[WN] Tijdschrift met rijtechnische info gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Tijdschrift met rijtechnische info gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 21:30

Weet er iemand een goed (Amerikaans) tijdschrift waarin veel staat over rijtechnische dingen? Het liefst all-round en wedstrijdgericht.
Dus geen western lifestyle met recepten voor bacon and beans, geen rodeo, geen trailvakanties, etc. :P

Dingen over gezondheid, voeding en fokkerij vind ik wel leuk om te lezen, maar ben ik niet echt naar op zoek.

Ik zit te denken aan de JQURNAL maar die ken ik niet zo goed. Zou dat wat zijn?
Iemand nog andere tips?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:21

LindyH

Re: Tijdschrift met rijtechnische info gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 22:33

Haha, had ik ook net gevonden. Dankje!

Kent iemand Perfect Horse Magazine van John Lyons?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:38

Ik zou gewoon voor amerikaanse quarter horse journal gaan, zijn superdik staat heeeel veel in en is ook altijd leuk om mooie paardjes te kijken.... Is wel duur...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:40

LindyH schreef:

Heb het wel eens gezien :j Er staan leuke artikelen in (ik ben wel een fan van John Lyons), maar PH is natuurlijk wel veel eenzijdiger dan H&R. Ik ken John Lyons' trainingsmethoden trouwens van een serie artikelen die begin jaren '90 in een U.S horse magazine stonden..... :P Juist! In de Horse & Rider :))

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 22:55

LOL Wranglerbutt :+
Is Perfect Horse trouwens erg reining gericht of valt dat wel mee?

Horse & Rider: 12 issues for $39.95 (international)
The American Quarter Horse Journal: 1-year for $80 (international)

Dat is nogal een verschil.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:20

QH Journal staat helemaal bol van de advertenties (vooral van halter en pleasure dekhengsten) en er staan IMO vrij weinig rijtechnische artikelen in. Wel boeiend als je geïnteresseerd ben in de QH fokkerij.

Perfect Horse is niet specifiek reining-gericht, volgens mij.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:37

Perfect Horse is een erg goed blad en is (wat mij betreft gelukkig) weer terug naar zijn oude concept en dat is trainen volgens de John Lyons methode/denkwijze. Zeer zeker erg rijtechnisch (en niet per se reininggericht) maar uiteraard wel allemaal volgens de visie van John Lyons. Horse & Rider is wat dat betreft veel gevarieerder, maar je moet het dan wel weer "treffen" met de thema's en invalshoeken van de artikelen (of ze bij jou passen, zeg maar). De rassenjournals zijn idd heerlijk om door te bladeren en ook zeker informatief, maar over het algemeen niet erg rijtechnisch.

Andere tijdschriften met echt rijtechnische artikelen kan ik eigenlijk verder ook niet echt bedenken ...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 23:50

Thanks Mac!

Hoe zou jij de visie van John Lyons omschrijven? Ik heb geen idee of het bij mij past.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 09:48

Horse & rider!
Echt een lekker tijdschrift waar ik al heel veel uit heb.
Ik scheur het uit en stop het in een map met rubrieken zoals Grooming, Horsemanship, Pleasure, Trail, Voeding, etc.
Zo houd ik een leuk boekwerk over :j

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:43

een blad met de trainingsmethode van maar 1 trainer lijkt mij in mijn ogen nogal eenzijdig. aangezien er wereldwijd meer dan 1 goeie trainers zijn.

de meerdere trainingstechnieken samen voegen lijkt mij veel rijker aan informatie. je hoeft het niet met iedereen eens te zijn, maar geeft je wel meer keuze..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:33

Ja DUH Paintless :D ! Perfect Horse hoeft toch ook niet het enige te zijn wat je leest? Ik persoonlijk heb eerst abo's gehad op paardenbladen, boeken gelezen en video's gekeken van allerlei trainers en daaruit bleek dat ik het beste door 1 deur kon met John Lyons. Dan ligt het voor de hand om voor Perfect Horse te kiezen, want ja, het is WEL heel technisch en gedetailleerd. Wat ik nl. ondervond met artikelen in de gangbare bladen is dat ze voor mijn gevoel niet de "diepte" in gingen. Dan ging ik aan het werk en had ik zoiets van "okeeeee ... en NU ??" Gelukkig heb ik inmiddels ook een hele fijne trainer in NL gevonden waarmee ik gericht aan bepaalde dingen kan werken. Ook lees ik regelmatig de H&R of andere bladen. Dat is een leuk totaalplaatje vind ik zelf :j .

Ik weet overigens ook niet hoe ik de trainingsmethodes van John Lyons zou moeten omschrijven ... Common Sense Horsemanship oid :)) ??

Als het ook een boek mag zijn, kan ik je "Go West" ook aanraden. Is ook heel technisch.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 16:30

Oke, dat van die diepte vermoedde ik al.
Dan is dat misschien toch interessanter voor mij, omdat ik dat ook vaak mis in artikelen. Ik hou ervan om dingen helemaal tot op de bodem uit te pluizen en alles te snappen. Uitvoeren is dan weer wat anders, maargoed... :P

Is "Go West" niet heel erg basis? Dat idee heb ik altijd, maar misschien ten onrechte. Ik zal er volgende keer in de ruitershop eens even wat beter naar kijken.

(Voordat ik commentaar krijg dat je niet uit een boekje kunt leren rijden... Nee, weet ik, maar ik heb gewoon een enorme behoefte aan theorie. Ik heb een trainer en die legt heel goed uit, maar voor mij is het nooit genoeg. Dat is gewoon een afwijking van mij. :D )

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:26

Go west heb ik zelf ook gelezen. Misschien wel wat basis, maar als iets niet wil ofzo kun je via dat boek terug naar waar het ongeveer mis ging en het via dat boek nog eens proberen. euh.. snappie? :? Ik klets er wel in om he.. maakt het niet duidelijker.

maar ik vond het wel mee vallen en het boek leest ook nog eens heel makkelijk weg. :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:55

LindyH schreef:
Haha, had ik ook net gevonden. Dankje!

Ja, heb ik ook! :D Ik lees zowel Horse & Rider als Perfect Horse. Beide prima bladen. John Lyons belicht ook natural aspecten naast rijtechnische aspecten. Verder geeft hij ook veel info rondom het paard om veilig te rijden (bijv trail tips). Zijn blad heeft overigens wel een gelovige inslag, zijn voorwaard relateert aan een citaat uit de bijbel en hier en daar kom je het in artikelen ook wel tegen, maar overigens niet op een vervelende m,anier.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:58

LindyH schreef:
Thanks Mac!

Hoe zou jij de visie van John Lyons omschrijven? Ik heb geen idee of het bij mij past.

Veiligheid voor je paard en jezelf zijn heel belangrijk. Rustige trainingsopbouw.

Zijn rijstijl: veel met directe teugel, dus rechter teugel behoorlijk oppakken om naar rechts te gaan. Niet alles spreekt mij rijtechnisch aan, maar je kunt er gewoon jouw dingen uithalen die voor je paard goed werken.
je kunt ook eens op Youtube naar filmpjes van zijn instructies kijken, dat geeft een beeld.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:00

Je kunt ook eens op buitenlandse sites kijken naar western boeken, bijv HorseBook.com. In Amerikaanse uitgaven heb je veel keuze in boeken over western rijden en dan ook per rijstijl (reining, trail), net wat je wilt.