[WN] western ruiterbewijs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

radicalM

western ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 14:40

Al een tijdje ben ik op zoek naar een locatie waar ik mijn western ruiterbewijs kan gaan halen. Bij ons in de buurt (Hollandsche Rading) ben ik met mijn quartertje "iemand van buiten" en mag "niet meedoen"!!!
|(
Toch ben ik na heel wat rijjaartjes verplicht er een te halen om "legaal" buitenritten bij ons op de hei te kunnen maken, daarvoor heb je een penning nodig die je alleen kunt krijgen...jawel...als je dat bewijs hebt.

Weet iemand iets in mijn buurt?

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:23

Bestaat er zoiets als een western ruiterbewijs? Namelijk nog nooit van gehoord. Misschien moet je eerst uitzoeken of je niet het "gewone" ruiterbewijs moet hebben. Dat is bij meer gebieden verplicht.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:26

Ook Western ruiter kunnen aan het Ruiterbewijsexamen deelnemen.

tijdens het examen mag alleen op een zgn. snaffle gereden worden, zonder scharen, eventueel voorzien van een kinriem
u dient een veiligheidshelm (EN1384) te dragen tijdens het examen (in tegenstelling tot Jolanda vd Valk op de foto)
de te springen hindernis is een oxer van maximaal 40 cm hoog en 40 cm breed
behalve de "pleasure" gangen moeten ook de normale gangen gereden worden

Dit staat op de site van het ruiterbewijs, en ik denk dat er geen 'western ruiterbewijs' bestaat, maar dat een western ruiter zich aan wat andere dingen moet houden, want een normale ruiter moet geloof ik 50/60 cm. springen.

Biskwie

Re: western ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:58

Er bestaat maar een type ruiterbewijs, al zit daar een clousulle in, zoals in bovenstaande post beschreven, dat ze voor westernruiters een uitzondering betreft optoming maken. Hou er rekening mee, dat je wel een oxer van 60 cm moet springen in je westernzadel. Het is misschien handig, als je toevallig die mogelijkheid hebt, om een passend veelzijdigheidszadel te gebruiken tijdens het examen.
Ik weet in ieder geval dat er in Raalte er een mogelijkheid is voor mensen van buiten af, ik denk verder even de zoekfunctie op de rest van bokt gebruiken, er zijn genoeg organisaties die de mogelijkheid ook geven voor mensen van buiten af. En als je je westernzadel al vervangt, voor een gewoon zadel, ben je al minder vreemde eend in de bijt.
Iedere gek die zijn paard onder controle heeft, kan stappen, draven en galoperen, kan lezen en schrijven en ook nog een sprong kan uitzitten, die heeft dit bewijs al in zijn zak. Hier hoef je echt niet goed voor te kunnen rijden.
Succes!

PBT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:20

Ik heb mijn ruiterbewijs gehaald bij Stad en Lande Ruiters in Blaricum (alweer 2 jaar geleden). Met springen mocht ik lager springen in verband met het westernzadel. Ik heb wel mijn optoming aangepast. Hoofdstel met kinriem en een gewone snaffle. Ook mensen van buitenaf konden deelnemen. Ik weet niet zeker of ze het nog doen. Het was toen in november.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:58

ik heb mijn ruiterbewijs gewoon op mijn kwartje tussen de engelse ruiters gehaald, wel rijbroek en laarzen aangetrokken en netjes capje op, maar met westernzadel gereden en gesprongen. Was wel een eeuwigheid geleden (1994 of zo) dus ik weet niet of dat nog steeds mag.
Misschien moet je het even bij een vereniging in je buurt vragen of je mee kunt doen?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:05

Vind het zulke achterlijke geldklopperij.
Rij al jaren door de bossen en heb nog nooit iemand gezien die mijn ruiterbewijs wilde hebben :)

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 11:21

...ben het helemaal met je eens Vera...maar Ingrid is al een keer "aangehouden"... en met dat in mijn achterhoofd rij ik niet echt lekker relaxt :Y) Continue op de loer naar busjes met groene jassen enzo.... :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:59

Ik heb ondertussen mijn A- en B-brevet in de Amerikaanse Rijkunst, die ik behaald heb via een cursus in een opleidingcentrum (Syntra) te Sint-Niklaas. Ik denk dat dit wat ver van je deur is.
Het A-brevet (het echte wandelbrevet dus) was een trail parcours, een horsmanshipproef, pleasure en halter. In mijn ogen veel moeilijker dan het klassieke A-brevet.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 14:51

:o :o :o gelukkig vragen ze dus hier in Nederland alleen maar om een ruiterbewijs.... :D ;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:59

ik heb er in 1994 ook eens een gehaald, ik reed toen engels.

blijft die levenslang geldig? ik had toen het makkelijkste paard van stal, ik heb nu een pittige en verwende merrie.. maar dat mag de pret niet drukken.

ik heb al eens info gevraagt aan de FNRS maar krijg geen reactie.
ik zal wel niet belangrijk genoeg zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:11

Paintless schreef:
ik heb er in 1994 ook eens een gehaald, ik reed toen engels.

blijft die levenslang geldig? ik had toen het makkelijkste paard van stal, ik heb nu een pittige en verwende merrie.. maar dat mag de pret niet drukken.

ik heb al eens info gevraagt aan de FNRS maar krijg geen reactie.
ik zal wel niet belangrijk genoeg zijn.

Als je braaf elke keer betaald, blijft hij geldig. Inderdaad onafhankelijk van wat voor paard of stijl je nu rijdt.. Als je dat papiertje maar hebt, kun je je vergunning voor een paar terreinen gaan halen.
Ruiterbewijs heeft trouwens niets te maken met de FNRS, het wordt uitgegeven door de SRR, die onderdeel is van de NHS.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:07

Bolieke schreef:
Ik heb ondertussen mijn A- en B-brevet in de Amerikaanse Rijkunst, die ik behaald heb via een cursus in een opleidingcentrum (Syntra) te Sint-Niklaas. Ik denk dat dit wat ver van je deur is.
Het A-brevet (het echte wandelbrevet dus) was een trail parcours, een horsmanshipproef, pleasure en halter. In mijn ogen veel moeilijker dan het klassieke A-brevet.

Deze brevetten ken ik. Ik heb ze nl. ook gehaald. Maar ik vraag me af of men dit in Nederland erkend als zijnde ruiterbewijs.

Ben al iets van 30 jaar in het bezit van het "gewone" ruiterbewijs.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:54

Ik vind het ook een belachelijk iets. Wij moesten het toendertijd (ik denk dat ik 'm nu zo'n 6 jaar heb? ) verplicht halen. Ze hebben mij er ook nog nooit om gevraagd, zou nieteens weten waar-ie zou moeten liggen...

Mocht gewoon met westernoptoming. Verder was het eigenlijk hetzelfde, wij moesten gewoon een reguliere stap, draf en galop laten zien en een stukje in draf op 1 hand. Inderdaad, en dat sprongetje. Later nog een stukje buiten op het asfalt.

Kun je niet bij een manege in de buurt vragen of je mee mag doen? Dat ze een extra examen inkopen? Zo hebben wij het ook gedaan...