[WN] Western? uitkomst bij engels probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

Western? uitkomst bij engels probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 15:38

allereerst: Ik weet niet of het hier goed staat? kom hier bijna nooit.

Ik zit met het probleem dat mijn pony niet normaal kan stappen tijdens het buitenrijden.
Zie ook mijn topic te snel met buitenrijden
Hier heb ik tips gekregen, maar werken niet echt goed.

nu ben ik aan het denken of de western rijstijl misschien een uitkomst kan bieden.
Is het mogelijk om met mijn pony in de bak engels te rijden en tijdens buitenritten western?

Ik heb vanavond een proefles western (gewoon voor de lol) en zal daar mijn probleem vertellen.
Ik weet wel dat de western stijl mij aanspreekt.
Maar of het ook toe te passen is i.c.m. engels?
En of het een oplossing is voor mijn probleem?

Heeft hier iemand ervaring met het engels en western rijden samen?
en wat zijn de voor- en nadelen?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:40

Ik sta op een westernstal en combineer het ook wel eens..
Moet zeggen dat het goede resultaten geeft. Het gaat net een beetje anders.. Zag geen nadelen alleen maar voordelen! Al heb ik wel goede begeleiding nodig (kreeg ik ook) omdat ik dat zelf niet kon..

Verder moet je gewoon altijd consequent zijn; bij springen, dressuur, recreatief of western!
Laatst bijgewerkt door Keukenkast op 16-01-09 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:41

Zou zeggen wacht gewoon je proefles af. Het is zo avond :D

8nnemiek

Re: Western? uitkomst bij engels probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:48

Als je western wil gaan rijden zul je je paard toch eerst moeten omscholen. Dus dan ben je toch een tijdje western aan t rijden in de bak.
Of het echt veel uitmaakt met buitenrijden weet ik niet, dat hangt meer van jou af dan van de rijstijl denk ik. Bij westernrijden heb je over het algemeen wat meer ontspanning dan bij engels rijden, maar dat hoeft niet perse.
Het is ook niet zo dat een westerngereden paard ineens beter luistert dan een engelgereden paard. Dat ligt puur aan de opvoeding.

Wil je perse engels blijven rijden?
Ik zou eens afwachten wat je paard het fijnst vind, en misschien wel helemaal op western overstappen :)
Allebei door elkaar kan wel, maar ook bij westernrijden zul je in een bak moeten trainen elke week om de oefeningen en gangen bij te houden. Het lijkt me zelf een beetje verwarrend, voor zowel paard als ruiter, ik zou er dus niet aan beginnen, maar toch ken ik ook mensen die dat wel zonder problemen doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:51

Als je een probleem hebt, heb je een probleem. Dan moet je dat probleem oplossen.
Een "andere" rijstijl zal het probleem hooguit even verdoezelen, om later in volle hevigheid bij je terug te komen.
Het is zinvoller om een goed lesgeefmens te zoeken die je adequaat kan helpen bij het OPLOSSEN van je probllem, niet met symptomen te bestrijden. Uit welke hoek dat lesgeefmens komt is niet interessant, als de lessen maar goed zijn!

@MysticTinker: als jij werk hebt aan het omscholen van je paard, deugen je lessen niet! Een goed gereden paard is een goed gereden paard en wat er aan tuigage op ligt maakt niet uit. Als dat wel zo is, zou ik me eens ernstig achter mijn oor krabben over de kwaliteit van die lessen............

irmadehoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:59

Soms kan western wel een oplossing zijn bij een engels probleem. Mijn paard werd gespannen van continu beendruk en contact met de mond. Tegen een waslijntje kan hij niet vechten en ontspant hij. Uiteraard begrijp ik dat je ook engels kan rijden met minder druk, maar western leent zich er naar mijn mening beter voor. Mijn paard hoefde niet omgeschoold te worden. Hij genoot van de ontspanning en hij begreep het allemaal beter en sneller dan ik. Mijn omscholing duurde dus wat langer, mja ik had ook al bijna 30 jaar engels gereden.
Geen twee paarden zijn gelijk en de oorsprong en oplossing van problemen verschillen ook vaak, maar baat deze oplossing niet; schaden doet het ook niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 09:33

ikke schreef:
@MysticTinker: als jij werk hebt aan het omscholen van je paard, deugen je lessen niet! Een goed gereden paard is een goed gereden paard en wat er aan tuigage op ligt maakt niet uit. Als dat wel zo is, zou ik me eens ernstig achter mijn oor krabben over de kwaliteit van die lessen............

Westernrijden is wel wat meer dan alleen een ander zadel erop gooien :=
Sterker nog, je kan ook westernrijden met een engels zadel en hoofdstel.
Bij westernrijden zijn de hulpen anders, dat moet een paard ook leren. Als jij eerst met veel aanleuning rijdt en later de teugels losser moet gaan laten dan moet een paard leren wat dat betekent. De meeste engels gereden paarden zullen dan in tempo versneller..

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:29

Mijn vorige paard {shire} had hetzelfde probleem en daar ben ik dus mee overgestapt op western en ik leerde dingen die zeker geholpen hebben met het zeer drukke gedrag buiten!!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:59

En, hoe was de proefles. Lijkt het je leuk en kan diegene je helpen met je probleem?

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:39

Ik ben het met Ikke eens,(behalve zijn omschool opmerking :D ) de rijstijl heeft niets te maken met hoe je paard zich buiten gedraagd. Je zult het zelfde probleem blijven houden. Van een ander zadel gaat hij echt niet anders lopen buiten en een losse teugel wat vaak als kenmerk voor typisch western gezien wordt kun je ook met een dressuurhoofdstel. Hoogstens het bit zal misschien de mogelijkheid geven dat je paard beter terug te pakken is, maar kan ook veroorzaken dat hij helemaal ontploft als je hem steeds tegen houdt.
Kortom maak het je zelf en je paard niet onnodig moeilijk en kostbaar en blijf bij je oude tuigwerk. Kijk samen met anderen naar wat er precies met je paard gebeurd als hij naar buiten gaat. Vind hij het misschien erg spannend, of ontzettend leuk waardoor hij sneller wordt. Je dressuur instructeur kan je wellicht hierna tips geven.

De link werkt overigens niet goed en ik kan het topic waar je naar verwijst niet vinden.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:37

furyke dat leverdt je niks op mijn paard rijd ik ook western en loopt op een buiten rit ook erg snel in stap

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 17:33

jammer dat die link niet werkt?
Hoe kan dat? heb het gedaan volgens de help.

De proefles was wel leuk, maar zag er niet echt een uitdaging in. Lag misschien ook aan het paard: die was super braaf.

Het gaat me ook niet om het tuig. IK weet dat ik geen western hoofdstel en zadel moet kopen om western te rijden. (hoewel ik dat hoofdstel wel al heb, want vond m mooi). Maar echt om de rijstijl.

Hoop dat de winter binnenkort voorbij is zodat ik weer les kan nemen (heb geen binnenbak).
Misschien komen we er dan uit.

Tot die tijd blijf ik gewoon buitenrijden met lange teugels en probeer de ontspanning en rust terug te vinden.
Misschien eens een iets sterker bit proberen?
Hoewel ik hierin niet de oplossing vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:39

Een sterker bit is imo nooit een oplossing. Tijdelijk misschien, maar daarna moet je weer een sterker bit etc.

Bij wie had je eigenlijk de proefles?

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 17:42

Ja sterker bit ben ik eigenlijk ook niet voor, Dan schuif het probleem alleen maar voor je uit.

Ik had de proefles bij stal Hagenbeck in wijnandsrade (limburg)
Weet niet meer hoe die meneer heet die les gaf. Heeft zich ook niet voorgesteld.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:57

Voor wat betreft het maken van de link: open in een ander venster ook bokt en ga naar het topic waar je naar toe wilt linken. Ga dan met je muis in de adresbalk staan en kopieer de hele url, voor dit topic is dat http ://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=4&t=1053480 (zonder de spatie na http maar anders zou je de tekst niet zien) en plaats die in je berichtje, klaar ;) Een scherper bit is inderdaad geen oplossing, het helpt je hoogstens op momenten dat het echt nodig is en je in moet grijpen. Je zou het dus hoogstens als hulpmiddel kunnen gebruiken maar niet als oplossing.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:34

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 09:24

oke bedankt voor de hulp.
Zag dat roomkabouter de link al geplaatst heeft.
Dus weet ik het voor een volgende keer.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:29

Ik weet niet hoeveel jouw paardje nu aan krachtvoer krijgt maar als zij toch al veel energie van zichzelf heeft is het misschien verstandig daar eens naar te kijken. :)
Mijn paard heeft ook genoeg energie van zichzelf en krijgt daarom geen krachtvoer in de zin van energiebrok. Zij krijgt wel muesli zonder haver merrie/veulenbrok (ze heeft een veulen gehad),pulpbrok en maismeel verdeeld over de dag.
Ik heb al meer paarden gehad die duidelijk op de hoeveelheid krachtvoer reageren die ze krijgen. En als je paard genoeg energie heeft van zichzelf waarom zou je er nog meer in voeren, voor de voedingstoffen zijn er ook genoeg andere dingen die je kunt bijvoeren. ;)
Succes.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 13:23

ben net buiten wezen rijden en het ging eigenlijk best aardig.
Ik kon de teugels niet heel lang laten, want ze was nogal schrikkerig door de wind. Maar ze waren wel lang genoeg om alle druk eraf te hebben.
Ik heb ook van mensen de tip gekregen om beter op mijn benen te letten: constant aan het paard houden (zonder druk dan) en om ze goed stil te houden. Ze liep er op enkele momenten na ook best rustig mee.
Verder oefenen en kijken of het de volgende keer ook nog zo is.

MIsschien had ze vandaag gewoon een goede dag te pakken.

@sliding: Mijn pony krijgt geen krachtvoer.
Alleen hooi, kuil en brood en soms nog wat groenvoer. En gras wanneer dat mogelijk is. Ze staat zoveel mogelijk buiten.
in de zomer 24/7 en in de winter komt ze overdag in de paddock en 's nachts naar binnen.
Ze heeft genoeg energie en ook wel genoeg Kilootjes :o , dus krijgt ze geen karchtvoer.
Indien ze laat merken het nodig te hebben (te veel afvallen of na veel inspanning) krijgt ze wel wat basis brok.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:15

Brood is ook krachtvoer. Hoeveel brood geef je?

Verder is de enige oplossing voor je probleem goed les nemen, stijl is niet van belang, kwaliteit wel. Als jij van je dressuurinstructeur met spanning op de teugels moet rijden dan deugt je les niet.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:36

furyke schreef:
@sliding: Mijn pony krijgt geen krachtvoer.
Alleen hooi, kuil en brood en soms nog wat groenvoer. En gras wanneer dat mogelijk is. Ze staat zoveel mogelijk buiten.
in de zomer 24/7 en in de winter komt ze overdag in de paddock en 's nachts naar binnen.
Ze heeft genoeg energie en ook wel genoeg Kilootjes :o , dus krijgt ze geen karchtvoer.
Indien ze laat merken het nodig te hebben (te veel afvallen of na veel inspanning) krijgt ze wel wat basis brok.

Prima, Het had ook een mede oorzaak kunnen zijn.
Ik heb het alleen maar gezegd omdat dit vaak wordt vergeten als er zich dit soort problemen voordoen. ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:52

Tussen western en engels zit echt niet zo heel veel verschil vind ik.
In beide rijstijlen dient een paard netjes aan de hulpen te staan, nageeflijk te zijn en over vier benen lopen. Verschil is de mate van oprichting, bij een westernpaard is het meer lang en laag, een dressuurpaard wordt meer hoger in de aanleuning gereden.
Daarnaast de achterhand, de westernsport wil een paard wat wel op z'n achterhand loopt, maar de dressuur ziet de achterhand er liever verder onder.
Bij beide rijstijlen dient een paard op de zit en benen gereden te kunnen worden.

In de westernsport wordt meer met signaalrijden gedaan, dus een hulp geven, het paard volgt die op en dan doet de ruiter 'niks' tot de volgende oefening/gang/... Geen benen eraan dus. Imo zou dat ook in de dressuur moeten, ik ben niet zo van de constante druk.

Als ik het zo lees dan weet ik niet of western een oplossing is voor jouw probleem. Ik zou het bij één rijstijl houden en zorgen dat je je paard onder controle hebt, dat hij op lichte hulpen terug komt, zowel buiten als in de bak.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 08:42

mijn pony krijgt een paar broodjes per dag of maximaal een half brood. ( we kennen een bakker :P )

Denk dat ik maar bij engels blijf, aangezien de opmerkingen en dan gewoon verder oefenen.