[WN] [RT]zijn er 'stijl'regels bij het nemen van een trail ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

[RT]zijn er 'stijl'regels bij het nemen van een trail ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 20:46

Ik heb even een vraag, misschien een vreemde, maar heb nu al met een aantal mensen discussies gehad en kom er niet uit:

Hypothetisch: stel ik wil een trail-wedstrijd meedoen. Moet je dan de trails/oefeningen nemen volgens bepaalde 'stijlregels' ?

Voorbeeld: mijn poownie is aangeleerd om achteruit te lopen wanneer ik de teugels van mijn natural hackamore omhoog doe en wat rukjes onhoog aan geef. Ik kan hiermee heel secuur achteruit sturen.

Maar, dit zijn niet de geijkte (westernstyle)hulpen voor het achterwaarts gaan.

Even ongeacht of wat mijn poownie is aangeleerd correct is of niet, zou ik zo een trail wedstrijd mee mogen doen ?
Moeten de oefeningen genomen worden met in achtneming van vastgestelde hulpen of maakt het niet uit zolang ik bijvoorbeeld maar niet achterstevoren op 't peerd zit ?
Laatst bijgewerkt door Berdien op 19-03-09 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [RT]-tag toegevoegd

Romkabouter

Re: zijn er 'stijl'regels bij het nemen van een trail ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:13

Ik weet niet wat je met geijkte westernhulpen bedoelt, maar het hangt wel een beetje van de jury af.

Als je je de teugels omhoog doet, kan dat ook als correctie (en dus fout) opgevat worden.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 22:21

moeten hulpen op een bepaalde manier gegeven worden dus ? Ik dacht dat het ging om de trail foutloos te nemen, ongeacht welke hulpen je geeft....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:24

Hulpen hoeven niet op een bepaalde manier gegeven te worden. Een hulp is geen fout, maar een correctie wel.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 22:28

huh ? Wanneer mijn poownie is aangeleerd om achterwaarts te lopen wanneer ik mijn teugels omhoog beweeg, is dat toch een hulp ? Wat verstaat men dan onder een correctie ?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:06

Ik zou gewoon lekker starten. Of de jury het nu wel of niet als een correctie ziet, maakt niet uit. Zo snel verander je een hulp niet en als het voor jou en je paard werkt, dan werkt het. Een jurylid is doorgaans prima in staat te zien of jij een hulp inzet als correctie of als hulp.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:15

Bij de western is de hand omhoog vaak bedoeld om het paard na te laten geven (bij de shank), dus geldt dat voor een jury als correctie. ;) .
Maar ik denk dat als jij je hand iets omhoog brengt en zolang je achterwaarts gaat daar houd, dit minder als correctie wordt gezien. (hangt ook wat van de jury af). :)
Ik breng zelf mijn hand ook iets omhoog als ik achterwaarts ga en nog nooit is er iets van gezegd.
Je mag alleen niet met een hackamore western starten. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:23

Die jury is niet gek, dus die ziet echt wel of een hulp als hulp of als correctie gegeven wordt. En vergis je niet, een correctie geven wordt echt niet meteen gigantisch afgestraft hoor. Ik assisteerde regelmatig bij een jury die echt liever een nette correctie ziet dan dat je blijft aanmodderen. OK je zal ietjes lager in je performance scoren op dat onderdeel, maar that's it.

Zolang je je paard maar niet aangeleerd hebt dat je aan z'n oren moet trekken om achteruit te gaan. Want je paard aanraken, dat mag niet. Maar of jij dat verder doet door hele kleine teugelhulpjes (kun je tot onzichtbaar reduceren hoor als je een beetje traint) of door kleine beenhulpjes, daar ligt die jury niet wakker van. Het gaat om een soepele samenwerking met je paard.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 23:32

Sonja schreef:
Die jury is niet gek, dus die ziet echt wel of een hulp als hulp of als correctie gegeven wordt. En vergis je niet, een correctie geven wordt echt niet meteen gigantisch afgestraft hoor. Ik assisteerde regelmatig bij een jury die echt liever een nette correctie ziet dan dat je blijft aanmodderen. OK je zal ietjes lager in je performance scoren op dat onderdeel, maar that's it.

Zolang je je paard maar niet aangeleerd hebt dat je aan z'n oren moet trekken om achteruit te gaan. Want je paard aanraken, dat mag niet. Maar of jij dat verder doet door hele kleine teugelhulpjes (kun je tot onzichtbaar reduceren hoor als je een beetje traint) of door kleine beenhulpjes, daar ligt die jury niet wakker van. Het gaat om een soepele samenwerking met je paard.

Ach, kijk dat bedoelde ik....je mag dus niet bijvoorbeeld je paard aan een oor trekken om achteruit te gaan, een truckje aanleren dus. Okay, nou begrijp ik het.

Mijn peertie is Parelli (freestyle) ingereden en kent toch net weer ander 'hulpen' dan de hulpen die tijdens western instructie worden aangeleerd. Toch zou ik graag eens een trailwedstrijd mee willen rijden.

Dat je niet met een natural hackamore (touwhalstertje met touwteugel eraan) mag starten wist ik trouwens ook niet. Moet je dan perse met bit ?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:37

freespirit schreef:
Dat je niet met een natural hackamore (touwhalstertje met touwteugel eraan) mag starten wist ik trouwens ook niet. Moet je dan perse met bit ?

In de L5 mag je eventueel ook met een bosal (= traditional hackamore) starten. L4 en hoger weet ik eigenlijk niet ( rulebook niet bij de hand :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:38

O jawel hoor, trucjes aanleren mag gerust. Hoe denk je dat wij onze paarden zo mooi naar de brug laten kijken? Die brug interesseert mijn paard echt geen reet, die denkt 'been there, done that'. ALS 'ie dat al denkt. Die doet echt alleen de kop maar omlaag omdat ik 'm daar een ieniemini signaaltje voor geleerd heb hoor ;)

Je mag bitloos rijden, op bosal, maar alleen als je een jong paard hebt. Vanaf 6 moet je zelfs op 1 hand en op scharenbit rijden.
Maar.... als je alleen meedoet 'om het een keer gedaan te hebben'... waarom zou je dan niet gewoon met een illegale optoming starten? Daar moet je dan ook schijt aan durven hebben. Hoewel met een touwhalstertje... ik denk niet dat ze je de ring in laten gaan. Maar je kan een bosal proberen? Als jouw paard netjes op touwhalster gereden is, dan kun je 'm ook netjes op bosal rijden.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:41

@Sonja: volgens mij maakt de leeftijd van het paard in (in ieder geval) de L5 niet uit wbt optoming :)
Snaffle of bosal mag bij wijze van spreke op een 28-jarige worden gebruikt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:43

Bosal ook? Heb geen regelboek bij de hand. Hadden we die zo onderhand eens niet moeten hebben eigenlijk?
Dat je tm L3 alles op 2 handen (en trens) mag starten weet ik, maar wist niet dat bosal ook mocht.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:48

www.easternspirit.nl schreef:
Hackamore:
bosal (bitloos) van ruw of bewerkt leer of van gevlochten touw. Een metalen hackamore, onverschillig met welke bekleding, is niet toegestaan. Er wordt met 2 handen gereden.

- Snaffle bit:
zacht, glad, metalen bit met gebroken mondstuk en O-ring, ovale ring of D-ring aan de zijkant van de paardemond. De verplichte kinriem moet niet te vast zitten (alleen leer of nylon). Teugels moeten boven de kinriem aangebracht zijn. Er wordt met 2 handen gereden.

- Bit/Shanks:
stang of snaffle met scharen en kinriem of kinketting. Er zijn vele soorten en afmetingen mogelijk, bij wedstrijden worden er wel bepaalde eisen gesteld. Er wordt met 1 hand gereden, maximaal 1 vinger tussen de teugels is toegestaan.

Verder gelden de volgende bepalingen:

L5 en L4
- alle paarden (ongeacht de leeftijd) moeten worden gereden met een snaffle bit of hackamore met 2 handen

L3
- alle paarden (ongeacht de leeftijd) mogen gereden worden met snaffle bit of hackamore met 2 handen òf met een bit met 1 handige teugelvoering

L2 en L1
- 4 en 5 jarige paarden in “Junioren” onderdelen: snaffle bit of hackamore met tweehandige teugelvoering.
- 4, 5 en 6 jarige paarden in andere onderdelen: snaffle bit of hackamore met tweehandige teugelvoering òf: bit met éénhandige teugelvoering
- 7 jarige paarden en ouder: bit met éénhandige teugelvoering

I love Google 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:51

Ik luft met je mee :D

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 23:55

Sonja schreef:
O jawel hoor, trucjes aanleren mag gerust. Hoe denk je dat wij onze paarden zo mooi naar de brug laten kijken? Die brug interesseert mijn paard echt geen reet, die denkt 'been there, done that'. ALS 'ie dat al denkt. Die doet echt alleen de kop maar omlaag omdat ik 'm daar een ieniemini signaaltje voor geleerd heb hoor ;)

Je mag bitloos rijden, op bosal, maar alleen als je een jong paard hebt. Vanaf 6 moet je zelfs op 1 hand en op scharenbit rijden.
Maar.... als je alleen meedoet 'om het een keer gedaan te hebben'... waarom zou je dan niet gewoon met een illegale optoming starten? Daar moet je dan ook schijt aan durven hebben. Hoewel met een touwhalstertje... ik denk niet dat ze je de ring in laten gaan. Maar je kan een bosal proberen? Als jouw paard netjes op touwhalster gereden is, dan kun je 'm ook netjes op bosal rijden.

okay, maar dat ieniemini signaaltje moet dat toch redelijk 'onzichtbaar' zijn...dan..?

Tja, mijn parelli-pup is 4 jaartjes, nog nooit een bit gezien, blijkbaar moeten we dan toch de illegaliteit in... 8-)
Ik zou het helemaal geweldig vinden om eens een mee te doen... :9

Zou de jury je echt de ring uitsturen als je met een parelli natural hackamore aan komt zetten ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:58

Ja. Is verboden tuig.
Met een dressuurzadel kom je d'r ook niet in.
Terecht.

Of je moet slim zijn en gewoon zelf een freestylehalster knopen van gevlochten touwtjes. Dan mogen ze je d'r niet uitsturen ;)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:59

@Freespirit: Ik zou het eens met een bosal proberen :j

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 00:03

Sonja schreef:
Ja. Is verboden tuig.
Met een dressuurzadel kom je d'r ook niet in.
Terecht.

Of je moet slim zijn en gewoon zelf een freestylehalster knopen van gevlochten touwtjes. Dan mogen ze je d'r niet uitsturen ;)

Romanic en ik: verboden tuig _O-

ah....jij kent de mazen van de wet 8-) Thanks voor de tip !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:06

Nee hoor die ken ik niet, ik lees gewoon de regels:
Hackamore:
bosal (bitloos) van ruw of bewerkt leer of van gevlochten touw. Een metalen hackamore, onverschillig met welke bekleding, is niet toegestaan. Er wordt met 2 handen gereden.

Een bosal is niets meer of minder dan een loshangende band om de neus. Als jij een wat stijverde touwsoort gebruikt en er een vlechtwerk van maakt, dan is er feitelijk niks op aan te merken.

Maar... persoonlijk zou ik gewoon een bosal nemen. Weet zeker dat je d'r zo mee wegrijdt.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 00:08

Wranglerbutt schreef:
@Freespirit: Ik zou het eens met een bosal proberen :j

ik denk dat ik dat ook es ga proberen...puppy poownie zal wel op z'n neus kijken := "what the f*ck heb ik daar om hangen ?" :+

Fox4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:26

he hallo daar freespirit. parelli rijd ook wel met bit ;) heeft ook speciaal parelli bitje met speciale optoming. niet gemeen bedoeld hoor. en als je een rustige hand heb, gaat je puppie echt niet raar doen op een bitje. zo'n bosal kost nl wel wat centjes. maar iid heel veel rij plezier. groetjes

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:41

Sonja schreef:
Bosal ook? Heb geen regelboek bij de hand. Hadden we die zo onderhand eens niet moeten hebben eigenlijk?

Dan moet je toch eens informeren waar hij blijft want wij hebben hem al een tijdje in huis. :j
Anders kun je altijd nog op de wransite kijken. http://www.ve-ca.nl/ext/WRAN_Regelboek_2008.pdf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:52

Hmmz ik heb 'm niet gehad. Zal er op de ALV volgende week even naar vragen. Misschien is 'ie niet naar iedereen tegelijk verstuurd ofzo. Als het op alfabet gaat dan ben ik altijd wat laat aan de beurt :D moest vroegah op school ook altijd lang wachten op m'n rapport :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:54

werd uitgedeeld op het nk sonja.