[WN] criolo tilt zijn achterhoeven niet op met rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

criolo tilt zijn achterhoeven niet op met rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 13:00

Ik rijd nu 1,5 jaar een geweldige criolo. en het rijden gaat al stukken beter.
Hij heeft alleen een moeilijk stuk en dat is dat hij zijn achterste hoeven meesleept met rijden.
Hij is al een keer onderzocht en hij makeert niks, hij kan ook changeren en alles. En als je er echt goed aan rijd. (bijna dressuur) dan kan hij ze ook gewoon optillen, maar dat is niet de manier van rijden die ik wil zien bij het western.

Hoe kan ik dit oplossen? iemand enig idee?

p.s ik rijd pas 2 jaar western dus ben erg groen op het western gebied. heb hiervoor so'n 9 jaar dressuur gereden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:12

sax89 schreef:
En als je er echt goed aan rijd. (bijna dressuur) dan kan hij ze ook gewoon optillen, maar dat is niet de manier van rijden die ik wil zien bij het western.
Dus 'sloffen' is wel de manier :D
Ik vrees toch dat je de oplossing zelf al gegeven hebt; die achterkant moet harder aan het werk.
Daardoor wordt ie sterker en zal hij minder de neiging hebben om te sloffen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:16

Idd de achterhand sterker maken. Veel overgangen rijden en vooral ook schijn-overgangen, van draf terugrijden tot hij bijna naar stap gaat en dan weer naar voren rijden voordat hij echt gaat stappen. Hetzelfde in de galop, goed terugnemen tot hij bijna wil draven en dan weer doorgaloperen.
Regelmatig een paar passen achterwaarts, waarbij hij dan wel moet nageven zodat de achterhand ook daadwerkelijk zakt en onderzet.

Aangaloperen vanuit stilstand of stap maakt ook de achterhand sterker.

Ook oefeningen waarbij je op de cirkel rijdt en de achterhand naar binnen duwt met je been, zodat het binnenachterbeen meer gewicht moet dragen, zorgen voor een sterkere achterhand. Het binnenachterbeen komt dan onder het lichaam.

Het zal je wel een poosje tijd gaan kosten voor je verbetering merkt, want dit is echt trainen en hij moet er aan wennen en spieren sterk maken op de achterhand.

Succes! ;)

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:23

balkjes lopen wil ook wel helpen en dan balkjes iets verhogen

sax89

Re: criolo tilt zijn achterhoeven niet op met rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 18:06

@cowboyberend, als ik de balken neerleg dan is het probleem uit de wereld en tilt hij ze super op, geen enkel probleem. maar zodra de balken weg zijn dan is het compleet zoek. Ook springen kan hij als de beste, er is dan niks te zien

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:35

Van de hoefslag af rijden wil bij mijn pony wel altijd helpen.. Ik rijd eigenlijk nooit meer over de hoefslag maar juist erg veel figuuren zodat ze haar gedachte er bij moet houden, en inderdaad vreselijk veel overgangen rijden
suc6 er mee

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:46

sax89 schreef:
@cowboyberend, als ik de balken neerleg dan is het probleem uit de wereld en tilt hij ze super op, geen enkel probleem.

Dat wordt dus een "Amerikaans" trailparcourtje neerleggen ;)

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:50

sax89 schreef:
@cowboyberend, als ik de balken neerleg dan is het probleem uit de wereld en tilt hij ze super op, geen enkel probleem. maar zodra de balken weg zijn dan is het compleet zoek. Ook springen kan hij als de beste, er is dan niks te zien

dat kan wel wezen maar dan train je de achterhand wel en maak je die wel sterkter

@DD hahaha ja die van die link die hier op bokt stond is super training er voor :+

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:58

@cowboyberend, dat klopt alleen als je de balken weer weghaalt is je paard natuurlijk ook niet gek ;) Als ik balken neerleg tilt ze ze ook wel op maar zo snel ik ze weghaal en op dezelfde manier train als met balken verrekt ze het ook..

k_hermus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:06

Ik heb zelf ook een Crioulo en had in het begin hetzelfde probleem. Toen deed ik alleen maar trickriding en met volle snelheid slofte hij niet, maar in een rustig galopje wel. Toen ik ben gaan western rijden en leerde dat je een paard onder je moet hebben lopen door hem zijn ribbenkast op te laten tillen deed hij het niet meer. Ze zeggen wel eens "het paard moet zichzelf dragen" dat doet hij nu ook duidelijk omdat ik niks meer merk van het sloffen.
Blijf veel aan de achterhand werken, je zult zien dat het écht werkt.
Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 22:48

sax89 schreef:
Hij is al een keer onderzocht en hij makeert niks, hij kan ook changeren en alles. En als je er echt goed aan rijd. (bijna dressuur) dan kan hij ze ook gewoon optillen, maar dat is niet de manier van rijden die ik wil zien bij het western.

Dressuur is niets meer of minder dan het sterk, recht en soepel maken van je paard. Dus daar heb je je eigen antwoord al...
Ook een westernpaard moet 'dressuurmatig' gereden worden. Dressuur is niet hetzelfde als aan de mond van een paard hangen... :n

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:39

Blon_D schreef:
@cowboyberend, dat klopt alleen als je de balken weer weghaalt is je paard natuurlijk ook niet gek ;) Als ik balken neerleg tilt ze ze ook wel op maar zo snel ik ze weghaal en op dezelfde manier train als met balken verrekt ze het ook..

dan is er maar 1 manier, de hele bak vol balkjes leggen :+

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:54

cowboyberend schreef:
Blon_D schreef:

dan is er maar 1 manier, de hele bak vol balkjes leggen :+

Ik ben al blij dat wij 10 balken en een aantal staanders hebben liggen :+ Nee gewoon niet te veel over de hoefslag rijden veel overgangen etc en dan komt het vanzelf wel :D

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 19:58

bedankt voor jullie reacties.

Ik heb gisteren voor het eerst les gehad, en hij liep echt heel erg goed.
we gaan nu veel overgangen rijden en ook vanuit het achterwaarts.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:37

Precies! Veel overgangen en achterhand sterker maken. Maakt niet uit of je daardoor "dressuurmatig" rijdt. Het gaat om het actief maken van de achterhand, ongeacht wat voor rijstijl.
Veel succes nog verder +:)+