Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ikke schreef:@MysticTinker: als jij werk hebt aan het omscholen van je paard, deugen je lessen niet! Een goed gereden paard is een goed gereden paard en wat er aan tuigage op ligt maakt niet uit. Als dat wel zo is, zou ik me eens ernstig achter mijn oor krabben over de kwaliteit van die lessen............

) de rijstijl heeft niets te maken met hoe je paard zich buiten gedraagd. Je zult het zelfde probleem blijven houden. Van een ander zadel gaat hij echt niet anders lopen buiten en een losse teugel wat vaak als kenmerk voor typisch western gezien wordt kun je ook met een dressuurhoofdstel. Hoogstens het bit zal misschien de mogelijkheid geven dat je paard beter terug te pakken is, maar kan ook veroorzaken dat hij helemaal ontploft als je hem steeds tegen houdt. 
Een scherper bit is inderdaad geen oplossing, het helpt je hoogstens op momenten dat het echt nodig is en je in moet grijpen. Je zou het dus hoogstens als hulpmiddel kunnen gebruiken maar niet als oplossing.
, dus krijgt ze geen karchtvoer. furyke schreef:@sliding: Mijn pony krijgt geen krachtvoer.
Alleen hooi, kuil en brood en soms nog wat groenvoer. En gras wanneer dat mogelijk is. Ze staat zoveel mogelijk buiten.
in de zomer 24/7 en in de winter komt ze overdag in de paddock en 's nachts naar binnen.
Ze heeft genoeg energie en ook wel genoeg Kilootjes, dus krijgt ze geen karchtvoer.
Indien ze laat merken het nodig te hebben (te veel afvallen of na veel inspanning) krijgt ze wel wat basis brok.