[WN] wat is het beste westernras? hier mag het!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

wat is het beste westernras? hier mag het!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:22

jaja, om de discussies op de andere topics te stoppen, hier mag het!
promoot jouw ras en je mag zelfs een ander ras wel een beetje 'afkraken' als het maar een mening blijft ( ik vind.,... ipv dat is......)
en mensen die hier niet tegen kunnen/dit niet fijn vinden/ dit beledigend vinden enz enz wil ik verzoek dit topic vooral niet te lezen en ook niet te reageren :-)

nou, ik VIND: Quarters rule!!!!!!!!
en alleen quarters en beetje paints (die met veel quarterbloed) en nog meer beetje Appi's zijn echte westernpaarden. (is nog steeds een mening).

dus kom maar op :-) +:)+ }:) O:)

Paintlinger

Re: wat is het beste westernras? hier mag het!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:28

Ik denk dat we het wel met zijn allen eens kunnen zijn dat het de Quarters, Paints en Am. Appies zijn... :j

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:29

vond iedereen dat maar... :-)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:31

'Iedereen' kan wel wat anders vinden...
Maar je vraagt wat het beste westernras is......dat antwoord is meer feit dan mening...

Neemt niet weg dat er nog genoeg andere rassen zijn die het ook leuk doen.....maar dat zijn niet de besten...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:32

Pienb schreef:
jaja, om de discussies op de andere topics te stoppen, hier mag het!
promoot jouw ras en je mag zelfs een ander ras wel een beetje 'afkraken' als het maar een mening blijft ( ik vind.,... ipv dat is......)
en mensen die hier niet tegen kunnen/dit niet fijn vinden/ dit beledigend vinden enz enz wil ik verzoek dit topic vooral niet te lezen en ook niet te reageren :-)

nou, ik VIND: Quarters rule!!!!!!!!
en alleen quarters en beetje paints (die met veel quarterbloed) en nog meer beetje Appi's zijn echte westernpaarden. (is nog steeds een mening).

dus kom maar op :-) +:)+ }:) O:)

Quarters ! en liefst een paint, gewoon al voor de kleur !

Trouwens nog een vraagje, misschien dat ik hier nog iets ga bijleren, maar een paint met een beetje quarterbloed bestaat dat ? Is een paint niet gewoon een pintoquarter om het zo te zeggen ? Zo ken ik het heel mijn leven tenminste al ... help ? :+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:36

nee, paint zijn ook vaak half quarter half paint.
en die helft paint kan dan ook weer half quarter en ga zo maar door :-)
daarom zie je ook bij paint vind ik veel verschillen, de '' quarters met vlekken " en de 'echte' paints.

persoonlijk vind ik natuurlijk weer de 'quarters met vlekken' het beste van de 2 :-)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:39

Pienb schreef:
nee, paint zijn ook vaak half quarter half paint.
en die helft paint kan dan ook weer half quarter en ga zo maar door :-)
daarom zie je ook bij paint vind ik veel verschillen, de '' quarters met vlekken " en de 'echte' paints.

persoonlijk vind ik natuurlijk weer de 'quarters met vlekken' het beste van de 2 :-)

Maar een paint is een quarter toch ?
Laatst bijgewerkt door Kirrr op 23-02-09 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:39

Het beste westernras? :P
Zou het niet durven zeggen, maar mijn favorieten zijn Paints, Quarters en Appies (in die volgorde) :j
Waarom wil je andere rassen 'afkraken'? Ben je zo onzeker? :?

Arabieren, Haflingers en Fjorden doen het in een aantal onderdelen al jaren beter dan menig Quarter of Paint en de Tinkers zijn de laatste jaren ook flink in opkomst! :P

Mijn motto: Lekker westernrijden in de discipline die je leuk vind met het paard dat je leuk vind en respect voor elkaars keuze!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:41

Amen WB! :)

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:41

zucht...... snap niet waarom er weer zo'n topic geopend moet worden . iedereen vind zijn eigen het beste . het maakt niks uit als je maar lol met je knol hebt ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:43

Vind ik niet hoor Berend..... ;)
Maar ik vind mijne wel leuker...haha....hij is nie beter nie... :+

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:44

Het beste westernras.. tja het zal wel. Het hangt er namelijk maar helemaal van af wat je wel of niet zo willen bereiken.

Bedoel je voor wedstrijden? Dan winnen de qpa's doorgaans van de niet-qpa's bij onderdelen als reining. Maar ik ken niet-qpa's die het heel goed doen in trail of horsemanship bijvoorbeeld.

Bedoel je voor de stijl van rijden? Dan maakt het niet uit. Want in principe kan ieder paard vanuit een bepaalde stijl gereden worden. Dat heeft beperkingen of voordelen vanwege bouw en maat. Maar of je dat een voor- deel of een nadeel vindt, is zeer afhankelijk van de smaak van de ruiter en de eisen die in wedstrijden bijvoorbeeld worden gesteld.

Vlakke galop? Handig bij wedstrijden. Punt voor de qpa's. Idem voor lage halshouding.
Klein compact formaat? Handig bij trail. Daarom doen ook de kleinere niet-qpa's het daar goed.

Maar persoonlijk vind ik de gemiddelde quarter helemaal niet zo lekker zitten in bijvoorbeeld draf (te vlak, te weinig veertje). Dat is o.a. de reden om lekker op mijn KWPN-ers te bijven rijden. In de wetenschap dat ik daardoor een grotere kans heb om door een qpa voorbij gereden te worden. Het zij zo. Ik vind het fijner rijden :j

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:51

Als ik kijk naar Crow, super allround dan zeg ik PAINT.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:52

Paintlinger schreef:
Vind ik niet hoor Berend..... ;)
Maar ik vind mijne wel leuker...haha....hij is nie beter nie... :+

wat ik bedoel je gaat voor een paard als je hem leuk vind wat voor ras ook ....

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:53

@Pienb: je hebt trouwens Quarters en Quarters....

Afbeelding

De hedendaagse pleasure/hunterpaarden zien er tegenwoordig meer als engels volbloed of in somige gevallen als europese warmbloed (Indian Artifacts) uit :=

Afbeelding

Voor mij liever zo'n ranch-Quarter! :9

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:59

het gaat niet om willen afkraken maar bedoeld naar de mensen met lange tenen die op hun achterste poten staat als je zegt dat je Tinkers niet geschikt of niet mooi vind.... die zijn hier even niet welkom :-) (niet om tinker maar om lange tenen waar je snel op gaat staan)

ik zeg de quarters en paint zijn gemaakt, gewfokt voor de westernsport. dus ja, daarmee zouden ze het (op hoog niveau dan) beter doen dan andere rassen.
met alle respect maar er heeft nog nooit een haflinger ofzo de NRHA WK ofzo gewonnen (en daar mogen andere rassen ook).
dus ja, op een bepaald niveau zijn de quarters ed toch echt geschikter.

en ik weet ook dat er 'slechtere' quarters zijn die zo door andere rassen voorbij gereden worden maar dat komt dan volgens mij meer door de toevallig slechte quarter (en/of diens berijder) dan door het paardje van ras Y wat hem voorbij gaat:-)

tja en berend, ik vind nu eenmaqaql alleen quarters leuk, pik je er ook zo uit in 'real live'.

WB: klopt, i like them both....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:00

hey WB, waarvan ken je indian artifacts? is de vader van het laatste veulen dat mijn oude merrie heeft gekregen! (zie profiel, staat veulen bij)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:04

@Pienb: ik lees wel 's US horse magazines ;)
Ik vind Indian Artifacts een best mooi paard, maar een oerlelijke Quarter :P (maar hij is dan ook appendix, geloof ik?)

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:07

Wel ik snap nu niet waarom quarters zo flink verkeerd gebouwd zijn.
Er word alleen maar gefokt op prestatie en naam.
Of het paard korrekt gebouwd is dat doet er niet toe.
Ik vind soms zo een paard helemaal niet bij mekaar passen.
Als je het helemaal in stukjes zou hakken zou je 3 verschillende paarden hebben.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:19

WB: ja, want het veulen krijgt gewoon volle quarter papieren. ik ga haar in mei als jaarling zien, dan kan ik foto's maken, is ze precies 1 jaar (was afgelopen jaar bij haar geboorte).

Worteltje: volgens mij doe jij geen western he?
wij hebben zelfs een hele classe gericht aan de bouw van het paard, Halter.
en ook bij pleasure en reining ed zijn de bouw juist heel belangrijk.
en bloedlijnen zorgen nu eenmaal voor bepaalde lijnen/talented ed dus dat is inderdaad belangrijk ja.
en correct gebouwd is voor engelse paarden heel anders als voor quarters. volgens de quarter regels zijn ze dus wel goed gebouwd :-)

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:46

Nee ik rij geen western maar mijn vriendin wel.
Worden quarters oud? wanneer zei diep in de sport worden gereden.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat zo een dergelijke bouw niet schadelijk is voor het paard.
En reageer hier echt oprecht en neem jullie zowieso wel serieus.
Dus leg het me uit ik luister graag.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:48

wat is er volgens jou dan niet correct aan de bouw waardoor ze niet lang meegaan?
de korte maar sterke benen zijn juist gemaakt om lang mee vooruit te kunnen, wendbaar te zijn maar veel te kunnen hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:50

Nou Pienb ik weet niet of je onlangs om je heen hebt gekeken, maar er zijn wel behoorlijk wat stevig overbouwde quarters te vinden. En die ruggen lijken ook steeds korter te worden.

Ik vind dat persoonlijk een fokfout van dit specifieke ras.
(kan ook wel wat fokfouten van andere rassen/stamboeken noemen) maar je vraagt specifiek naar quarters.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:57

ok, maar dan heb je het over doorfokken, dat is niet de officiele bouw van het ras.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:24

Nee dan heb ik het over wat op dit moment bij een overgroot deel van de quarters te contateren is. Of je dat wel of geen doorfokken noemt is redelijk arbitrair. Omdat de fokkers wel dit soort dieren fokken. Net zoals de KWPN bijvoorbeeld behoorlijk veel last lijkt te krijgen van dieren die helemaal in het gewenste plaatje passen maar niet meer te rijden zijn vanwege karakter. Is dat doorfokken? Nee volgens mij niet. Er wordt wel gefokt met bepaalde bloedlijnen en bouw en dat is een keuze.