[WN] paard met rugproblemen, western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn_Goos

paard met rugproblemen, western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 09:42

Hallo,

Ik heb een haflingertje en hij heeft heel veel last van zijn rug gehad.
Nu ben ik sinds een paar maanden weer begonnen met western rijden, op een ander paard.
En het begint toch te kriebelen..
Heel veel mensen op "mijn" westernstal vinden haffies zeer geschikt voor de western sport..
Mickey kan al spinnen en als ie rent door de bak komt er spontaan een sliding stop uit, haha!
Ook is het zo dat als ik Mick met een lossere teugel rijdt, hij helemaal ontspant en z'n achterhand eronder zet.. Pak ik dan mijn teugels op, raakt ie in paniek.. De "dressuurhouding" heeft ie dus nog niet door, vindt ie heel moeilijk..

De een zegt dan ook dat een western zadel de ruggengraat meer vrij laat en beter is, maar de ander vindt het te zwaar voor de rug, enz.
Is een westernzadel slecht voor Mickey's rug?
En kan hij het westernrijden aan, denken jullie?

Mvg,
Jasmijn!

Romkabouter

Re: paard met rugproblemen, western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 10:10

Als het goed past is het niet slecht voor de rug.
Engelse zadels zijn wel wat meer vergevingsgezind qua pasvorm. (tot op zekere hoogte natuurlijk)

Als je paard last heeft gehad van zijn rug is een goed passend zadel extra belangrijk.

Je kan je paard ook met een engels zadel rijden en hem wat meer voorwaarts-neerwaarts rijden en niet zo opgericht. Misschien is het de opgerichte houding die hem nog pijn doet. Voor een lage halshouding hoef je niet perse western te rijden of je teugels los te gooien (twee verschillende dingen overigens)

Je paard kan zeker westernrijden aan, maar ga je even verdiepen in de westernsport. Je noemt namelijk spins en stops en dat is de reining discipline. Ik denk dat als jouw paard last heeft gehad van zijn rug, dat je dat niet met hem moet gaan doen tot de blessure over is. En misschien wel helemaal niet.
Je hebt ook nog:
-western pleasure
-trail
-horsemanship
-showmanship at halter
etc...

Als je wedstrijden wilt gaan doen, zijn de genoemde 5 de meest voorkomende onderdelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:03

Zou voor mij geen moeilijke keuze zijn :) Lekker western gaan rijden. Ik zou eens een paar lessen nemen met je paardje, en kijken hoe het gaat.
Westernzadels zijn inderdaad meestal vrij zwaar, maar hebben ook een groter draagvlak, dus de druk wordt beter verspreid. Maar er zijn ook lichtere westernzadels, bijvoorbeeld met een lichtere, kunststof boom, en je hebt complete kunststof zadels zoals het zadel van wintec (maar wintec is als ik het goed heb in maar twee boommaten verkrijgbaar)
En boomloze zadels zijn ook een stuk lichter.
Maar natuurlijk kun je ook (zeker in het begin) western rijden met een engels zadel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:53

Wat is "last van zijn rug"?
Wat voor blessure heeft hij? waar komt die vandaan, is het blijvend, is er verbetering te krijgen etc etc?

Zonder die info is het onmogelijk om iets zinnigs te zeggen of western iets voor hem kan zijn.

Vergis je niet, zoveel verschil is er niet. Zadel dat perfect ligt veroorzaakt NOOIT overlast op een rug, of het nou een Engels of westernzadel is.

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 15:18

Hoi,
Ik zal even wat duidelijker zijn over zijn rugproblemen..
Toen ik Mickey ging verzorgen en daarna kocht, dachten we gewoon dat hij sloom was van zichzelf.. Op links was hij gewoon heel stijf en best vervelend.. Maar omdat Mick verder heel braaf was gingen we ons toch zorgen maken..
2,5 jaar geleden hebben we een osteopaat laten komen en dat was nodig.. Mick zat op links hélemaal vast, z'n nekbotje zat vast, daardoor was ie soms wat nukkig bij z'n hoofd (hoofdpijn kreeg hij daar van), ook z'n achterhand zat helemaal vast.
Hij is toen 4 keer behandeld en heeft meer dan een half jaar niks gedaan dan gras eten..
Daarna ben ik weer gaan opbouwen met wandelen, longeren en daarna rijden.
Alles ging toen steeds beter, Mickey werd voorwaarts, kreeg plezier in het werken, was soepeler en stond te hinniken wanneer ik kwam!
Sinds toen is de osteopaat elk jaar gekomen ter controle..
En de laatste keer was alles redelijk goed los en moest ik door blijven trainen zoals ik nu deed..

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 15:22

@ Romkabouter: Ik heb zelf, in de tijd dat Mickey nog mijn verzorgpaard was, ook western gereden (ongeveer 2,5 jaar).. Maar toen Mickey mijn paard werd, ben ik er mee gestopt, om me alleen op Mick te concentreren..
Nu ben ik weer begonnen, op een paard van een vriend, en kriebelt het toch om misschien over te stappen op western.....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:43

Dan lijkt je paard dus gezond, maar blijft nog steeds mijn opmerking staan mbt het spinnen en stoppen.

Dit zijn oefeningen waar je paard wel de bouw en aanleg voor moet hebben en er zijn nog meer onderdelen in de westernsport die je misschien veel meer aanspreken :)

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 15:55

Ja er zijn meer dingen die ik heel leuk vind..
Vergeet de namen van alles telkens maar dat met door die hekjes gaan, tussen 4 balken gaan staan, enz. lijkt me ook wel leuk, voor de afwisseling!

Mij is wel verteld dat Mickey er een goede bouw voor heeft.. Het is een haflinger met een redelijk korte rug, ook heeft ie weinig schoft.. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:06

Paard heeft dus geen rugprobleem meer. Dan zou ik het wel weten :D

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 23:07

Haha hij heeft inderdaad geen échte rugproblemen meer, máár zijn rug is en blijft wel zwak.. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:09

Kwestie dus van je hoofd erbij houden en zorgen dat hij z'n lijf optimaal blijft gebruiken. Goed oppassen dus door wie je je gaat laten begeleiden qua lessen.

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 23:11

Degene waar ik les van wil is heel erg van de rust en het vertrouwen.. Alles op het tempo van het paard aanleren en zolang het maar ontspannen gaat enzo..
Vind dat voor mezelf heel fijn en Mickey reageert ook beter op rust en vertrouwen dan van je moet en zal het NU doen.. := :)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:14

ik zou dan met hem in ieder geval de wat rustigere onderdelen zoeken, trail, pleasure.. horsemanship, reining is voor haflingers vaak moeilijker omdat ze toch onbedoeld misschien iets minder lenig zijn als qpa die er speciaal voor gefokt zijn...