[SGW] Te entousiast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saden

Te entousiast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 00:05

Ik heb nu een aantal crosslesjes gereden. Erg leuk.
Maar mijn paard vind dat dus ook. Hij loopt dwars door het bit heen en is niet te stoppen. Ook op mijn zit luisterd hij niet meer. Normaal is dit geen probleem. Als we dressuur rijden dan blijft hij netjes aan mijn zit.
Ook in het springparcours blijft hij onder me. Nu heeft mijn instructrice me aan geraden om een ander bitje te proberen maar wat zou goed zijn voor mijn paard?
Ze had het over een ophaaltrens(?) het probleem daar mee is dat ze veel druk achter hun oren krijgen.
Helaas kan mijn paard daar niet zo goed over vanwege een oude blessure...
Wie heeft suggesties?
Hij wordt nu gereden op een enkel gebroken trensje. In de cross gebruiken we ook een martingaal.

Alvast bedankt voor het mee denken

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 00:14

hoi!dressuurruiter hier,maar wel met "manegeponylesgeefervaring" :D waaronder fjord-tankjes :+ daar hielp een pessoa bit erg goed,met van die extra ringen onder de gewone bitring.hefboom werking deed t m! succes hoor,en volg je wel sgw trainingen? lijkt me wel erg verstandig ivm je controle probleem, wat erg gevaarlijk voor jullie kan zijn! succes,groetjes deess

Lielle

Re: Te entousiast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 07:36

ophaaltrens mag niet in de cross (pas in het Z). Probeer zelf eens licht te blijven zitten, niet te veel duwen zelf.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 08:00

Deess, ik volg inderdaad trainingen. Bij de trainingen doet hij dit al.

Lielle: Dat wist ik niet. Bedankt.
Als ik licht blijf zitten (verlichte zit) Dan knalt hij in volle vaart over de hindernis.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:10

Licht zitten is niet verlichte zit, maar met je kont in je zadel zonder diep/zwaar te zitten want door dat zware zitten duw je je paard juist voorwaarts.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:27

Mijn paard is met dressuur niet enthousiast. Met springen soms te maar meestal gewoon lekker enthousiast.
Maar in de crosstrainingen kan hij echt TE enthousiast worden. Zelfs zo erg dat ik van mijn instructeur de sporen in moet leveren. Daarnaast bouw ik soms die druk ook zelf op.

Ik heb dus met mijn instructeur samen aan de ontspanning gewerkt. Het heeft zeker een half uur geduurd voordat hij rustig tussen de crosshindernissen door draafde. Daarna pas mocht ik gaan springen (crosshindernissen).
En nu merk ik nog elke keer als ik op dat terrein kom dat hij meer ontspannen is.

Werk dus eerst aan de ontspanning met losrijden. En let er ook zelf op dat je je paard niet teveel opwindt.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 08:31

Oke, zoals ik het nu begrijp hoef ik nog niet aan een ander bit. Maar eerst meer ontspanning.

Of zou een ander bit daar bij kunnen helpen?

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:36

Ik had ook dit probleem, daarbij kwam ook nog dat de merrie altijd haar mond aan het loswrikken was en de aanleuning heel wapperig was, en ben overgestapt van een gecombineerde naar een lage neusriem. Niet overdreven strak aansnoeren, maar gewoon vast maken. Moet je eerlijk zeggen dat het een verademing is. Daarbij komt wel dat ook ik beter moet gaan zitten, tijdens de les wordt er goed opgelet en gaat het ook stukken beter dan wanneer ik moe word of alleen rijd.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:39

Dat vind ik lastig om te zeggen, want ik ken jullie niet als combi.
Een ander bit kan ook voor meer spanning zorgen. Mijn paard is dus ook op een rijtechnische manier meer ontspannen te krijgen. Met een scherper bit zou dat bij hem voor meer spanning zorgen waardoor hij ook minder fijn gaat springen/terughoudend wordt.

Elk paard is anders. Wellicht reageert jouw paard wel goed op een ander bit. Ik denk dat je daar met je instructeur uit moet zien te komen.

Een beetje enthousiasme zie ik graag bij crosspaarden. Maar het moet natuurlijk niet TE worden voor de ruiter.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 08:50

Licht zitten is inderdaad de oplossing. Ik heb daar zelf erg aan moeten wennen en het lukt me nog wel eens niet optimaal, en dat merk ik meteen. Nickje is ook super enthousiast. Ik heb haar daarom ook bijna 2 seizoenen met een pessoa bit gereden om iets meer ren te hebben. Inmiddels gaat het super veel beter en rij ik haar weer op dubbel gebroken.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:13

Mijn paard is ook vrij enthousiast met springen en crossen. Ik heb het twee jaar geprobeerd op mijn enkelgebroken/dubbelgebroken trens, en daarna heb ik de overstap gemaakt naar een zwaarder bit. Nu cross ik met een ongebroken trens en gaat het een stuk beter. Toch raad ik je niet gelijk een zwaarder bit aan. Ik zou eerst heel hard gaan oefenen (zoals de rest ook zegt) aan licht zitten. Dit helpt echt. Probeer ook op te letten dat je in je hand los blijft laten. Korte ophoudingen, geen lange. Dit helpt bij mij ook goed om haar beter bij mij te houden. Ben jij met crossen zelf ook gespannen? Het zou goed kunnen dat jouw paard daar ook meer gespannen van wordt. Probeer dus zelf ook relaxt op je paard te zitten. Als je dat echt geprobeerd hebt (en dus niet ff 1x proberen, maar meerdere keren), en het werkt niet, dan zou ik wel kiezen voor een iets zwaarder bit. Je moet natuurlijk wel aan de veiligheid denken. Ik zou dan niet kiezen voor een ophaaltrens of pessoa, maar probeer eens een dangerbit of ongebroken bit. Een dangerbit werkt alleen in als het paard sterk wordt, het wordt dan een ongebroken bit. Als je paard niet sterk is blijft het een dubbelgebroken bit. Mijn instructeur raadt bij sterke paarden meestal een ongebroken bit aan. Dus probeer goed aan de ontspanning van jullie beiden te werken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:17

Ben het inderdaad met Snoekiej eens, een groot deel van de oplossing zit in de dressuur.
Ik ben met dressuur (met instructrice) fanatiek gaan trainen op voorwaards en terug rijden op stem en houding. Stem is een klein nadeel in een dressuur proef, maar er zijn nu een paar kleine woorden die in de cross zo enorm veel helpen.
Op een lang stuk gras bijvoorbeeld, loop Nick makkelijk uit elkaar en met het hoofd naar beneden. 2 keer kort "let op" zet haar op de achterhand voor een scherpe bocht of een hindernis.
3 keer kort "ho" geeft een volle gang terug, enzovoorts. In een cross reageert ze echt niet alleen op die stemhulpen zoals in de bak, maar het geeft heel veel hulp en ik ben niet alleen maar in de teugels aan het hangen...

saden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 09:18

Oke.
Ik denk dat ik zelf wel wat gespannen ben. Juist omdat hij zo graag wil.
Zondag gaan we weer het bos in en ik zal kijken voor een dangerbit. Dat klinkt wel goed. Daarnaast zal ik mezelf eens laten werken(of niet).

bedankt voor alle hulp!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:27

Ik zou nog niet gelijk kijken voor een dangerbit. Zo te horen ben je nog niet zo lang bezig, dus je kunt het nu waarschijnlijk nog corrigeren met de bovengenoemde tips. Het kost meer moeite dan gewoon een ander bit pakken, maar je hebt er veel meer aan :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:29

Ook in het bos kun je spelen he. Gewoon op een mooi bospad, niet een galoptraining maar een overgangen 100-meter... En dan van volle galop netjes terug laten komen op zo min mogelijk hand-hulpen, maar meer op zit en stem... (ook op zit terwijl je licht zit!)

saden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 09:36

Het is inderdaad ook de bedoeling om een beetje in het bos zo te gaan trainen.

Waarom ik nu voor een ander bit wil gaan is dat ik eigenlijk een beetje bang wordt zo hard als hij gaat. Om dan toch iets achter de hand te hebben lijkt me zon bit wel fijn. Omdat hij niet inwerkt als het paard gewoon netjes luisterd.
Daarnaast wel trainen! Daar ben ik 100% van overtuigt!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:38

Daar heb je inderdaad een goed punt. Het iets achter de hand hebben indien nodig.
Ik begrijp beide kanten, niet meteen naar hardere maatregelen grijpen, maar tegelijk wil je ook veiligheid. Zelf ben ik daarom dus naar pessoa gegaan, om een paar keer aan de rem te kunnen trekken...

saden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 09:40

Pessoa lijkt me dan scherper dan een danger bit of zie ik dat verkeerd.
(ja ik rijd mn hele leven al met het zelfde bit...)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:40

Daar kan ik je geen antwoord op geven. Ik ken het bit niet wat jij bedoelt, dus dat moet je echt overleggen met iemand die daar meer verstand van heeft...

saden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 09:44

Danger bit is gewoon gebroken maar bij veel druk wordt het een stang.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:08

Ik ben geen voorstander van snel voor een ander bit gaan, ben het met de meeste eens dat je vaak rijtechnisch veel op kunt lossen. Ik snap jouw angst wel als hij er echt met je vandoor gaat. Wij kiezen er dan wel eens voor om er een slofteugel aan te hangen als noodrem. (niet bij het springen maar tijdens gehoorzaamheid en controle training.) Zo kun je het met een lange slof oefenen en in geval van nood trek je aan de handrem :+

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:09

Zoals al eerder aangehaald is. Ga ook vooral in het bos oefenen. Grote kans dat je paard op een lang pad ook erg fanatiek wordt van een flinke galop. Is meteen een mooi moment om te oefenen.

Tussen de hindernissen terug nemen tot een rustig tempo en gewoon niet springen als ze in een noodvaart gaan kreeg ik de laatste training ook mee als tip.

Wat bij mij bij de trainingen wel extra meespeelt: Ze mogen een stukje springen, dan weer stappen, springen, stappen etc. Daar wordt die van mij echt heter en heter van. Hij wil gewoon doorwerken. Als ik dan eerst een stuk flink galoppeer (en lekker in het rimte kom) en dan een serie hindernissen spring is er niet zo veel meer aan de hand. Tot de laatste hindernis. Dan is de focus weer weg en wil hij weer gas geven.

Met al mijn dressuur kilometers kom ik trouwens evengoed dit probleem tegen. Ook hier moet ik dus gewoon weer (opnieuw) terug naar de basis en gehoorzaamheid.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:48

saden schreef:
Hij wordt nu gereden op een enkel gebroken trensje

ik zal dan een dubbelgebroken pakken hier kunnen ze zich ook minder snel op vast pakken of anders een andere manier met het danger bit dit is een bit gewoon dubbelgebroken maar als hij zich vast pakt wordt het een stang maar als je paard heel sensibel is kun je het beter niet doen en anders gewoon dressuur blijven rijden tussen de crosshindernissen en overgangen maken en af en toe gewoon ineens een hindernisje springen hierna gewoon in een ritme met de les springen

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:27

Ik zou ook voor een slofteugel oid gaan, een passoabit zoals dit nu alom gebruikt wordt, is niet meer toegestaan volgens het nieuwe reglement. Juist owv de scherpe inwerking. Oefenen met een bit dat reglementair niet toegestaan is, lijkt mij beetje onzinnig omdat je paard op een toegestaan bit zou moeten gehoorzamen. Met een slofteugel zou je een toegestaan bit net wat overtuigender over laten komen om zo te proberen gehoorzaamheid en respect voor de hulpen aan te leren.

Persoonlijk heb ik slechte ervaring van oefenen met een ander bit dan op wedstrijden. Paarden hebben al snel door dat het wedstrijdbit anders en soms zachter is en maken daar dan soms ook misbruik van.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 08:16

pessoabit mag wel maar alleen met verbindingsstukje van 1e ring naar grote bitring