uitrusting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

uitrusting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 17:09

misschien een beetje domme vraag; maar ik zag op een site staan dat je met korte mouwtjes moet rijden, dit is neem ik aan niet in de winter toch?

En waarom gebruiken sommige een speciaal zadel? beter voor het paard of de ruiter?

x

ch_ntii123

Re: uitrusting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 17:14

en waarom hebben al die endurance paarden van die gekleurde hoofdstellen, heeft dit een reden? :P

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:15

In de winter is er geen Endurance ;) En je moet idd korte moutjes aan. Dit betekend eigenlijk dat je vooral niet bloter mag. Vesten ed mag natuurlijk wel!

Gekleurde hoofdstellen is gewoon voor de sier en ook voor je "eigen Endurance kleurtje" als je dat zou willen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:19

Je moet minimaal een korte mouw, dus lang mag uiteraard ook. Het gaat erom dat je schouders bedekt zijn.

Endurance zadels zijn gemaakt om lang mee te rijden, voor zowel paard als ruiter.

Die hoofdstellen zijn van kunststof. Omdat er nogal eens een flinke partij water overheen gaat is dat wel zo makkelijk. En kunststof kun je in allerlei leuken kleuren maken, zo heeft iedereen z'n 'eigen' kleur. Het heeft niet echt een nuttige reden (behalve dat je goed herkenbaar bent voor je grooms), maar is vooral voor het plaatje.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 17:33

ooh, dat wist ik nie dat het niet in de wnter was.

Ik ben bezig met mijn aanhangerrijvbewijs te halen (moet ff sparen).. maar zou ik evt dan een keertje kunnen langskomen om te kijken of het wat is?

mn paardje vindt het wel altijd leuk om buiten te rijen, en gaat dan ook als een raket:P (niet echt de bedoeling). het is een tinker van 8 jaar welke ik nu western aan het beleren ben.

Kan ik als eerste keer een kennismakingsrit doen? zonder dat ik daarvoor een hele startkaart (of hoe heet het ) moet aanvragen?

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 17:38

kan ik ook gewoon met iemand mee rijden zonder dat ik aangemeld ben?:P

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:47

Je mag drie keer kennismakingsklasse starten met een maximum van één per jaar.

Maar neem het wel een beetje serieus. Het is niet een buitenritje en maar gaan met die banaan. Ieder gezond paard kan wel klasse 1/kennismakingsklasse lopen, maar hij moet wel een redelijke conditie hebben en je moet hem goed onder controle kunnen houden (ook als je wordt ingehaald door een groep, want enduranceruiters gaan niet stappen voor elkaar)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 18:02

Nee dat weet ik en ik moet hem ook zeker er eerst voor trainen, maar ik zag deze tak van de sporten en toen dacht ik ; heee das wat voor mij en mn verzorg ponietje!''.

Ik ben hem zo ie zo al aan het trainen om op conditie te komen, want dat was hij niet echt.. hij is altijd lui geweest.

Het lijkt me heel cool om dit met hem te kunnen doen, natuurlijk moet ik nog wel eerst even het een en ander gaan overleggen.

Buitenrijden vindt hij helemaal geweldig, we zijn soms wel een uur anderhalf uur onderweg met alleen stappen en een klein beetje draven, dan nog vindt hij het leuk.

(kan je zn hartslag aalleen in zijn kaaktak voelen? of ook nog ergens anders?)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:06

De hartslag meet je normaal aan de linkerkant bij de oksel (iets voor de singel) Met een stetoscoop gaat dat het beste.
Anders idd bij de kaak

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 19:40

Oke, dan moet ik die maar een keertje in t weekend mee sjorre:P naar stal

Wat doe jij in de win termaanden dan? gewoon trainen (100min zag ik op inet staan??)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:23

100 min?

Na de laatste wedstrijd geef ik Anouar vakantie. Hij doet dan een maandje niets anders dan lekker buiten lopen.
Daarna ga ik weer gewoon rijden, beetje recreatief. Begin van het seizoen start ik dan weer met een kortere wedstrijd die hij zonder al teveel training aan kan en zo bouw ik het op tot het doel wat ik voor dat seizoen gesteld heb.

Maar het is zo per paard verschillend. Een tinker is een heel ander verhaal dan een arabier. Mijn arabier loopt waarschijnlijk met dezelfde training 100 km terwijl een tinker dan 30-40 km loopt. Een 'koudbloed' vraagt een heel ander managment en om eerlijk te zijn heb ik daar helemaal geen ervaring mee.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 20:40

Ok, ik zal hem natuurlijk eerst goed in conditie moeten hebben voordat ik er mee begin hoor..

Maar mijn gevoel zegt dat hij het leuker vindt en daarom wil ik het ook zeker gaan proberen..

Eerst maar mn e rijbewijs halen (A)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 21:19

De meeste paarden vinden endurance heel erg leuk. Het staat natuurlijk ook dicht bij de natuur. Samen met andere paarden een eind lekker lopen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 09:49

ch_ntii123 schreef:
Buitenrijden vindt hij helemaal geweldig, we zijn soms wel een uur anderhalf uur onderweg met alleen stappen en een klein beetje draven, dan nog vindt hij het leuk.

Dat stappen zal vooral draven moeten worden en zo'n 2 tot 2,5 uur achter elkaar wil je een wedstrijd kunnen rijden binnen de tijd. Dat wordt dus nog even trainen ;)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:05

Na anderhalf uur ben je pas op de helft. En dan niet anderhalf uur stappen natuurlijk, dan ben je nog niet op een kwart... ;)

De gekleurde hoofdstellen zijn in de eerste plaats praktisch, ze kunnen heel goed tegen water en zweet en worden nooit hard of stug (i.t.t. leer). De leuke kleurtjes maken dat je grooms van een afstand al kunnen zien dat je eraan komt (en wie je bent), en zijn inderdaad ook gewoon leuk om je eigen identiteit mee uit te drukken. :)

Wat zadels betreft: er zijn inderdaad speciale zadels, die ervoor gemaakt zijn om het gewicht zo goed mogelijk te verdelen en de ruiter zo economisch en comfortabel mogelijk te laten rijden al die uren. Maar die heb je echt niet nodig hoor: met een goed passend gewoon zadel, waar je zelf een beetje lekker in zit, kom je al een heel eind! Mocht je het een paar jaar later nog altijd heel leuk vinden, en ga je misschien al richting de hogere klassen, dan kun je altijd nog investeren in een endurancezadel. Maar het is zeker geen voorwaarde om endurance te kunnen rijden.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 20:05

Oke, ik wilde namelijk net zeggen dat ik net een duur western zadel gekocht heb.. ik ga gewoon een keertje kijken bij die dagen (wedstrijdeN)

Ik mag nu nog niet galloperen, omdat de eigenarresse het voor mij een beetje eng vindt omdat hij haar er een keertje vanaf gegooid heb tijdens het buitenrijden.. dus vandaar ben ik inderdaad nog aan het oefenen!..

Bedankt in ieder geval voor de reacties!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:57

22 maart is Kootwijkerbroek, dat is redelijk in de buurt van Hilversum. Kom gewoon eens kijken. Dan kan je zien hoe het gaat bij de keuringen en de start en finish enzo. De meeste mensen zijn altijd super behulpzaam.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:36

Hai ik spring ook even in dit topic, heb namelijk ook interesse om dit met mijn quartertje te gaan doen.
Maar ben zo bang dat het westernzadel dat we hebben (zwaaaar!) hem teveel word na een aantal uur...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:41

Gewicht hoeft opzich geen probleem te zijn, zolang een zadel maar 100% past.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:50

Ja precies dat dacht ik dus ook, doe er wel altijd een extra pad onder, dus 2 pads, puur dat het wat zachter op zijn rug ligt met lange ritten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:36

Maar een extra (dikke) pad kan een zadel ook juist weer niet passend maken

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:07

Het is een coolback pad van Toklat, ken je die? die zijn best zacht en vormen erg naar de rug en het zadel.
echt zo'n hele dikke stugge pad is inderdaad niet echt handig.
we zijn nu aan het trainen voor de paardenvierdaagse in juni in Epe, we trainen best afwisselend, intervaltraining, veel draven buiten (al hoeft dat voor de vierdaagse niet) maar ben benieuwd wat de beste training is voor zoiets, weetje daar ook meer vanaf?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:26

Wat bedoel je met intervaltraining? Want echte intervaltraining komt bij endurance pas om de hoek kijken op een hoger niveau, als de basiskilometers en het duurvermogen goed in orde zijn.

Ik zou niks gaan veranderen voor een lange rit, dat gaat vaker mis dan dat het iets bijdraagt... als je zadel 100% goed past, moet een niet al te dik dekje voldoende zijn. Bij een westernzadel heb je natuurlijk geen kussens, dus daar is een iets dikkere pad wel normaal (maar 2 zou ik niet doen, ik zou bang zijn dat er iets ging klemmen). Maar denk er ook aan dat het paard wel zijn warmte goed kwijt moet kunnen.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:22

ik ben ook ingeloot voor de eper 4daagse maar mijn teamgenootje (vorig jaar samen ingeschreven) gaat niet meer.

denk dat ik het maar afzeg om alleen te gaan zie ik niet zitten, balen zeg! (zo, ff klagen)