Teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 15:06

Wat vinden jullie fijne teugels om mee te rijden?

met grip of juist zonder
dunne marylot of juist dikkere
met rubber of katoen
of gewone leren

en de lengte van de teugels, hebben jullie gewoon standaard teugels of langere genomen?
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 20-02-09 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel gewijzigd

Anoniem

Re: TEUGELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:12

Ik heb nog niet zo heel lang geleden 'echte' enduranceteugels gekocht. Heb ze in de kast gehangen en daar komen ze niet meer weg...

Het allerliefst rij ik met simpele springteugels met rubbere grip. Niet zo dik zoals ik de meeste marylotteugels vind. Met grip, dat vind ik het fijnst en ze zijn lekker soepel.

Het zijn gewone springteugels dus, ook die standaart grooste maat. Enigste nadeel is wel dat ze te kort zijn. Wil hij drinken of eten uit een emmer die op de grond staat moet ik echt mee naar voren omdat het anders niet past. Ze zouden van mij wel iets langer mogen dus.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:14

Ik heb heel dunne teugels, die helemaal met ruw rubber bedekt zijn, en ze hebben musketonhaken, ook altijd handig. Ik vind dunne teugels eigenlijk lekkerder rijden dan dikke. Normale lengte.
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 17-02-09 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:30

Met Marylott teugels of andere biothane zou ik zeker grip nemen, anders glijden de teugels zo door je handen als ze nat worden van zweet of water.

Ik heb zelf de Marylott met grip en de dunne. Ik ben er erg tevreden over. Gewoon standaard lengte.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 15:36

AO heb je dan met rubber grip of met cottongrip?

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:45

Ik heb de dunste variant biothane teugels zonder grip. Ik heb er geen last van dat ze met regen glad worden, merk daar niks van. Die clipjes zijn inderdaad ideaal.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:45

Ik heb rubber! Die clipjes zijn idd ideaal :)

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:13

Ik heb de doodgewone klassieke webband teugels met lederen stopjes erop in maat full. Ik rijd er heel graag mee en heb er nog nooit problemen mee gehad na langere tijd rijden. Teugels moeten inderdaad niet te dik worden, dat is nog ambetanter dan "minder zacht".

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:13

Ik heb twee paar teugels met verschillende grip. De ene zit eromheen, is wat dikker, de andere zit ertussen genaaid, wat dunner is. De dunne vind ik het fijnst :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:32

Hoe dikker de teugels hoe fijner ik het vind. Wel volledig van rubber. De mijne zijn een halve cm dik, lekker zwaar in het handje.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:35

halve cm dik ?? jeetje das wel heel erg dik

ik rijd of met katoenen teugels of met de dunne betabiothane
(met koude neem ik de katoenen)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 09:04

Ik heb zowel 16 mm brede als 12 mm brede biothane teugels gehad, wel altijd met een rubber grip. Het biothane verslijt niet, het rubber is wel wat slijtgevoelig. In elk geval moet ik wel iets in m'n handen hebben.

Daarnaast heb ik een set korte teugels (fijn voor de zomer op een relaxt ritje, gewoon op het midden vasthouden met 1 handje en je teugels zijn op maat), maar voor het dagelijkse werk pak ik eigenlijk altijd de lange teugels.

Een nieuwe lange teugel zou in breedte voor mij niet zoveel uitmaken, wel zou ik kijken of ik weer een blinde teugel kan kopen. Heb er nu eentje met een gespje in het midden, maar daar doe ik verder niets mee (als ik iets met de teugels wil, dan gaat dat via de musketons aan de voorkant).

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:06

Ik wilde ooit eigenlijk wel biothane teugels in "mijn" kleurtje, maar ik denk dat ik er maar vanaf zie..
Ik heb mijn haflinger altijd met doorgestoken (soort gevlochten) leren teugels gereden, en die waren heerlijk soepel en vrij smal.

Daarna heb ik mijn bijrijdarabier een hele tijd met touwteugels gereden, dat was ook ontzettend fijn! Daar zweer ik eigenlijk bestwel bij! Maar bij gebrek aan beter rijd ik nu weer met de doorgestoken (en ook bijna doorgerotte) leren teugels en dat bevalt eigenlijk ook wel heel goed! :D

Misschien dat ik, als ik ooit nog wel eens blauw leer of blauwe touwteugels tegen een aannemelijke prijs vind, alsnog over ga, maar voor nu is dit wel prima!

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:40

ik heb blauwe touwteugels voor 15 euro gekocht destijds. mooi in de kleur van mijn hoofdstel. kunnen gewoon in de wasmachine. echt super fijn vind ik ze, worden niet glad als het nat is en snijden niet

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:49

Ik heb dunne biothane overtrokken met rubber (die van podium) en met klips. zou geen andere meer willen...

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:57

Sash schreef:
ik heb blauwe touwteugels voor 15 euro gekocht destijds. mooi in de kleur van mijn hoofdstel. kunnen gewoon in de wasmachine. echt super fijn vind ik ze, worden niet glad als het nat is en snijden niet

Waar heb je die gekocht als ik vragen mag? :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:20

Ik heb een stel zwarte Marylot teugels zonder grip.
12mm Granite zwart (BL201) met messing gespen hele goede staat.
Als iemand interesse heeft?
Ik vind ze niet zo praktisch voor dressuur, te lang en ik rijd geen endurance.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 16:28

Ik heb biothane zonder grip. Ik heb een hekel aan dikke/brede teugels. Met regen worden ze wel wat glad, maar als ik handschoentjes aantrek is dat over.