[WN] Met het ene paard western, ander dressuur.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Met het ene paard western, ander dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:50

Hoi, ik heb een vraag voor jullie westernbokkers :)

Ik zit er hard over na te denken met mijn haflinger over te schakelen op western. Binnenkort komt er een dressuurpaard bij, een jonge die ik weer zelf door ga rijden. Met de haflinger ben ik nu L2..
ik zit er dus aan te denken op een gegeven moment met haar de overstap te maken, als zij tot het punt komt waar dressuur te moeilijk word/ze het niet meer leuk vind/ik met het andere paard veel ga starten.

Nu mijn vraag, heeft iemand eravring hiermee, is het niet lastig het ene paard western te rijden en de ander dressuurmatig? zeg maar de omschakeling als je van je ene paard 1 op de ander stapt?

Alvast bedankt!

Biskwie

Re: Met het ene paard western, ander dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:55

Hoi,
Ik doe hetzelfde! Ik rij met mijn eigen KWPN Z1 en met een leen-barok tevens Z en met een andere leen barok L. Daarbij heb ik sinds een tijd een eigen paintje, waarmee ik de western onder de knie probeer te krijgen. In mijn topic 'het valt best tegen' lees je er meer over. Ik denk dat het mogelijk is, maar alleen als je er veel tijd en energie in wil steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 11:58

ok.. ja het lijkt me heel gaaf maar ik wil de dressuur ook niet laten gaan. En ik ga voorlopig ook nog verder dressuren met mijn haf omdat de M oefeningen en wissels al kan en ik wil dat wel gaan gebruiken nog op wedstrijd. Tot ze dr geen zin meer in heeft dan kap ik ermee :) en ik wil dus overschakelen op western :)

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:00

Waarom start je nu al niet met het nemen van westernlessen op bijv. een manegepaard. Dan kun je nu al kijken of het wat voor jou is en ben je straks ervaren op het moment dat je wilt overstappen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:09

VivaLaVida schreef:
Nu mijn vraag, heeft iemand eravring hiermee, is het niet lastig het ene paard western te rijden en de ander dressuurmatig?

Er is maar 1 die dat kan beantwoorden en dat ben je zelf ;)

Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat, voor de 1 gaat het prima, de ander lukt het niet.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:45

Ik rij mijn ruin dressuurmatig, onze merries worden puur western gereden. Geen enkel probleem. Van het westernrijden ben ik een betere dressuurruiter geworden. Hihi.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:24

Ik zou het niet doen.
Ik ben momenteel bezig met de overstap Engels naar Western en het valt me verdomme hard tegen hoor!
Het is een heel ander ding, de beenligghing is anders, de handhouding, de manier waarop je paard moet lopen en noem maar op!
Ik zou me concentreren op een ding en een stijl en die 2 iet door elkaar halen, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:29

@ loes's corner, zou wel heel jammer zijn.. ik blijf sowieso bij de dressuur namelijk, rijd al van jongs af aan dressuurmatig en heb in de africhting gezeten en op hoog niveau getraind.. dat kan ik niet zomaar opgeven. Terwijl western me ook heel leuk lijkt, maar dan voornamelijk voor mn ponie als ze de dressuur niet meer trekt.
Gewoon weer een beetje "overnieuw' beginnen dat lijkt me heel leuk :) weer nieuwe dingen leren..

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:28

Loes'sCorner schreef:
Ik zou het niet doen.
Ik ben momenteel bezig met de overstap Engels naar Western en het valt me verdomme hard tegen hoor!
Het is een heel ander ding, de beenligghing is anders, de handhouding, de manier waarop je paard moet lopen en noem maar op!
Ik zou me concentreren op een ding en een stijl en die 2 iet door elkaar halen, succes!

Hier ben ik het niet mee eens, uiteindelijk gaat het bij beide erom om je paard van achter naar voren te rijden, ontspanning etc. etc.

Het kan wel degelijk hoor, ik rijd ook engels en western.
En dat doe ik al sinds vorig jaar april en ik kan het nog steeds goed combineren.
Ik heb er juist veel voordeel van, ik laat mijn dressuurpony meer los en heb ook een veel betere beenligging en stillere benen van gekregen.
Voor iedereen is het natuurlijk verschillend maar ik zou het gewoon proberen, als je later merkt dat het voor jou niet werkt dan kun je er alsnog mee stoppen.

Veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:38

Dat laatste is idd waar... nouja het gaat nog wel even duren hoor :D t gaat nu heel lekker met dressuur en heb alweer heel wat starts gepland staan.. maarja op de duur.... :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:46

Als je naar Anky van Grunsven kijkt zou je toch zeggen dat het moet kunnen! :D

(Zelf vond ik de omschakeling van Engels naar western al best moeilijk, maar ik ben ook geen topruiter, dat zal ook schelen ;) )

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:44

Ik zie geen problemen je bent overal zelf bij. en er is bniet standaard 1 beenligging hoor in het westernrijden.
Ik heb jaren dressuur gereden en toen naar het western gaat prima. Rij zelfs met mijn pleasure quarter 1 x per week mee in de dressuur les heerlijk.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 18:08

calemity_jane schreef:
Ik zie geen problemen je bent overal zelf bij. en er is bniet standaard 1 beenligging hoor in het westernrijden.
Ik heb jaren dressuur gereden en toen naar het western gaat prima. Rij zelfs met mijn pleasure quarter 1 x per week mee in de dressuur les heerlijk.

Bedoel je hier mijn reactie hiermee?

Als dat wel zo was, dan heb je me niet goed begrepen. Ik heb geschreven dat mijn beenligging veel beter is geworden met met dressuur rijden, mijn benen zijn ook veel stiller geworden, omdat mijn westernpaard gewoon moet doorlopen als ik niks doe. ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:34

Elliebelle schreef:
Ik heb geschreven dat mijn beenligging veel beter is geworden met met dressuur rijden, mijn benen zijn ook veel stiller geworden, omdat mijn westernpaard gewoon moet doorlopen als ik niks doe. ;)

Niet om het één of ander, maar mijn niet-westernpaarden moeten ook doorlopen als ik niets doe. Als je een paard scherp voor het been wil hebben, moet je er vooral niet continu tegenaandouwen.
In de (correcte!!) basis is dressuur of western niet zo verschillend, als je je basis goed voor elkaar hebt, maakt het weinig uit of je western rijdt of dressuur, alleen de "kunstjes" kunnen in detail verschillen.
Een hoop mensen halen er allerlei franje bij om aan te geven hoe verschillend de stijlen zijn, maar dat is echt alleen maar franje :Y)
(ja, ik heb ook western gereden en ben via doma vaquera weer bij een dressuurlesgeefmens terecht gekomen)