[WN] Welk voer voor sportpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sann_e

Welk voer voor sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 16:38

Hallo,

Ik ben benieuwd wat mensen hun goed/zwaar getrainde Reiner voeren!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:56

Goed ruwvoer :D 3 keer per dag. En 2 keer per dag een kilo sportbrok, eventueel aangevuld met een kopje olie en vitamine E / selenium. Belangrijkste blijft echter voldoende, goed ruwvoer, ook voor een paard wat redelijk zwaar getraind wordt.

crow

Re: Welk voer voor sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:37

Mijn paard loopt soms 5 onderdelen op een wedstrijddag waaronder 2x reining. Dit doet hij op veel hooi, 2x 3/4 schep muesli (nature's best) en 2x een schep lucerne. Verder géén supplementen maar alleen een mineralenliksteen. Nooit problemen met spieren en conditie. In de zomer minder hooi, maar meer weidegang (gras).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:28

Mijn paard krijgt 2x per dag 1 schep Subli structuurmuesli (zonder melasse en andere toegevoegde stoffen) en verder veel hooi. In de zomer heeft hij meer gras maar op dit moment is de weide zo goed als kaal.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:12

Mijn paard krijgt s'ochtends en s'avonds 1,5 kilo biks, 3/4 granenmix.
En tussen de middag 1 kilo museli, en onbeperkt hooi.

Maar zoals ik de laatste 2 reacties kan lezen, voeren geen biks??? Wat is daar de reden van.
Voor spieropbouw heb je toch wel degelijk krachtvoer nodig?
Museli is voor mij gewoon lekker, zit veel suiker in zodat ze dikker worden.
En hij krijgt granenmix om wat meer pit te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:40

Wat is dat voor een onzin? Muesli is een volwaardig krachtvoer juist met minder suikers dan bix.
Je hebt meer dan genoeg muesli die stukken beter zijn dan bix.

Horseworse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:10

Vroeger was ik into the biks maar gelukkig ben ik daar vanaf gaan zien.

Ik voer mijn paarden nu

S'ochtends: twee scheppen (geen voerscheppen) gehakseld snijmais.
Als zij dit ophebben krijgen ze de hele dag door onbeperkt hooi
Na het werken krijgen zij afhankelijk vn welk paard het is en de hoogte van de training +_ 2 zemelen en 2 power plus musli. Soms aangevuld met hartog grasmix.

Hier doen ze het top op!! Ze hebben er nog nooit zo goed uitgezien vind ik zelf;)

To elliebelle: volgens mij klopt de manier waarop je het bekijkt niet helemaal. Je zegt dat ze geen krachtvoer geven maar dat in musli te veel suikers zitten. Musli is krachtvoer :Y) . Onder de definitie van krachtvoer valt alles wat niet meer zodanig als planten te herkennen zijn + heeft krachtvoer een hogere voedingswaarde dan ruwvoer. :+
Maar zoals uit jou verhaal blijkt voer jij erg veel krachtvoer (krachtvoer= musli, granenmix biks), wat is hier de reden van? Wat hij niet nodig heeft verteert hij toch en poept hij uit het is meer je eigen idee dat je zoveel moet geven terwijl hij met minder net zo verzadigd zal zijn;)

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:30

Elliebelle schreef:

Maar zoals ik de laatste 2 reacties kan lezen, voeren geen biks??? Wat is daar de reden van.

Ik voer ook alleen muesli de naturell van Marstall, er zit helemaal geen suiker en andere rommel in en is een volledig krachtvoer!!
Duran krijgt 2x daags 1 dikke schep en meerdere keren per dag goed hooi en doet het hier prima op!!

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:25

chery schreef:
Elliebelle schreef:

Ik voer ook alleen muesli de naturell van Marstall, er zit helemaal geen suiker en andere rommel in en is een volledig krachtvoer!!
Duran krijgt 2x daags 1 dikke schep en meerdere keren per dag goed hooi en doet het hier prima op!!

Ik voer nu alleen biks en overdag heeft hij de hele dag de mogelijkheid om hooi te eten. S'zomers overdag op weide en vervalt het hooi voeren s'morgens en s'middags.

Denk erover om helemaal van de biks af te stappen op musli. Zo te horen doen dat er al een heleboel.
Zitten er nog meer voordelen aan volledig muesli voeren i.p.v. biks?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:30

Hoi sanne,

Omdat je je paard flink traint, moet je nu gaan opletten, ,of het paard niet te weinig eiwit in zijn rantsoen krijgt, zijn spiercellen moeten immers opgebouwd worden.
Ook opletten dat de vit E /Selenium hoog genoeg is, hoger dan een standaard bix/meusli, om de spierstofwisseling goed op gang te houden. Bij te weinig vit E/selenium zal je paard meer last van spierverzuring en dus spierpijn/stijfheid hebben.
Voorbeeld wat hoog in de vit E/selenium zit, is equisanum Kern Brok of meusli.(370 vitE)

En buiten dit krachtvoer natuurlijk ook goed en genoeg ruwvoer, droog hooi of hele droge paardenvoordroog.
Sann_e schreef:
Hallo,

Ik ben benieuwd wat mensen hun goed/zwaar getrainde Reiner voeren!

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 13:42

Nou ik was gewoon benieuwd wat anderen voeren!
Wij voeren onze paarden 2x daags Goed hooi en overdag staan ze in het weiland en ze krijgen 2x daags een schep graan incl. vit brokjes! Maar veel grote trainers voeren daarnaast nog een muslie of iets bij!!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:53

Olie gemengd met lucerne en aangevuld met vitamine e. Op deze manier wordt de energie uit vetten gehaald ipv suikers, dit voorkomt spierproblemen. En onbeperkt hooi.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:35

Ik heb geen goed getrainde reiner, maar wel een goed getrainde trail, HMS en pleasure poownie.

Ook die van mij krijgt GEEN bix. Ten eerste heeft dat een medische reden (meneer zn stofwisseling is zo langzaam dat hij alle energie nodig heeft die bix geeft om het te verteren... Meer geven maakt t probleem alleen groter, dus das een vicieuze cirkel.) Maar ten tweede zit er naar mijn "smaak" in bix teveel nutteloze bijproducten.

Mijn pony krijgt een kilo granenmix (incl. complete vitamine korrel) per dag. En uiteraard voldoende ruwvoer van een goede kwaliteit. Dit alles aangevuld met vloeibare ESL. Momenteel krijgt hij ook opkikker, we zijn net van stal verhuisd. We stonden op een stal waar ruwvoer zo ongeveer op de vuilnisbelt werd gekweekt en mijn pony (en die van mn vriendin annex stalgenootje) vielen zoveel af dat dat maar weer bewijst dat goed (!) ruwvoer de basis is!

Inmiddels staan ze allebei nu 2 weken op de nieuwe stal en ze krijgen allebei de glans weer terug! :D

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:21

Equifyt Quarter speciaal voor de quarter horse 1 kilo per dag bij geen werk en 1 1/2 kg bij werk hier zit alles in en is een rasgebonden voer dus voor de spieren, pezen en gewrichten speciaal voor de westernpaarden met magnesium omega 3-6-9- en kruiden enz. Zomer en Winter aangepast. En uiteraard veel hooi.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:45

Onze paarden krijgen 0,5 tot 1,5 kg gemengd graan ( haver, tarwe, gerst en mais), 3 a 4 kg lucerne en 4 a 5 kg Duits Kruidenhooi. Voor de vitaminen krijgen ze een supplement en ze hebben likstenen.
Wij voeren bewust geen biks/ muesli omdat daar vaak teveel suikers en andere minder gewenste stoffen inzitten.
Dit dieet hebben we samen met onze paardenarts samengesteld, nadat onze paarden lever/ nierproblemen hadden gekregen door het voeren van kuil/ biks/ muesli op pensionstallen, en het bevalt heel goed, de paarden zien er prima uit, goede hoeven/ vacht, prima spieropbouw en prima in conditie. :Y)

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:04

vind t wel interessant om te lezen wat jullie allemaal voeren.
hoe ga je t doen als je een stal hebt met allemaal verschillende paarden (van andere mensen)
die je moet voeren en waar t niet al te veel tijd mag kosten en je ook de kostprijs van het voer in proportie wilt houden.
dit omdat wij binnenkort een pensionstal gaan overnemen en ik nieuwsgierig ben naar andere manieren van voeren.