Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Zilfstar schreef:* Nu westernles nemen en tegen die tijd een western beleerd paard kopen?
Zilfstar schreef:Kun je een engels beleerd paard altijd "ombouwen" naar western (we denken aan een fjord, haf, fries. Zijn die geschikt voor western?)
Zilfstar schreef:Is het slim/ aan te raden inderdaad de kinderen eerst gewoon dressuur te leren en later over te laten gaan op western als ze dat willen? (zoals gezegd is het nu nog niks serieus. Zoon rijdt m.n. vanwege zijn beperkingen. Hij leert evenwicht, ontspanning etc. En de shet is duidelijk engels beleerd)
Elliebelle schreef:* Nu westernles nemen en tegen die tijd een western beleerd paard kopen?
Dit lijkt mij de beste optie, zo kun jezelf al een beetje wennen aan het western en de basis leren. En daarna met een western beleerd paard verder. Een onbeleerd paard kopen lijkt mij geen goed idee.
Natuurlijk kun je een engels gereden paard omzetten naar het western! Daar zijn er op bokt heel veel voorbeelden van.
Als je goede begeleiding neemt zal dat zeker goed komen.
Je kinderen kunnen wel op dressuurles blijven, daar zullen ze ook veel van leren. Als ze dan western gaan rijden, moeten ze alleen even de knopjes veranderen maar hij heeft dan wel al een goede zit.
Succes ermee!
Romkabouter schreef:Zilfstar schreef:* Nu westernles nemen en tegen die tijd een western beleerd paard kopen?Zilfstar schreef:Kun je een engels beleerd paard altijd "ombouwen" naar western (we denken aan een fjord, haf, fries. Zijn die geschikt voor western?)
Ja, maar ik zou toch naar een QPA gaan kijken. Waarom een fjord/haf/fries bijvoorbeeld?Zilfstar schreef:Is het slim/ aan te raden inderdaad de kinderen eerst gewoon dressuur te leren en later over te laten gaan op western als ze dat willen? (zoals gezegd is het nu nog niks serieus. Zoon rijdt m.n. vanwege zijn beperkingen. Hij leert evenwicht, ontspanning etc. En de shet is duidelijk engels beleerd)
Ja, kinderen moeten eerst vertrouwd raken met paarden. Spelen is belangrijkrijk. De finesses hebben ze toch nog niet.
Maar als er een manege in de buurt is die ook western doet, kun je dat proberen
). Het zou ook vooral recreatief zijn, dus geen wedstrijdnivo ofzo. Lijkt me helemaal gaaf om zonder hoofdstel te kunnen rijden bijv. Ik zal dus tegen die tijd naar een niet te groot paard uitkijken (1,48 tot 1,60) vanwege mijn eigen grootte dus en niet al te iel gebouwd. Tinker, Merens of een leuk stevig KWPN-ertje. Heb het idee dat de echt western gefokte paarden mij niet zo passen qua beeld. Zilfstar schreef:Wat betreft het dikgedrukte: Wat is een QPA?

Romkabouter schreef:Zilfstar schreef:Wat betreft het dikgedrukte: Wat is een QPA?
Sorry!
Een Quarter/Paint/Appaloosa
Je kan in de wedstrijd in NL best ver komen hoor met een koudbloed, maar de typische westernrassen zijn in de meerderheid
En in sommige onderdelen heb je zonder QPA toch gewoon een nadeel.
Je hebt een paint of quarter ook in alle soorten en maten dus ook voor jou zit er wat tussen. Zonder hoofdstel is leuk, maar heeft bar weinig met western te maken
Ik denk dat je beeld over western gefokte paard beter wat bij kunt stellen voor je echt een besluit neemt over het ras wat je wilt kopen
Je hebt ze echt in alle soorten en maten
Uiteindelijk is het plezier het belangrijkste, welk ras je ook kiest
Dus ook daar pin ik me niet op vast.
). Dus wat dat betreft denk ik niet dat je bang hoeft te zijn dat het er niet uit ziet. En qua grootte komt het ook aardig overeen met wat je wilt. Ik bedoel dit trouwens niet als promo praatje hoor maar enkel ter info.
) 
Miryamk schreef:Onderschat idd niet dat het voor kinderen erg moeilijk kan zijn om de overstap naar western te maken. Mijn dochter heeft er wel wat problemen mee. Ze mist ook contact met andere kinderen die western rijden...De ponyclub is geen optie meer en dat vind ik toch eigenlijk wel erg sneu....
Zilfstar schreef:In die situatie heb ik gezeten en dat was géén succes. Ik was toen ook begin 30 en de Arabier die ik had was niet echt geschikt om om te scholen. En dat ging ook nog dubbel op, want ik moest mezelf ook omscholen. Uiteindelijk toch de Arabier verkocht en een Western beleerde Appaloosa weer gekocht, die heeft mij op zijn beurt ook weer veel geleerd. Als ik het over mocht doen, zou ik dat gelijk doen. Dus vanuit een ervaring hier: ik zou voor de laatste optie gaan!Nu vraag ik mij af waar ik goed aan doe:
* Moet ik mezelf bij engels dressuur houden en ook een gewoon paard kopen (niet western beleerd dus) en dan (na een goede gewenningsperiode uiteraard) gezamenlijk het western aanleren (dus voor ruiter en paard nieuw)
Mayflower schreef:Zilfstar schreef:In die situatie heb ik gezeten en dat was géén succes. Ik was toen ook begin 30 en de Arabier die ik had was niet echt geschikt om om te scholen. En dat ging ook nog dubbel op, want ik moest mezelf ook omscholen. Uiteindelijk toch de Arabier verkocht en een Western beleerde Appaloosa weer gekocht, die heeft mij op zijn beurt ook weer veel geleerd. Als ik het over mocht doen, zou ik dat gelijk doen. Dus vanuit een ervaring hier: ik zou voor de laatste optie gaan!Nu vraag ik mij af waar ik goed aan doe:
* Moet ik mezelf bij engels dressuur houden en ook een gewoon paard kopen (niet western beleerd dus) en dan (na een goede gewenningsperiode uiteraard) gezamenlijk het western aanleren (dus voor ruiter en paard nieuw)
Succes ermee