[WN] tips voor de galop........rustiger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

tips voor de galop........rustiger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 07:59

Hallo allemaal,

sinds 3 weken ben ik mijn bijna 4 jarige hafliger western aan het trainen.
Heb hem in september 2008 aangereden en er van toen tot nu alleen wat mee in het bos gereden en afentoe in de bak en dat 1 a 2 x per week aangezien ik hem eerst sterker en vertrouwd wilde maken en hij uiteraard nog jong is.

Nu ben ik dus sinds 2 weken bezig met lessen en train dan nog 1x door de week thuis en maak 1x in de week een bosrit.
Wodan zijn probleem is de galop, en dan vooral links.
Springt links makkelijk verkeerd aan, dit gaat al veel beter aangezien ik dit aan de longe heel veel oefen, maar hij gaat vaak nog zo hard.

Wie kan me wat tips geven over hoe ik de galop wat meer in balans en wat meer gesloten kan krijgen?
Uiteraard nog geen verzameling, maar dat hij leert rustiger lopen en niet al zijn energie aan racen verspilt.

Zoals gezegd is Wodan eigenlijk nog maar goed zadelmak, meer niet, maar wil het hem graag makkelijker maken.
Nu doe ik al veel overgangen maken, we hebben al een echte rustige draf en vanuit hier gallopeer ik dan aan en dan niet teveel en dan weer terug naar de draf en dan de rust opzoeken en weer aangalloperen, en dan voltes.

Groetjes Loes

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 08:29

Je paardje heeft zijn balans nog niet, vandaar dat racen.
Ik heb het zo geleerd;
ik maak steeds echt haakse bochten, dus geen ronde maar vierkante, door de buitenteugel echt duidelijk tegen de hals aan te leggen evt. buitenbeen als hulp, binnenhand stuurt mee, maar wel recht houden.
Het tweede wat ik doe is sidepass, {we gaan van linksom uit}gaat dat in het begin 2 á 3 stappen goed, hou je je buitenbeen erbij, neusje in de richting waar je heen rijdt links dus, buitenteugel er goed bij en aan laten springen en dan hooguit een halve cirkel in het begin, terug nemen en weer hetzelfde.
Zodat hij niet de kans krijgt weg te racen.
Deze oefeningen hebben mij heel goed geholpen, met mijn race monster!!

Je kan ook nog, linkerheup wegzetten, rechterschouder wegzetten, nog eens linker heup en dan wegrijden en aanspringen, zo wordt hij zich meer bewust van zijn heup.
Blijft het een probleem, dan kan er ook wat anders aan de hand zijn, zoals bij mijn paardje het geval was die dus geholpen is door een osteopaat....

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:29

ik zou mijn paard eerst meer balans aanleren door oefeningen in stap en draf te doen
cirkels vergroten en verkleinen, kont naar binnen zetten en naar buiten
verder regelmatig wat pasjes achterwaarts om de spieren van achteren te trainen plus dat je daarmee de rug rond maakt en hem/haar daarin sterker maakt wat hij ook nodig heeft in galop

het zal waarschijnlijk een combie zijn van nog niet genoeg kracht om te dragen en niet genoeg balans

pas als je paard in de draf de balans heeft kun je aan de galop gaan werken en daarmee bedoel ik dat hij bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts moet kunnen zonder uit takt en tempo te vallen

chery

Re: tips voor de galop........rustiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:40

Die oefening die ik zei met de sidepass, is ook een goede oefening in de draf.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 14:57

Je zegt dat je paardje eigenlijk nét zadelmak is; galopperen is voor een jong paard heel intensief en heel moeilijk, hij heeft gewoon nog te weinig spieren om zn achterhand te dragen en daarbij ook nog die 2-bener op zn rug te hebben ( niet naar bedoeld hoor, maar even voor het plaatje: los zal hij waarschijnlijk wel al kunnen galpperen, maar met jou erop wordt het al weer moeilijker voor hem ;) )

Is er in de buurt ruimte om gewoon lekker rechtuit te kunnen gaan? Een bosweg of een niet te zwaar zandpad? Als ze wat langer rechtuit kunnen gaan, zal het wat makkelijker worden en kun je spieren gaan kweken; als hij die eenmaal heeft zal het steeds gemakkelijker worden om zn eigen gewicht te dragen en zal de galop ook rustiger worden :D Reken hierbij niet in dagen hoor, eerder in maanden!
Veel succes!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:29

Ik hou dit topic ff in de gaten. Mis komen er nog leuke tips uit :D
Misschien een haflingerkwaal? :P Mijn hafje springt links ook meestal rechts aan :? :D
Heb al van alles geprobeerd, maar soms laat ik het erbij zitten en dan springt meneer ineens weer van de 5x proberen goed aan! :D

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 22:00

Ja ik gallopeer eigenlijk ook alleen op rechte wegen in het bos, maar sinds 2 weken neem ik het ook even in de bak mee, 3 rondjes meer niet.
De draf gaat al stukken beter, zal die oefeningen nog eens wat meer gaan meenemen.
Merk wel dat nu ik de afgelopen veel in de stap en draf heb getraint het aangalopperen stukken beter gaat, eerst sprong hij bijvoorbeeld 7x fout aan linksom en nu nog maar 1 a 2 x, dus al een super verbetering.
MAar zoals ik het zie kan ik me dus beter echt verder concentreren aan de draf en dan volgt de rest vanzelf.

Tja haflingerkwaal, ik dacht eerder aan een voorkeursbeen?
Want ik heb hem een tijd zonder bit of wat dan ook gelongeerd om te kijken of het aan mij lag maar hij deed het aan de longe ook.
Nu longeer ik meer en merk dat hij sterker word door het galloperen zonder ik als 2-bener erop :D
Voor mijn gevoel plaatst hij het andere been gewoon makkelijker voor en dat moet lijkt mij met trainen en spieren krijgen beter worden.

Bedankt allemaal, ga het nog eens allemaal uitproberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:47

Is geen haflingerkwaal, dat is een excuus dat haflingerruiters zelf verzonnen hebben ;)
Kwestie van geduld hebben, sterk en soepel maken, en stomweg rechtrichten.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 14:40

Ja ik geloof er ook niet in hoor!

Goed ik heb dus gisteren thuis eens goed geoefend met de galop en bij ons is de bodem wat harder en merkte dat het dan voor hem echt stukken makkelijker ging.
Nu gallopeerde hij de eerste 2x direct goed aan linksom, pas de 3de x toen hij moe werd ging het even fout, maar goed ook dat lukte uiteindelijk ;)

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:04

Inderdaad eerst wat strerker laten worden. Wat ik een goede oefening vindt om de galop wat rustiger te krijgen is het rijden van een klaverblad. Veel korte stukje en bochtjes (altijd dezelfde kant op) met een vrij losse teugel, en je paardje gaat al snel rustiger galopperen.
Maar dan moet het al wel een goed evenwicht hebben in de galop.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 18:56

3 weken aan het trainen 4 jarig paard? Ik zou nog niet eens zorgen maken over de galop!

Draf en stap, hulpen aanleren, balans leren, speedcontol, wijken voor druk vd voorhand, achterhand en middenhand en dan misschien over en jaar eens met de galop bezig, misschien wel over twee jaar...

Daarmee wil ik niet zeggen dat je niet moet galopperen, amar dat de sleutel tot een verzamelde, gedragen langzame galop in de kracht en soeplesse van het paard ligt..

Let op bij het aanspringen waar de achterhand heen gaat. Als je de achterhand kunt verplaatsen in stap en draf, kun je die naar binnen vragen voor het aanspringen en omdat je paard vanuit de achterhand moet aanspringen zal hij dan 'automatisch' zijn juiste achterbeen naar voren zetten.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:41

bij mijn pony is racegalop ook steeds het eerste wat terugkomt als ze stijver wordt (wegens even niet kunnen rijden ofzo)... ik begin meestal met heeeeeeel grote bochten... ik ga daar speciaal naar een mooi uitgestrekt grasveld waar ik ruim genoeg kan rijden, omdat een 20m cirkel zelfs te klein is soms...
tegelijk moet je zeker aan de draf en stap blijven sleutelen! ook in draf moet hij zonder hulp en zonder te versnellen netjes op tempo blijven. als dat eigenlijk nog niet gaat, zou ik daar eerst mee beginnen (voor je aan die galop gaat sleutelen)