[SGW] hoe moet ik uithoudingsvermogen trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eefje189

hoe moet ik uithoudingsvermogen trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 20:58

hallo,
ik heb laatst ( nouja laatst ong. september) een oefencross gereden. (aan die cross/oefencross doet altijd iedereen bijna uit de omgeving mee. Toen ik die oefencross reed werd mijn toen 4 jarige new forest pony best snel moe. zouden jullie weten hoe ik hem daar beter het uithoudingsvermogen kan trainen? Ik rij nu spring en dressuur gericht.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: hoe moet ik uithoudingsvermogen trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:59

Ga op buitenritjes lekker 10 minuutjes stappen, en dan weer 10 minuutje draven, zoiets. In een stevig tempo. Werd met mijn verzorgpaard altijd gedaan voor de Endurence wedstrijden.

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:04

Ik kreeg ook de opdracht: interval training. 5 minuten stap 5 minuten draf 10 minuten galop en dan weer 5 minuten draf 5 minuten stap etc. maar dat moet je opbouwen. Lekker naar het bos dus! Daarnaast..... zorgen dat je zelf conditie hebt zodat je je pony zoveel mogelijk kan ontlasten en niet in het zadel gaat "hangen" maar met korte beugels lekker in verlichte zit. Heuvels stappen in het bos is ook heel goed, en er dan eens naast gaan lopen, train je je pony en je zelf!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:22

MissMalfoy, dat is voor een sgw echt onvoldoende.

Eefje, zorgen dat je bijna iedere dag goed traint, dus gewoon een uur dressuren met ruim galopwerk. met dan 1 * in de week springles en een flinke buitenrit heb je ruim voldoende conditie voor een oefencross. Houd er wel rekening mee dat jouw pony wel nog erg jong is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:24

Ja sorry, dat is wat ik er van weet. :o
Het word al prima aangevuld, dus geen probleem.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:25

op zich wel, maar mss toch wel handig om even iets meer na te denken als je reageert op een onderwerp waar je minder vanaf weet.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 16:52

Ben het eens met Lielle,voor een oefencross is een stevige dressuurles en een springles + goede buitenrit voldoende.

Ik rijd mijn paard 6 dagen in de week, met een stevige dressuurles, 1 springles, buitenrit en verder dressuur ik in de bak en buitenrijden. :j

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:07

Lielle schreef:
op zich wel, maar mss toch wel handig om even iets meer na te denken als je reageert op een onderwerp waar je minder vanaf weet.

Vroeg me af train jij je paard dan ook echt elke dag? Wil namelijk ook gaan crossen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:09

Zeg maar 5/6 dagen in de week. Voor een B cross kun je prima volstaan met een paard dat vrijwel iedere dag een uur echt gereden wordt, regelmatig springt en een flinke buitenrit maakt.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:12

Oke dank je wel! Dus 4 dagen flink dressuren 1 dag springen en een flinke buitenrit! Maar neem aan dat een flinke buitenrit net zo goed kan als een dressuur dag toch? Dus zeg maar 3 dagen dressuren en 2 dagen buitenrit

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:13

zeker als je het ook een beetje een dressuurmatige buitenrit maakt ;)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:14

Oke dank je voor de info! :D

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:20

Daarbij wil ik nog wel vermelden dat je conditie vooral traint door galopwerk. Dus probeer toch veel te galopperen in je training.
Overvraag je jonge paardje alleen niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:23

Lielle schreef:
MissMalfoy, dat is voor een sgw echt onvoldoende.

Eefje, zorgen dat je bijna iedere dag goed traint, dus gewoon een uur dressuren met ruim galopwerk. met dan 1 * in de week springles en een flinke buitenrit heb je ruim voldoende conditie voor een oefencross. Houd er wel rekening mee dat jouw pony wel nog erg jong is.

;)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:24

heleenxx schreef:
Daarbij wil ik nog wel vermelden dat je conditie vooral traint door galopwerk. Dus probeer toch veel te galopperen in je training.
Overvraag je jonge paardje alleen niet.

Zie dat je in Noordholland woont! Ik vroeg me af waar jij dan traint? Ik woon ook in Noord holland.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:14

Crosstraining bedoel je? Vorig jaar de serie trainingen van Ronald Beukers gevolgd, dit jaar ga ik de regio trainingen van noord- en zuid holland doen. Dat is allemaal buiten noord-holland, in de regio is niet veel.

Lielle: sorry, had ik overheen gelezen. We zijn het eens! :)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 23:52

Fjordy train ik alleen buiten, rij 5x per dag.
Soms maar 3 kwartier en dan weer 2,5 uur :j. Ligt echt aan mijn werk tijden.

Maar idd ik galoppeer heel veel. Zeker als ik maar 3 kwartier heb, zorg wel voor goed in en uit stappen. En tussen door iedere keer paar minuutjes pauze.

Vorig jaar ook zo gedaan, ging super.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:19

Ik ben dan wel geen sgw ruiter, maar weet toch wel het een en ander van conditie opbouwen. Met een jong paard zou ik zeker niet teveel galoperen. Bouw eerst het draven op zodat je toch minimaal een uur achter elkaar in een stevig tempo kan draven. Dan kan je de galop erbij pakken en ook dat steeds verder uitbreiden. Eerst moet de basisconditie er zijn en dat duurt nu eenmaal even, daarna kan je verder met intervaltraining. Een 4 jarige is nog in de groei en dat moet je juist benutten om z'n beenwerk mooi stevig te maken. Overhaast het niet, je hebt nog tijd zat met een 4 jarige, des te meer plezier heb je later nog van hem.

Dat is voor endurance niet anders dan voor sgw denk ik zo.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:32

5 x per dag, Amber? :wow: :D

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:37

*Oops* hahaha :o

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:57

heleenxx schreef:
Crosstraining bedoel je? Vorig jaar de serie trainingen van Ronald Beukers gevolgd, dit jaar ga ik de regio trainingen van noord- en zuid holland doen. Dat is allemaal buiten noord-holland, in de regio is niet veel.

Lielle: sorry, had ik overheen gelezen. We zijn het eens! :)

Oke dat is nog wel te doen Ronald beukers! Maar ik moet nog even wachten hoor want me merrie word 4 dit jaar! Maar kan al wel rustig aan de conditie werken natuurlijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:59

Lenneke, ik ga uit van een paard met voldoende basisconditie die wordt uitgebouwd voor een cross, jij zo te zien van een paard dat nog helemaal niets heeft gedaan. Groot verschil. SGW is wel een ander soort belasting, korter en explosiever, dan endurance (duursport).