wedstrijdsituatie en kan je rustig aan je paard laten wennen of aan je probleem werken.

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 13:05

Het kan idd gewoon liggen dat ik te hard ben in mijn hulpen. In de proef kwamen ook de sidepasses. Aangezien ik die een hele tijd niet had geoefend ben ik er in de inrijbak nog flink mee bezig geweest. Daar ging het foutloos, maar in de ring ging het echt 10x niks. Afgelopen zondag was de 1e keer dat Asterix de bak niet eng vond en de mensen ook niet, iets wat eerst ook nog een probleem was.
Het probleem is dat wanneer wedstrijden zijn ik vaak niet kan. Zo vrees ik dat mijn eerstvolgende wedstrijd pas weer in juli is en misschien nog wel later...
Kan het ook helpen door vaker op ander terrein te rijden of bijv. de pauzes te oefenen als we op buitenrit zijn? (stoppen voor een weg ed.)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:31

zoiets heet "showsmart" paard anticipeert op wat komen gaat i.p.v. afwachten wat de ruitet vraagt. idd naar fool 'm school 'm!

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 17:06

Dat hij meedenkt, okee. Maar dat hij zelf de overhand neemt en dwars door mijn ho-hulp heen gaat vind ik toch net iets teveel van het goeie en volgens mij is dat ook niet helemaal de bedoeling. ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:01

nee precies. hij heeft je door.
en weet waarschijnlijk dat je hem op een show niet zo aanpakt als thuis. dus probeert hij het daar.
enige wat inderdaad helpt is show als oefening te gebruiken. dan maar niet geplaatst. niet op pattern letten ed maar gewoon je tijd nemen (daar betaal je voor) en hem opvoeden dat dit niet kan op een show. na een paak keer zal hij merken dat het geen zin heeft.
hoeft niet een speciale fool m school m te zijn kan ook in gewone dicipline. zo veel mogelijk inschrijven op 1 show zodat je zo veel mogelijk kunt oefenen

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:57

Wat pien net zegt zou ik ook al zeggen. maar ja, zij was me alweer voor. :P

ik zou me ook niet te veel van het pattern aantrekken. oke.. je wint er eerst niets mee, maar je paard weet nu wel dat ook in de show arena jij het voor het zeggen hebt. ik zou het wel nu al aanpakken voor je een paard hebt wat wedstrijdmoe is en je helemaal bedonderd als je in de showarena bent.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:06

wat liggen we toch weer mooi op 1 lijn :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 07:29

Zowel in de training als op wedstrijd af blijven dwingen dat hij op jou wacht omdat er andere dingen kunnen komen dan dat hij denkt. Dus draaikonten nadat jij gepositioneerd hebt om achterwaarts de L in te gaan, dan JUIST voorwaarts in draf en met een korte draai iets héél anders met die L gaan doen. Krappe circeltjes óver de balken bijvoorbeeld, zodat hij ook nog eens goed op moet letten. Daar blijven ze attent van.
En bepaalde dingen niet teveel oefenen thuis. Waarom zou je bv je draai in het vierkant oefenen? Zorg dat je schouder en heup beheerst, en draai zonder balken, of tussen pionnetjes. En maar af en toe in een 'echt' vierkant.
Trail is leuk en afwisselend om te oefenen, maar ze hebben verrekte snel door wat er met welk figuur moet gebeuren.
Zelfde met bv het hek. Waarom zou je het altijd afmaken? Stop gerust eens halverwege, en sluit weer aan dezelfde kant als waar je begonnen bent. Of zet een cavaletti recht onder je hek, zodat er een extra uitdaging in komt.

Verder vooral je juf blijven geloven; rust, rust en nog eens rust. Waarom denk je dat zij die knollen van haar op de vierkante centimeter kan besturen? :P Heb je haar wel eens gezien toen ze nog met die witte hengst Sagrand reed? Die wachtte zelfs op haar met het NEERZETTEN van z'n pootjes in een figuur. Was een genot om naar te kijken :P

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:02

misschien is je paard gewoon te fris als je de bak ingaat en dan bedoel ik vooral mentaal. op de afgelopen europese nrha futurity in kreuth heb ik vrij veel tijd in de opwarmhal doorgebracht (want daar valt het meeste te leren). veel van de topruiters zitten 1,5 à 2 uur voor hun run op het paard. minstens 80% van de tijd wordt in stap of draf gewerkt en steeds de aandacht gevraagd. dat waren dan ook de ruiters die hun paarden lang en ontspannen konden laten pauzeren in de showpen en toch heel dynamische maneuvers konden laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:11

Ik denk dat het als amateurtje erg moeilijk is om zo te presteren. Ik denk dat "wij" dan snel in de valkuil stappen dat het paard MOE de ring in gaat ipv ontspannen. En tot wanneer loopt de concentratiespanne van een paard van een amateurruiter?
Je kan niet alles kopiëren van de top. Wij zijn geen topruiters en onze paarden zijn geen toppaarden.

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:09

Ik weet wel een goede oefening hiervoor. Ik rij ook een merrietje dat heel slim is en je gewoon voor is, ze moeten dan leren dat ze op jou wachten. Als ik dit met balken ga oefenen wordt ze bij het zien van balken al overenthousiast, ik neem eigenlijk alleen af en toe een balkje mee (heel stiekem :P) en train er verder niet op.

Een oefening die ik heel fijn vind hiervoor is rechte lijnen rijden, dus zeg maar recht de bak oversteken en dan aan het eind (totdat je heel dicht bij de bakrand bent) pas links of rechts gaan. Als je merkt dat je paard naar links neigt te gaan ga je abrupt rechts, en andersom. Tijdens het recht oversteken moet je paard ook echt recht lopen, dus niet zwabberen. Wat ik zelf merk is dat ze dan echt beter op me wacht. Je moet het niet zien als abrupt omgooien, alles zou natuurlijk in alle rust en zonder al te veel teugelhulp moeten gebeuren ;) Misschien heb je hier iets aan :D

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 13:03

Bedankt voor jullie tips en oefeningen. Heel veel komt me al bekend voor. Zoals Lindavan al zegt doe ik oefening al wekelijks in de trainingen. Dus dat kent ie ook al veel te goed.
Ik ga zeker met je tips aan de slag Sonja het gewoon anders maken dan het hoort. Zoals in de HMS rijd ik nooit het pattern in de inrijbak aangezien hij dan in de ring het pattern uit zijn hoofd weet en er dan helemaal niets meer aan te houden valt. (Trouwens hoe mijn juf met Oor afgelopen weekend de L reed in de Versatile was ook fantastisch! Echt voetje voor voetje, misschien moet ik toch maar wat beter luisteren naar juf :o ) Ik ben zelf nog heel erg op zoek wat voor ons het beste werkt op de wedstrijden. Ik heb echt 0,0 wedstrijdervaring dus elke keer weer een leermoment. 1,5 tot 2 uur inrijden werkt absoluut niet. Asterix wordt na ong. 1,5 rijden ongeduldig en heeft hij geen zin meer in wat resulteert in waardeloze rit, iets wat we trouwens steeds meer aan het oefenen zijn. Elke wedstrijd blijven we langer rijden, zodat hij dat uiteindelijk ook leert...
Ik ga toch maar eens op zoek naar shows en clinics, iets wat ons beiden stress geeft.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:12

HI hi op zoek naar dingen waar je flink nerveus van wordt in het kader van oefening..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:03

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 15:11

:( , dat was leuk geweest! Die dag kan ik niet, anders was het wel erg leerzaam en leuk geweest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:16

Jammer, was gezellig geweest. Stalgenootje met haffie en ik met fjordje willen er ook heen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 15:37

eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat je een beetje teveel verwacht
je hebt pas je 5de wedstrijd gereden en bent nog behoorlijk onervaren

gewoon je paard dwingen te wachten en de komende wedstrijden zien als oefening
haal zelf ook eens een paar keer diep adem als je de ring in gaat en na ieder onderdeel
hoe ontspannender jij zelf bent des te rustiger is je paard
neem je voor om alle tijd te nemen voor ieder onderdeel en begin pas aan het onderdeel als je paard ontspant

ik wil juist dat mijn paard de oefeningen goed kent zodat we als team de oefeningen kunnen rijden
met wel die verstande dat ik bepaal en hij meewerkt
kost iets meer training maar dan werkt het wel super

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 16:00

Je hebt helemaal gelijk! Ik verwacht veel te veel van een wedstrijd... Ik probeer heus wel rustig te blijven, haal na elk onderdeel paar keer adem en ga verzitten. Maar zoals afgelopen zondag (en trouwens ook de keren daarvoor) wil hij zelf het pattern zo snel mogelijk afhebben. Aangezien ik nogal bang ben wat hij allemaal gaat uitspoken wacht ik zolang ik denk dat het kan en ga dan verder na het volgende onderdeel. Ik heb nog eens kritisch naar het filmpje van afgelopen zondag zitten kijken. Dan zie ik heel duidelijk dat hij stil staat als ik het hek dicht doe, ik haal adem, maak mijn teugels netjes weer op maat en dan begint Asterix alweer te lopen. Ik krijg hem dan met moeite terug waarna hij gaat klieren, zodat ik liever naar het volgende onderdeel loop... (ik ga zelfs nog goed verzitten tijdens het lopen).
Volgens mij ligt het probleem eerder bij mijzelf, ik ben bang dat hij rare fratsen gaat uithalen bij de pauzes. Net als bij HMS, 10 sec stil staan. Hij was aan het drentelen en ik denk dat het waarschijnlijk niet gaat lukken, ik tel mislukt (1, 5, 7, 10...) tot 10 en zet hem dan achteruit. Veel te bang voor zijn reactie op het stilstaan. Nog manieren om dat bij mijzelf weg te krijgen? :o

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:37

nienke misschien doe je wel té rustig! :D Ik kan niet oordelen daarover hoor maar herken het van mezelf :j

Mijn paard is heel gevoelig en snel wiebelig en loperig en daarom ging ik vaak té lang wachten op rust van hem uit of proberen hem te geforceerd stil te zetten...en dat ging nie werken nie! :=

In tegenstelling wat er hier gezegt word door sommige mensen denk ik niet dat je rust kunt afdwingen op die momenten, sterker nog het is de vraag of je dat zou willen..
Nu rij ik gewoon zelf wat sneller verder en probeer me niet te druk te maken om zijn spanning en dat gaat al stukken beter! 8-)

We zijn er nog lang niet hoor want idd ervaring opdoen heb je gewoon nodig, zeker met een paard wat van alles gaat doen of voor jou gaat denken maar hard corrigeren of dwingen werkt vaak averechts en een echte samenwerking komt er dan niet tot stand ;) Het is een leerproces voor alletwee!
Waarschijnlijk denkt hij ook nog dat het zo moet en doet hij hardstikke z'n best voor jou omdat je misschien niet duidelijk bent of anders bent dan in een normale situatie...

En niet bang zijn voor zijn reactie en gewoon gaan rijden zoals thuis kun je alleen maar oefenen door idd wedstrijdomstandigheden op te zoeken overal...doe ik ook! :D Succes!!!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:47

MissPk kan wel eens gelijk hebben. Je hebt ook paarden die je gewoon de tijd niet mag geven om na te denken :D . Als je bij zo'n paard dan lekker lang een pauze neemt tijdens iedere stap (bij wijze van spreke) dan wordt die gewoon zenuwachtig en gaan ze vanalles doen uit zichzelf.
Maar ja, waar ligt de grens natuurlijk. Je paard moet natuurlijk wel doen wat jij vraagt, al moet hij tussen iedere stap 20 minuten rustig wachten. Je komt er wel! Gewoon veel wedstrijden rijden als oefening en werken aan die ontspanning bij jezelf (dat zal al veel opbrengen).

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:02

Bolieke ik streef ernaar om eerst meerdere positieve ervaringen op te doen bij wedstrijden en dan kun je eens gaan opbouwen in de tijd, tot 20 minuten stilstaan kan daarna ook best hoor als je dat leuk vind! :D
En hij luistert toch als je hem voor bent en zegt we gaan dáár heen nu en we gaan dát doen? :))
Moet natuurlijk wel normaal in het gevraagde tempo blijven verder hé? Als je paard compleet onder je wegloopt dan ben je imo nog niet klaar om uberhaupt wedstrijden te rijden maar daar zat het probleem volgens mij niet ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:56

MissPK schreef:
nienke misschien doe je wel té rustig! :D Ik kan niet oordelen daarover hoor maar herken het van mezelf :j

Mijn paard is heel gevoelig en snel wiebelig en loperig en daarom ging ik vaak té lang wachten op rust van hem uit of proberen hem te geforceerd stil te zetten...en dat ging nie werken nie! :=

In tegenstelling wat er hier gezegt word door sommige mensen denk ik niet dat je rust kunt afdwingen op die momenten, sterker nog het is de vraag of je dat zou willen..
Nu rij ik gewoon zelf wat sneller verder en probeer me niet te druk te maken om zijn spanning en dat gaat al stukken beter! 8-)

sorry hoor maar vind dit helemaal niet goed. wie is de baas, je paard of jij? al moet ie 3 uur blijven stil staan als ik dat zeg heeft ie dat uiteindelijk te doen.
het slechtste wat je in mijn ogen kunt doen is 'dan maar meegaan want hij kan niet rustig staan', geef m vooral z'n zin dan weet je zeker dat ie blijft uittesten en gaat kijken waar ie nog meer onderuit kan komen.