Paardrijden met Kinderen met het syndroom van Down.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijee

Paardrijden met Kinderen met het syndroom van Down.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 10:40

Hoi hoi
Bij mijn oude stage, heb ik stage gelopen bij kinderen met het syndroom van down. Uit dank heb ik ze aangeboden, om eens een middagje bij mij te komen paardrijden op mijn eigen paardjes.
De begeleiding komt dan ook mee, om ze hier te thuis te gaan begeleiden bij het opzadelen en poetsen.
Alleen, ik weet niet wat ik ze moet laten doen tijdens de les. Ze gaan allemaal, als ze willen, appart op mijn 2 paardjes. Dus ik ga een paard begeleiden en 1 van de leiding die gaat er 1 paard begeleiden. Natuurlijk wil ik het wel leuk houden op het paard, maar ik weet echt niet wat ik ze moet geven.(oefening, spelletjes etc ? )

Wie kan me helpen? :)

La_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 11:36

Op de gehandicapte manege waar ik vrijwilligerswerk doe, doen ze soms de volgende oefeningen/spelletjes:

- Vanaf de pony een bal in een emmer gooien.
- Vanaf de pony een ring om een pion gooien.
- Tussen balkjes doorstappen, een doolhof idee.
- Over balkjes heen stappen.
- Zigzaggen tussen pionnen.

Ik zou wel kijken of Mascha en Shadow niet schrikken als je een bal of ring vanaf hun rug gooit. :j

liberty

Re: Paardrijden met Kinderen met het syndroom van Down.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:35

Als ze nog nooit gereden hebben is het erop zitten alleen al een feest. Ik zou het dan niet al te moeilijk maken, je kan bv gymmen (handen in de lucht, in de zij, enz) en wat makkelijke spelletjes, zoals annemarie koekoek (kunnen de andere ook aan mee doen)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 18:30

Bedankt, ik weet van een paar dat ze wel wat kunnen. Ik weet hun niveau niet, dus ik wou graag alles breed houden, en zodat ze allemaal een leuke middag hebben.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 17:18

Verder niemand nog leuke ideetjes? :)

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 00:08

Kinderen met Down verschillen zo qua leerbaarheid, aanleg en motivatie!

Aftasten dus. Op de FPG manege waar ik kom rijden sommige Down-kindjes in de de stap-draf-galop groepen mee. Ik ken een ander kindje met Down dat op alle frongen heel pittig en leerbaar is, alleen...zijn evenwicht is niet optimaal en hij wordt misselijk, wagenziek op het paard.

Hij vindt het heel leuk om op een paard te zitten maar hij wordt wel wagenziek.

Ouders kunnen je van veel info over de aanpak van hun Down-kind voorzien. Vraag er gewoon naar, wat een leuk ding zou zijn om te leren of te doen.

Nitrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:16

Hey,

Ik heb ook wel wat ervaring met hippotherapie, en ik denk dat het vooral belangrijk is heel rustig en aftastend te zijn.
Eerst kijken indien de kinderen schrik hebben en wat ze allemaal al kunnen. En van daaraf leuke oefeningetjes doen.
Uiteindelijk zijn het ook kindjes hé;) Heel ontspannend en plezierig maken en alles loopt wel vlot!
Enkele dingen die je kan doen:
Stuuroefeningetjes: slalommen, stoppen bij een balk, halthouden, sneller gaan, ...
circusoefeningtjes: rechtstaan op paard, oren/staart pakken, om wie snelst afstappen iets halen en terug opstappen, molentje maken
Andere: op en neer gaan in stap, of zelf draf afh van niveau, blijven rechtstaan (armen open: vliegmachine spelen), voeten uit stijgbeugels en ze met ogen toe terug vinden, teugels loslaten en ogen toe en meebewegen met zit, ...
En vraag ze zelf ook eens of ze niet iets leuk weten om te doen?
Als ze het niet gewoon zijn van te rijden, moeten ze er ook niet te heel lang opzitten hoor ...

Groetjes!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:25

liberty schreef:
Als ze nog nooit gereden hebben is het erop zitten alleen al een feest. Ik zou het dan niet al te moeilijk maken, je kan bv gymmen (handen in de lucht, in de zij, enz) en wat makkelijke spelletjes, zoals annemarie koekoek (kunnen de andere ook aan mee doen)

Ik ga hier in mee, het is al heel spannend voor ze om bij paarden te zijn en er zelfs op te mogen zitten. Ik zou niet met ballen etc iets doen maar idd wat kleine rek en strek oefeningen als oren aanraken en armen in de lucht.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 15:30

Ik was ook van plan om niet te veel te gaan doen.
ik weet van een paar dat ze wel kunnen paardrijden, wat ze kunnen weet ik niet.

Dat gymmen is een leuk idee :j

spottyhors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:05

ik vind het knap dat je geduld op kan brengen en dan ook nog de lessen leuk houden voor hun.

Miss_kell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:05

hee!

Ik heb op mijn vorige stage op een manege ook les moeten geven aan kinderen met het syndroom van down. Dit is mij erg tegen gevallen. Bij de eigenaresse van de manege had ik van te voren wel gevraagd wat ik zou moeten doen indd spelletjes of serieus lesgeven? Het antwoord was spelletjes.
Mijn ervaring daar is dat ze niet super willen leren paardrijden maar gewoon LOL willen maken! Ik had een soort parcours opgezet met pionnen en balkjes. Zo moesten ze sturen om de pionnen heen en "springen" over een balkje op de grond, hou hierbij wel rekening dat je geen paard/pony hebt die onwijs blij word bij het zien van een grondbalk haha! Natuurlijk moet je hierbij wel uitleggen hoe ze moeten sturen, gasgeven en remmen maar daar blijft het eigenlijk wel bij.
Verder gingen we spelletjes doen zoals een race: van de ene kant naar de andere kant stappen, wie het eerste aankwam won. Let hierbij wel op of de kinderen het wel "aankunnen" sommigen vinden dit heel erg spannend of kunnen niet tegen hun verlies.
Dit heb ik meegemaakt bij het Pionnendans. Ik zei tegen 1 meisje dat ze even op de hoefslag moest blijven stappen en zij dacht gelijk dat ze niet meer mocht rijden en wilde dan ook afstappen. Als zoiets voorkomt gelijk een ander spelletje doen. Stuur oefeningen waren in mijn lessen dan ook het populairste. Verzin een leuk parcours hoe ze moeten sturen etc. (en bedenk of je pony/paard er makkelijk in is)
Ik ging wel stukjes met ze draven maar meestal rende er dan iemand naast even mee. vaak zitten ze niet stabiel genoeg en vinden ze (als ze niet kunnen rijden) de stap al spannend genoeg! Wat mij ook is opgevallen hoe vrolijker ik deed hoe leuker de kinderen het vonden, maar dit zal je zelf ook wel weten haha!
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groetjes.