[WN] tong naar buiten gooien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amj

tong naar buiten gooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 21:59

Ik heb een spb merrie van 4,5 jaar. Het probleem waar ik nu tegen aan loop is dat ze onder het rijden constant haar tong naar buiten doet. Ik had het al eerder gezien natuurlijk, maar toen ik de video van mijn pleasure proefje aan het bekijken was, viel het me echt enorm op. Ze doet het echt vaak, d'r in en d'r uit. Waar kan dit aan liggen? En hoe kan ik dit oplossen/verminderen? Ze doet dit zowel in de bak als met buiten rijden.
Ik rij haar trouwens met de 'gewone' sweet iron d-snaffle.

Biskwie

Re: tong naar buiten gooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:17

Helpt het om te trainen met een losse neusriem? Enkel trainen, wedstrijden starten mag niet met.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 22:20

Ik train altijd al met een losse neusriem, maar dat maakt geen verschil.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:30

Het kan dat ze het gevoel heeft geen ruimte te hebben met het bit waarmee je rijdt. Dus dat de tong geen ruimte heef en daardoor naar buiten gaat. Je ziet dat ook wel bij mensen die met een relatief zacht dik trensje rijden. Bij paarden met weinig ruimte in de mond is een dikker bitje dus helemaal niet handig. Dus ik zou eens naar je bit kijken.

En alternatief is dat ze een hekel heeft aan het knijp effect van het bit. Dan zou je kunnen kiezen voor een ongebroken bitje of een billy allen o.i.d.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 11:58

Het bit waarmee ik nu rij is juist helemaal niet dik, maar juist vrij dun. Billy Allen zou ik idd wel eens kunnen proberen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:39

Mijn jonge hengst ( bijna 4) heeft die neiging ook. Ik ga er nu opnieuw een tandarts naar laten kijken. Hij doet het al als je het bit los in zijn mond hangt. Ik heb tot nu toe al verschillende trensjes geprobeerd ( gewoon gebroken, Myler babybit, Billy Allen mondstuk, etc.) maar hij doet net of hij moet overgeven :r .
Met, losse, neusriem doet hij het minder.
Als de tandarts nu weer niks kan vinden ga ik hem bitloos rijden; bosal of sidepull.

Dit is wel de leeftijd dat paarden flink aan het wisselen zijn en dus pijn in hun mond kunnen hebben, dus als dat niet al gebeurt is moet je eens een tandarts laten kijken.

http://www.paardenmond.nl/ , op deze site staat op welke leeftijd een paard welke tanden. kiezen wisselt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:22

Het kan best zijn dat je probleem niet voor zit, maar achter. Rij hem goed van achter naar voren en dan gaat hij waarschijnlijk het bit accepteren ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:39

Ik wacht nu eerst het bezoek van de tandarts af. Hij doet dit eigenlijk al vanaf de 1e keer dat hij een bit in de mond heeft gekregen, het is alleen erger geworden.
Met rijden loopt hij op zich goed, met goed gebruik van de achterhand. De laatste keer was hij na het rijden met bit( ca. 30 min.) met hoofdzakelijk stappen zeiknat, dus ik ga toch meer uit van stress veroorzaakt door iets lichamelijks.

We hebben hem in het begin op een kaptoom gereden en dat gaf geen probleem, dus daar gaan we straks weer even nar terug want het lijkt nu ook aangeleerd gedrag te worden. Ondanks dat er niets naars is gebeurd en hij dus oner regelmatige tandarts controle staat.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:42

of probeer het bitje eens wat hoger of juist wat lager te hangen als standaard
spatter is inmiddels bijna 8 maar in de loop der jaren heb ik het bit op verschillende hoogtes in zijn mond gehad
soms vond hij lager fijner en dan weer juist wat hoger als normaal, waarschijnlijk net waar hij aan het wisselen was
verder heeft hij ook een hekel aan een gebroken bitje
gelukkig heeft hij nooit zijn tong uitgestoken maar hij kon wel vervelend met het bit blijven rommelen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:32

Hebben we ook al geprobeerd; hoog, laag en zelfs het bit zo bevestigd dat het niet op de tong rust, maar dat heeft allemaal geen zin.

Dus ik hoop dat de tandarst iets zinnigs kan doen :o .

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:38

amj@ maakt ze een lik beweging met haar tong of drukt ze haar tong echt eruit links en rechts?

amj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 12:41

Vaak een soort lik beweging. Dus even d'r uit en hup weer in d'r mond. En dat heel regelmatig. Hij hangt dus nooit lang uit d'r mond.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:47

ook een bitje met een tongboog geprobeerd?
daar was mijn rakker heel tevreden mee, had ook een enorme tong :D

BuckyLove__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:58

Misschien met een tongroller, dan kan ze ermee spelen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:13

ja ik heb er ook zo eentje die een vast ongebroken bit met tongboog wil. Alles wat knijpt, rolt, beweegt, recht is, vindt ze irritant. En een gewoon grazerbitje met tongboog niet.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:28

denk toch meer dat het idd meer van achteren komt.

of een teken van spanning/pijn ergens in het lijf bv de ozo zwakke rug.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:30

amj schreef:
Vaak een soort lik beweging. Dus even d'r uit en hup weer in d'r mond. En dat heel regelmatig. Hij hangt dus nooit lang uit d'r mond.

Heb dit soort van tong uit de mond veel besproken in USA ook met een arts daar. 1 zakelijk contact van mij had een merrie (is nu verkocht) die dat ook deed. Het geeft een beeld zoals paarden geven die een bepaald soort relax middel hebben gekregen. Maar goed om een lang verhaal kort te maken. Conclusie het paard vind het fijn en zal er niet mee ophouden. Het heeft niks met bit of meer van achteren bij komen te maken.

Drukken ze de tong eruit dan is het een ander verhaal. Is ook een ander beeld. Maar daar is duidelijk verschil in. Ik zal een kijken of ik nog een filmpje van die merrie heb.

Amj@ als ze dat doet heeft ze de oren dan ook iets slap?