Paardrijden met blindheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fireheart

Paardrijden met blindheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 21:53

Hee mensen,

wie rijd er hier paard en is blind (niet helemaal blind hoor, bijv aan 1 oog)
Ik heb dat wel,
ik ben 20 % blind aan links, en 80 % blind aan rechts.
In het begin had ik veel moeiten met inzicht enzo, toen was ik ook erg bang,
nu ben ik er overheen gegroeid en zit ik zelfs op springen Haha!

Nou, heb jij dit ook?
Klets er dan hier over met mensen die weten hoe je, je voelt Vingers aflikken

Fireheart

Re: Paardrijden met blindheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 22:00

Is het ook (naja, was het, nu niet meer)
Ffies offtopic: Maar ik heb er ook last van met voetballen enzo,
die zie ik gwoon niet optijd aankomen. Dat vind ik zo eng

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 22:03

onze instructeur heeft vroeger les gegeven aan een blind stel
Hij zegt dat jullie beter luisteren naar aanwijzingen dan wij goed ziende mensen en daar heb ik zeker respect voor
Hij ging zelfs met ze op buitenrit

miesje890

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:03

Knap hoor. Ik heb een vriendin die ook half blind is. De preciese percentages weet ik niet.

Zij zegt ook dat ze beter naar het paard 'luisterd' als dat wij doen. Ze voelt de bewegingen van het paard gewoon veel beter.

Heb wel heel veel respect voor mensen die het zo aandurven omo paard te rijden. Je moet je paard wel heel veel vertrouwen.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 18:27

Apacheshadow: Knap van die mensen, waren die helemaal blind??

Miesje890: Dankjee :D Ik heb vandaag ook voor ut eerst gesprongen, was best eng voor het eerst (Komt doordat ik dus geen diepte zie)
Maar toch was het über cool

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:09

Ja ik ben een beetje 'blind'.
Ik zie met rechts 1 procent en met mijn linker oog 3 procent. Je kunt aan de link in mijn onderschrift zien hoe ik ongeveer rijdt.. Ik kan niet echt rijden, en vaak zeggen mensen al voordat ze mij hebben zien rijden: zou ik het is voor je doen? Maar volgens mijn instructrice voel ik mijn paard wel goed aan omdat ik het niet kan zien zeg maar. :)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:10

mijn vriendin had het ook, ze durfde een laag kruisje en een cavalleti te nemen echt ik heb ook diepe respect voor mensen die dit doen ze luisteren echt naar paarden en voelen ze aan... ze zat altijd op een oudere fjord, lief luisterend beestje dat echt niet te snel ging... nu is ze verhuisd

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:11

Op de manege waar ik regelmatig kom (mijn vriendin rijdt daar) rijdt een man die is volledig blind.
Het leuke is, hij rijdt op een half blind paard.
Dit gaat super, hij mkan natuurlijk niet echt figuren rijden, maar wel voltes. Soms rijd hij ook mee in de "gewone" les als er weinig lessers zijn.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:15

Madeira_: Ik heb egt veel respect voor jou :) Dat je dat dan doet!!

Max_en_Max: Ik ben stiekem ook trots op mezelf, ik ging namelijk over een Oxer heen (= een kruisje met balk er boven)
Nou die was vét hoog :D

Brainless: Wooooow, ook veel respect voor die man

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:16

Ik heb tijdje gereden op een manege voor gehandicapten, zat ik ook bij een man in de groep die volledig blind was. Kon hem niets schelen, ging ook gewoon galoperen enzo. Ook al hadden wij wel is bijna botsing :+

Ik durf niet te springen met mijn lieverd, omdat ik nog nooit heb gesprongen en Madeira schijnt nog wel is te hebben dat ze heel vaak weigert :P wie weet, ooit.. :P

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:18

ik had een vriendin en ze zag maar 7 % aan de bijde ogen . Ze reed erg goed paard

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:19

Wij hebben een meid op de club die geheel blind is en ze rijd gewoon dressuurwedstrijden mee.
Ondertussen zijn ze al L2.
Wel met afzetlint om de ring, maar ik neem mijn cappie voor haf af. :))

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:29

Mijn ouders hebben een aantal blinde vrienden... Zij hadden nog nooit paardgereden en hoorden dat wij (mijn vriend en ik) dit deden... Ze waren dol enthousiast en wouden dit eens meemaken... Zo gezegd zo gedaan om mijn moeder haar 50e verjaardag te vieren zijn we met ze gaan paardrijden op een gehandicapte manege... Ze vonden het helemaal geweldig... Moesten wel meelopen en alle letters opnoemen...

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:47

Ik heb een vrouw in de les die helemaal niets meer ziet en zij rijdt zelfstandig in stap, draf en galop. Met de juiste aanwijzingen op het juiste moment kun je gewoon heel veel doen (en een betrouwbaar paard is ook heel belangrijk!). Als ruiter, paard en instructeur elkaar volkomen vertrouwen, dan is blindheid geen grote belemmering.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:31

Ik vind het allemaal erg goed van de mensen die blind zijn of bijna en zich niet laten tegen houden door zoiets!

Ik zie dus bijna niet, in galop zie ik niets meer. Mijn paard is gewoon enorm sterk, en als ze eenmaal draaft gaat ze soms harder en harder waardoor ik niets meer zie + geen controle meer heb. Soms erg eng, maar met de juiste begeleiding kom je er wel!! :)

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 20:43

Mies7: Klopt :D Maar een betrouwbaar paard is het aller belangrijkst!

Madeira_: Echt geweldig dat je dan toch een eigen paardje heb :D

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:09

ik heb het zelf niet,,
maar vind het zo knap van mensen heb egt bewondering voor jullie allemaal..
ik reed op een manege in enkhuizen en daar zat dus ook een meisje van 15 geloof ik zij kon heel wazig zwart en wit zien maar reed de sterren van de hemel egt zo knap vond ik het van haar..
ook wedstrijden reed zij mee en haalde hoge prijzen.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:05

Ik ken iemand die helemaal blind is. Ze kan erg goed rijden! Helaas kwam ze vorig jaar niet door de voorrondes voor de paralympische spelen.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 19:58

Milatje: Wooow, dat ze zover gekomen is.
Echt knap

lametijnsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:22

het is toch zo dat al je blind bent je beter kan horen maar wel knap als je zo kan rijden

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:24

Milaatje, rijdt die persoon in omgeving Driebergen?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:26

Ik heb geen zicht meer aan mn linkeroog door een soort storing in mijn hersenen, mijn oog is prima maar toch zie ik bijna niets, en ook ik heb paardgereden, doe het nu niet omdat ik nu met me studie zit maar heb t altijd gewoon leuk gevonden :)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:34

Een jonge vrouw bij ons op de club is ook bijna blind (vraag me niet hoeveel procent... Ze loopt allesinds met een blindestok. Ze ziet nog wel 'schaduwen', en 'vormen', maar meer niet). Zij rijdt ook gewoon dressuur en achttal mee. Op wedstrijden hebben ze wel altijd gigantische letters (van ongeveer een meter hoog) bij, omdat ze kleine bordjes gewoon niet ziet staan.
Ik merk bij haar wel dat het echt niet simpel is om echt ontspannen te rijden. In stap/draf lukt dat nog wel, maar in echt snellere tempo's wordt haar zicht ook veel slechter en is de ontspanning toch wel weg.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:45

Ik sta op een prive stal waarvan de eigenares blind is (volle 100 procent)
Zij heeft nu 1 KWPN-er en een shet.
Met de KWPN-er rijd zij gewoon in de bak, zelf wanneer het kwa tijd kan.
Ze heeft hem zelf gefokt en met de merrie (die helaas dood is) heeft ze ook wedstrijden gereden.
Gewoon reguliere dressuur, zonder hulp middelen, tot in de L.
Dan moest ze van te voren goed luisteren hoe het geluid was in de omgeving en dan probeerde ze daar op te orienteren.
Verder had ze afspaken met haar lezer over wanneer er wat werd voorgelezen, bijvoorbeeld 2de keer beginnen te lezen bij de letter voordat de oefening moet beginnen.
Ik heb daar echt bewondering voor.

Om buiten te rijden gaat ze wel eens met mij mee.
Dan hebben we voor de zekerheid wel een touw aan haar paard (dit paard heeft weinig buiten ervaring en was erg kijkerig)
Het is dan wel erg vreemd rijden.
Ik moet dan vertellen als er lage takken aankomen en zij rijd op een groter paard dan ik :D

Omdat zij alles zelf wil kunnen doen op stal heeft zij er voor gekozen om zelf een stukje grond te komen en daar mag ik gelukkig ook mijn paardjes neer zetten.
Nu hoeft ze geen rekening te houden met manege activiteiten en spullen die zomaar ergens zijn blijven staan.
We staan er nu met 4 paardjes en dat gaat super.

soentjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:45

ik ben 90% blind aan mijn rechteroog, maar links is gewoon goed, met lens dan :o
Vind het wat moeilijker afstanden in te schatten, met springen soms. Maar kan ik er verder goed mee rijden.
Byv een bal vangen kan ik echt moeilijk... :+