zadel gaston mercier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

zadel gaston mercier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 16:47

Ik plaats dit topic bewust niet bij harnachement, maar bij endurance, omdat ik vermoed dat ik hier meer antwoorden ga krijgen.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met gaston mercier zadels?
die zelf met een gm rijden, of bewust gekozen hebben om juist geen gm-zadel te gebruiken?
en de mensen die met een gm-rijden, wat is jullie ervaring? Zit je vast in het zadel, of heb je juist veel bewegings-vrijheid? en met welk model rijd je, en welke afstanden? Hou je het zadel alleen voor de endurance, of doe je er ook andere dingen mee?

Ik vind het namelijk prachtige zadels, maar er is zo weinig informatie over te vinden?
Als je googled kom je alleen terecht bij greendistance en de site van gaston mercier zelf.

Zijn er trouwens adressen in Belgie waar je dit soort zadels kan aankopen? Ik heb me al gek gezocht, maar de enige die ik kan vinden is greendistance in nederland en natuurlijk gaston mercier zelf in frankrijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:04

Ashkerlon

Re: zadel gaston mercier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 17:15

Ik heb reeds heel wat doorgelezen via de zoekfunctie, maar helaas kom je reeds vlug terecht bij topics uit 2006, of recente topics waar het dan eerder gaat over gaston mercier kousen of beugels...

Terwijl er net de laatste jaren zo veel nieuwe ontwikkelingen zijn, en andere types op de markt gekomen zijn. En niet alleen bij gaston mercier.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:06

Ik heb sinds begin 2009 een GM Cardabelle (foto in profiel) voor mijn NRPS merrie. Mijn mening is dat je veel bewegingsvrijheid hebt in het zadel, maar wel voldoende stabiliteit. (Mijn vorige zadel was een Barefoot, dus stabiliteit is dan al gauw beter!). Zoals bij elk zadel heb je voor- en tegenstanders. Ik hoor ook wel mensen die vinden dat je opgesloten zit in een GM, dat gevoel heb ik zelf helemaal niet. Maar zoals voor alles is denk ik de beste optie om het gewoon zelf een keertje uit te proberen op je paard.
Ik heb bewust gekozen voor de Cardabelle, omdat ik met één zadel graag verschillende dingen wil doen: dus ook wat dressuurwerk en af en toe een sprongetje.
Ervaringen op de lange afstanden heb ik met dit zadel nog niet, want hij ligt op mijn jonge pony waar ik nog geen wedstrijden mee heb gestart.
Voor zover ik weet is er in België zelf geen verkoper van Gaston Mercier, maar Esther van Green Distance verkoopt ook wel GM zadels in België.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 14:39

Mooi zadel die Cardabelle! Ik wist niet dat je ze ook gewoon in bruintinten kon krijgen... hoewel het ergens wel logisch is :)
Misschien een vreemde vraag, maar hoe ziet de onderkant van het zadel er uit? Zijn de kussens te vergelijken met die van een gewoon engels zadel? Of zijn het van die typische Franse vilt kussens die overtrokken zijn met leer?

Ik vind het jammer dat ik niet ergens in mijn buurt een winkel heb waar ik ze eens van dicht kan bekijken. Je ziet zo veel meer van een zadel als je hem in handen hebt, dan vanop een foto.

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:08

Je kunt het beste even met Esther zelf contact opnemen. Zij kan langskomen en dan kun je ze proberen.

Ik heb zelf de fout gemaakt om er wel een te proberen (Margeride) maar deze vanwege de prijs niet aan te schaffen. Heb ik nog spijt van en ik ga hem nu toch kopen. Mijn paard liep er heel fijn onder (alleen tijdens et proberen, heb geen lange afstand gereden) en als je er zelf op gaat zitten kom je er niet meer vanaf.

Het kost waarschijnlijk wel wat om Esther te laten komen maar het is wel belangrijk om een zadel echt even te proberen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 21:41

Langskomen om even te proberen zal op dit ogenblik jammergenoeg nog zinloos zijn. Ik beschik nog niet over een eigen paard.

Het is ook meer vanuit een algemene intresse voor zadels dat ik dit topic gestart ben. Ik vind ze heel mooi qua vormgeving... maar een leuke vorm en felle kleurtjes maakt daarom nog geen goed zadel ;)

Ik heb wel ooit eens zo'n zadelstoel getest... de ensell. Als de zadels even gemakkelijk zitten als deze kruk, dan kan ik me wel inbeelden dat je er gemakkelijk 160km mee volhoud. Maar zo bekijk ik enkel de kant van de ruiter natuurlijk... als de kussens van die typische franse vilt dingen zijn, zijn ze nog niet zo gemakkelijk aan te passen aan je paard...

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:20

Ik heb niet echt een beeld bij Franse vilt dingen eerlijk gezegd! Wat mij betreft zien die kussens er niet veel anders uit dan die van een Engels zadel eigenlijk.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:31

Even zien of ik het anders kan uitleggen...
euh... bij engelse zadels heb je losse vulling/wol die in een lederen zak zit als het ware. Dus daarbij kan je gemakkelijk bijvullen en bijvoorbeeld vooraan de vulling wat dikker houden als achteraan. Op die manier kan je een beetje foefelen om je zadel passend te maken. Vaak hangen die twee kussen helften aan elkaar met een brugje vooraan en achteraan.
Bij franse kussen heb je een dikke vilten laag uit één stuk. Meestal zijn dit ook twee losse kussens die appart op het zadel bevestigd zijn. Deze zijn doorgaans wat moeilijker bij te vullen omdat bij veel merken de lederen laag niet volledig rondom gaat. de kant die aan het zadel vast zit, is vaak niet bedekt. Dus als je de kussens los snijd, kijk je rechtstreeks tegen het vilt aan.
De enige manier om zo'n kussen bij te vullen, is dwars door je vilt snijden en dan extra vulling te plaatsen tussen het vilten kussen en de laag leer die er rond zit... maar dan heb je heel vaak bobbels en dergelijke.

Zo'n engelse kussens pas je dus gemakkelijker aan... aan de andere kant moet je een franse ruiter geen engelse kussens proberen aan te smeren, want die willen persé zo'n vilten ding er onder. En aangezien gaston mercier een frans merk is, heb ik zo'n vermoeden dat het vilten kussens zullen zijn...

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:18

GM zadels hebben een vulling van een soort memory foam met daar overheen leer. Opvullen kan eigenlijk alleen door GM zelf worden gedaan, maar het memory foam klinkt niet in zoals wol doet dus eigenlijk is dat alleen nodig als je paard erg verandert.

Ik vond het een super zadel (Levezou) alleen is mijn paard extreem gevoelig op z'n monnikskapspier en was hij er niet zo gecharmeerd van. Maar ik geloof echt dat mijn paard de uitzondering is die de regel bevestigt hoor.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 16:12

Ik hoef zelf al bijna niets meer toe te voegen zie ik al... ;)

Kussens zijn inderdaad foam, maar geen memory foam (al kan er wel een laagje aan de buitenkant worden gedaan) Het is een open cel schuim, dus dat dempt mooi maar wordt niet onder warmte zacht als het memoryfaom, zodat de vorm geod behouden wordt.

De monniskapspier (trapezius) is nu meer beschermd door een groter kussenoppervlak aan de voorkant, dus paarden met hele gevoelige of zwaar ontwikkelde trapeziusspieren zullen nu ook zonder problemen met een GM kunnen lopen (eigenlijk is die van Alvaron de eerste en de enige tot nu toe!)

Verder gewoon een kweest van een keer een gil gegen als je er eens wat wil proberen (als je je paard hebt natuurlijk...), ik kom regelmatig naar Belgie, an zijn dat de paskosten vaak iets hogen, maar als ik het met mensen in de buurt kan combineren valt dat wel weer mee!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 17:25

Dus in principe kan de gewone alledaagdse zadelmaker geen aanpassingen doen aan de kussens van een gaston mercier?
Wat moet je dan doen als je paard van bespiering veranderd? Er wordt dan meteen gewerkt met correctorpads veronderstel ik?

Ik weet trouwens niet of je me aan een foto kan helpen van de onderkant van een gaston mercier? Ik ben benieuwd hoe die kussens nu precies lopen.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:45

Als ik er aan denk zal ik binnenkort even een foto voor je maken, maar misschien heeft Moragh er ook wel eentje op voorraad voor je!!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:49

Ashkerlon schreef:
Dus in principe kan de gewone alledaagse zadelmaker geen aanpassingen doen aan de kussens van een gaston mercier?
Wat moet je dan doen als je paard van bespiering veranderd? Er wordt dan meteen gewerkt met correctorpads veronderstel ik?

Ik weet trouwens niet of je me aan een foto kan helpen van de onderkant van een gaston mercier? Ik ben benieuwd hoe die kussens nu precies lopen.

Nope, GM is redelijk speciaal, dus de gewone zadelmakers snappen er niet veel aan.
Zadels kunnen prima aangepast worden, maar ze gaan dus even terug naar Frankrijk. Meeste paarden(met GM's) jo-jo-en niet erg hoor dus ik heb wel een paar keer meegemaakt dat er 1x veranderd moet worden, maar vaker nog niet.

Ik maak wel een keer een onderkant foto (als Farah me niet voor is...)

Ik zie trouwens in je profiel dat je een cursus zadelmaker aan het volgen bent, dus wellicht is de interesse niet geheel alleen persoonlijk, maar ook een beetje voor de cursus?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:08

Tijdens de cursus die ik volg zien we alleen de typische engelse optomingen, dus niets van endurance, western, iberische zadels, noem maar op. Wat ik persoonlijk zonde vind. Ik probeer dus in mijn eigen tijd zo veel mogelijk informatie te vinden over vanalles en nog wat... hoewel mijn interesse voor gaston mercier zadels er al was nog voor ik de cursus begon.
De vraag of die zadels gemakkelijk bij te vullen zijn, is ook meer vanuit het oogpunt of ik het later zelf zou kunnen doen, als ik eenmaal zo'n zadel in huis heb. Maar dat is dus niet het geval :)

Het is in ieder geval niet zo dat ik informatie verzamel voor die cursus. Het is puur voor mezelf, omdat ik interesse heb in zadels. Hoe kan je beslissen welk zadel je op je paard legt, als je slechts bij 1 type blijft hangen? ;)

En misschien een vreemde vraag... maar jij hebt dus zowel Gaston Mercier, als Guichard, als Massimo zadels binnen handbereik... Naar welk zadel gaat jou voorkeur? Ik weet dat dit natuurlijk verschillend is bij iedere persoon, en ook afhankelijk is van het paard... maar er zijn maar weinig mensen die zo dicht staan bij die verschillende types en dus vanuit een goede basis een keuze kunnen maken.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:34

Ik rij zelf GM, ik vind dat voor mij en mijn paarden en mijn doel een geweldig zadel.
Er bestaat niet zwart-wit een zadel dat bij alles en iedereen past. Op de site leg ik ook uit dat een zadel moet passen bij de anatomie van paard en ruiter. En uiteraard kan het doel verschillend zijn. Soms zal dat het ene merk zijn, soms het andere...

Wat mensen willen en wat bij henzelf en hun paard past is verschillend. Daarom zoek ik altijd naar zoveel mogelijk merken en types zadels die bij hoe ik over zadel denk passen. Ik ben met een aantal leuke nieuwe dingen bezig, om zo voor iedereen (en elk (normaal) budget) iets te hebben.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:37

ik rij ook met een GM. De GM margride. Super zadel. Mijn stalgenoot rijdt ook op mijn paard en zij is vaak in de bak te vinden en rijdt dus dressuur ermee. Ikzelf rij er mee buiten.

Wat voor mij de keuze voor GM maakte zijn de oplopende kussens en dat het een mooi kort zadel is.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:14

is het bij jou ook mogelijk om het zadel op proef te hebben om te kijken of het je bevalt? Ik bedoel om een klein ritje te maken kom je er uiteraard niet achter of dit het zadel is voor je.
Ik persoonlijk wil me langzamerhand gaan orienteren in een nieuw zadel maar heb nog geen idee wat het moet gaan worden. Ik zit snel niet lekker in een zadel en dat is vrij lastig natuurlijk. Mijn zadel ligt nog goed maar ik wil het voor zijn.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:22

splash1999 schreef:
is het bij jou ook mogelijk om het zadel op proef te hebben om te kijken of het je bevalt? Ik bedoel om een klein ritje te maken kom je er uiteraard niet achter of dit het zadel is voor je.
Ik persoonlijk wil me langzamerhand gaan orienteren in een nieuw zadel maar heb nog geen idee wat het moet gaan worden. Ik zit snel niet lekker in een zadel en dat is vrij lastig natuurlijk. Mijn zadel ligt nog goed maar ik wil het voor zijn.

Die vraag is vast voor mij bedoelt en niet voor TS?
Mail even naar "de zaak" dat is wat makkelijker!