Rijden met Hartafwijking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xvanity22

Rijden met Hartafwijking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 22:00

Hallo, Ik ben laura ik ben 14 jaar en heb een aangeboren Hartafwijking. (om precies te zijn tetralogie van fallot).
Ik zou graag in contact willen komen met mensen die dit ook hebben! Ik zelf heb heel veel geluk dat ik nog zo actief bezig kan zijn.
Daarom zou ik graag willen weten of er meer mensen zijn die met een Hartafwijking ook noch "Normaal" kunnen sporten.
Als je hier niet wilt reageren in dit topic kan je natuurlijk ook Pben.
Wil je meer weten over mijn hartafwijking? ga dan naar www.vosjes.com en klik op het klopende hart. Daar staan mijn verhaal vanaf dag 1.

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 17:59

Niemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 21:32

Hey,
Ik heb zelf geen hartafwijking, maar mijn zusje van 9 wel. Die rijdt ook paard.
1x in de week op een manege zonder drempel en ze gaat vaak met mij mee op de zaterdag.
En dan rijdt ze een kwartiertje op mijn paardje. Ik weet niet zo snel wat ze allemaal heeft.
Maar ze heeft wel meerdere afwijkingen. Ik zal het eens aan mijn moeder vragen;)
Groetjes, Chelly12

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 10:50

Weet je niet wat ze heeft? Dat is wel jammer, leuk dat ze nog wel gewoon rijd enzo!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 06:59

PB jeanette eens. Zij heeft een aangeboren hartafwijking o.a.
Ik denk dat ze je wel helpen kan.

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 11:52

Ik ben ook geboren met een hart afwijking, mijn longslag arder die in mijn hart uitkomt daar zit geen klepje, dus mijn hart moet harder pompen en er zit een gaatje in me hart.

ik rij gewoon paard heb er nooit last van gehad eigenlijk, maar bij iedereen is dat verschillend hoe je eigen voelt dus eigenlijk goed naar je lichaam luisteren

Roos_3

Re: Rijden met Hartafwijking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:13

Ik begeleid zomerkampen en hier was afgelopen jaar ook een meisje met een hartafwijking. Ik vond het best spannend hoe het zou gaan enzo, omdat ik er daarvoor geen ervaring mee had. Heb dan ook duidelijke afspraken gemaakt met de ouders en het is de hele week goed gegaan. Een keer voelde ze zich helemaal niet lekker, hebben het even aangekeken en haar ouders op de hoogte gebracht. Ze rijdt nu nog steeds paard en ook gewoon in ene groepsles.Eigenlijk heeft ze er dus weinig last van

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:26

mijn beste vriendin heeft een hart afwijking. ze moet vaak naar het ziekenhuis. maar toch heeft ze haar eigen paarden aan huis ze heeft er om precies te zijn 4 en ze rijd ze allemaal een keer per dag daarnaast zit ze ook nog op hockey dus het kan wel !

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 07:56

een vriendin van mij heeft ook een hartafwijking als ik me niet vergist dezelfde als jij hebt, zei sport ook nog gewoon alleen doet ze wel minder opwarmoefeningen geloof ik, ze rijd trouwens geen paard ;)

hait

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:14

Ik heb ook een hartafwijking. Ook Tetralogie van Fallot. Zelf rijd ik wedstrijden met mijn fries. Heb er eigenlijk bijna geen last van. Gelukkig maar want het kan ook anders. Ik moet welk jaar op controle komen en als ik me niet goed voel moet ik gelijk komen. In de toekomst moet ik waarschijnlijk wel een nieuwe harrtklep hebben. Maar ja, dat zien we dan wel weer....

lionne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:39

lijkt me erg een hartafwijking
mijn vriendin heeft dat ook
en mag niet sporten daarom is ze ook zo dik

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:34

hey

ik heb ook een aangeboren hartafwijking. niet echt een specifieke zoals tetralogie van fallot maar een een combinatie van meerdere afwijkingen.
mijn hart is gedraaid, vergroot en ligt rechts, de aorta en longslagader waren verwisseld, de rechterkamer is heel klein, ik heb geen wand tussen de kamers, en een gaatje tussen de boezems, er zit een vernauwing in de longslagader en heb ook lekkende hartkleppen.
toen ik 3,5 was hebben ze de kleine bloedsomloop buiten het hart gelegd. mijn bloed gaat nu direct vanuit de vena cava (onderste holle ader) naar mijn longen en dan via de longader naar mijn hart en via de aorta weer naar mijn lichaam.
ik hoop dat het een beetje begrijpbaar is zo maar het zit nogal ingewikkeld.

ik rijd al vanaf mijn 6e en op mn 8e ben ik naar een andere manege gegaan waar ik nu nog steeds rijd. ik had er als kind weinig last van met rijden. maar naarmate ik ouder werd merkte ik wel dat ik niet op elk paard kon rijden. of het tenminste een heel uur vol kon houden.
op een erg sloom paard of juist een heel heet paard houd ik geen uur vol.
ik lease nu sinds januari een manegepaard die ik 3x in de week rijd. in de vakantie heb ik hem 7 dagen in de week gereden en dat ging allemaal prima. ik rijd graag op dit paard omdat hij natuurlijk het leukste paard van de manege is maar ook zeker omdat hij erg looplustig is van zichzelf maar niet heet en (voor mij) redelijk makkelijk terug te rijden. en eenmaal in stap ook gewoon rustig blijft stappen.
ik weet waar mijn grenzen liggen qua conditie en als ik niet meer kan ging ik altijd gewoon even op de 2e hoefslag stappen tijdens de les. al heb ik daar met dit paard gelukkig bijna nooit meer last van. ooit een enkele keer in een priveles als ik dan ( samen met de instructrice) te fanatiek word en graag iets voor elkaar wil krijgen in galop. wat voor mij wel erg vermoeiend is. want hij heeft geen gemakkelijke galop.

ik ben blij dat ik mijn sport gewoon nog kan beoefenen zoals ik het wil. ik heb wel een paar jaar terug mijn koetsiersbewijs gehaald. want hoewel het de laatste jaren erg goed gaat. krijg ik toch vaak in het ziekenhuis te horen dat een pacemaker, harttransplantatie of rolstoel uiteindelijk wel eens realiteit kunnen worden.
maar ik denk daar maar niet teveel over na, de "alwetende" cardiologen hadden ook gezegt dat ik niet ouder werd dan 3 maanden en ik ben toch al 24 jaar.. ik ben dus van plan om ze gewoon het tegendeel te gaan bewijzen...

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 22:42

Ja het valt goed te begrijpen! :+ Whaha krijg je als je vaak in het ziekenhuis bent dan hoor je die termen heel vaak.

Ik heb eigenlijk ook niet echt tetralogie van fallot, maar hier lijkt het wat ik heb het meeste op!

Jouw verhaal klinkt heel bekent, in de groepslessen die ik ooit reed moest ik af en toe ook even gaan stappen! Dan had ik zon rood hoofd dan zij de instructice altijd: Laura ga maar stappen dalijk ben je zo rood als een tomaat :+
Galop is voor mij ook heel erg vermoeiend en hou ik ook niet lang vol, maar stap en draf is voor mij iig geen probleem. :)

haha die cardiologen ook hè, tegen mij zijden ze dat ik geen week oud zou worden, ben nu 15 :+

Leuk dat je hebt gereageerd, vind ik echt heel leuk om een paar "Lotgenoten" op bokt te hebben! :D

mknuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 15:07

hi

ik heb sinds mijn eenentwintigste al een pacemaker.
ben geboren met een asd en vsd.
heb mijn hele leven alle sporten gedaan en toen ik niet meer kon boksen na het krijgen van die PM heb ik pas mijn paard gekocht.
rij nu 5 keer in de week. dus het kan wel.

groetjes