Hoe snel gaan jullie jullie wedstrijd km s verhogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SFCAP

Hoe snel gaan jullie jullie wedstrijd km s verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 14:09

Hey,

Ik vroeg mij af hoe snel jullie meer wedstrijd km s rijden:

Ik start in maart de 30 en in juni normaal de 40km/ Dan staan er voor mij nog 2 a 3 wedstrijden op het programma, namelijk 2/08 en 13/09 en misschien eind oktober nog één.

Zouden jullie mij aanraden van heel het jaar de 40 te rijden, of de laatste wedstrijd de 60 te proberen als we gekwalificeerd zijn?

Graag jullie mening.

Lenneke_

Re: Hoe snel gaan jullie jullie wedstrijd km s verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:27

Ik heb het eerst jaar twee keer 55 km gereden aan het eind van het seizoen.
Ligt er een beetje aan wat je paard gewend is, hoe hij de wedstrijden loopt en hoe oud hij is. Ik zou gewoon lekker gaan rijden en zodra je je kwalificaties binnen hebt eens goed kijken hoe je paard heeft gelopen en of je denkt dat hij het aan kan.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 14:34

ik zou de 60 persoonlijk een mooie afsluiter vinden , maar zal zien hoe de andere wedstrijden verlopen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:55

beetje je eigen gevoel denk ik. ik blijf komend jaar nog rond hetzelfde aantal km ters puur omdat ik vind dat we er beide nog niet klaar voor zijn.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:51

maarja, hoeveel km rij je? waarschijnlijk meer dan ik...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:53

tot nu toe 63,5 km gereden als langste dit ook langzaam opgebouwd. 2 jaar in klasse 1 gereden en dan de kleine klasse 2 volgend jaar idem maar misschien als ze goed gaat iets langer.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:58

Ik ben ieder jaar een klasse hoger gegaan. Maar Anouar was geen jong paard en had al heel wat meegemaakt in z'n leven.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:59

en niet te vergeten heeft anouar het ook in zich om verder te komen. Dat heeft niet elk paard natuurlijk.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:03

En ik wilde verder komen, want als mijn ambitie klasse 2 was geweest hadden we ook niet verder gehoeven.

Maar goed, kijk dus gewoon naar wat je paard aan kan, ook tijdens de wedstrijd. Want je kunt best de overstap maken naar klasse 2 als je nog een beetje twijfelt, maar kijk dan in de wedstrijd goed of je in de vetgate nog verder wilt.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:13

Gaat niet om de hoeveelheid kilometers , probeer niet gericht op het aantal kilometers te rijden , zelf kijk ik naar de opbouw .
Jij brengt de management om met je paard een aantal kilometers te rijden met een zo gunstig mogelijke waarden.(lage hartslag ,goede turgor en een goed lopend paard ) dat laat zich niet meten aan anderen , paard en training is niet te vergelijken ,dat is een individuele zaak.Het ligt aan de capacitiet van je paard en aan je training , om je te richten op de lange duur , het gaat niet om de snelheid. Dat is de valkuil , in de klasse 1 en 2 red je het op snelheid , klasse drie is de klasse waar je ziet of een paard zijn mogelijkheden zo getraind heeft kunnen worden , dat hij/zij endurancewaardig is.Basistraining vindt dus plaats in de klasse 1 en 2.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:15

ik hou het voorlopig nog even op klasse 1, misschien eind van het seizoen, als alles goed gaat een klasse 2 proberen, maar ik laat het volledig van mijn paardje afhangen, ga niks forseren, hij heeft er net zo veel schik in.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:19

Let er op dat je niet de snelheid en de afstand tegelijk verhoogd. Of het één of het ander, maar niet te gelijk.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 10:48

Wat ik ook een belangrijke tip vind; bedenk aan het begin van het jaar je doel en stel dat eventueel naar beneden bij, maar nooit naar boven.

Ga dus niet trainen voor klasse I en als het lekker gaat met de wedstrijden ineens door naar klasse II. Nee, train dan met als doel om misschien een klasse II aan het einde van het seizoen te rijden. Daar werk je naar toe en als dat toch nog te ambitieus blijkt, dan stel je naar beneden bij. Zo heb je je paard in ieder geval altijd correct voorbereid en ga je geen dingen doen waar je niet (voldoende) voor getraind hebt.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 11:59

hoe trainen jullie voor vb 60 km? Wat moeten ze minimum in draf en gallop kunnen aanhouden?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:28

Ik twijfel er niet aan of mijn paardje een klasse 2 aankan, maar meer aan mezelf, heb nl fybromyalgi, dus zal langzaam op moeten bouwen en dan zien waar we stranden.
Dus ga er gewoon van uitdit jaar nog klasse 1

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:00

Ik heb ook fibromyalgie en start klasse 3...

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:37

Dan weet je ook vast hoe belangrijk het is om naar je lichaam te luisteren, vandaar dat ik er nu nog niks van kan zeggen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:32

SFCAP schreef:
hoe trainen jullie voor vb 60 km? Wat moeten ze minimum in draf en gallop kunnen aanhouden?

Probeer op de deronline , de endurance scholing even door te nemen , daar zit een cursus van Tonky , en zij kan veel over training ( inspanning en soort verbranding , hartslag etc) vertellen.Dit is materie wat zich denk ik niet even in een topicje uit laat leggen.Omdat ieder paard zijn eigen kwaliteiten en mogelijkheden meebrengt , en ook dat van de ruiter.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:30

Ik heb als doel om dit jaar klasse 1 uit te rijden (nog 1 of 2 wedstrijden). En zou het heel leuk vinden om 1 klasse 2 wedstrijd te kunnen rijden. Er even van kunnen proeven. Maar we moeten beiden nog veel leren, dus ik ga dit jaar regelmatig mee groomen bij een vriendin die 80km rijdt.
Mijn paard wordt 7 in Maart, is nog jong en ik wil nog heel lang van hem kunnen genieten. Dus op het gemak. Knipoog
We hebben naast endurance nog meer plannen dit jaar, western en er staat een vakantie op de planning Ja

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:11

Het verschil tussen 40 en 60 is niet zo groot, het zijn allebei 2 rondjes alleen zijn die rondjes bij de 60 10 km langer. In mijn ervaring scheelt het niet zoveel, als je een paar keer 40 hebt gedaan kun je best aan het einde van het seizoen een 60 proberen. Ja

Hangt natuurlijk ook af van de ondergrond (gewend of niet), weersomstandigheden, en hoe fit voelt je paard aan. 40 km in een zwaar parcours kan zwaarder zijn dan 60 km in een licht parcours.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:20

Dat ligt eraan of de laatse klasse I die je wilt rijden goed gaan. Als je paard daar duidelijk geen moeite meer mee heeft kan je een 60 proberen.

Daarnaast moet je ook kijken naar de zwaarte van een wedstrijd. Een klasse I in mul zand, baggerpaden en veel heuvels kan een stuk zwaarder zijn. OOk leuk om eens te proberen voor je naar klasse II gaat. Omgekeerd moet je eerste klasse II eentje zijn die juist geen zware omstandigheden heeft. En dat kan bijvoorbeeld warm en vochtig weer zijn.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 14:58

als ik de 60 zou doen zou het mijn normaal laatste wedstrijd dit jaar zijn in YG, ik ken de ondergrond want ik rij er elk weekend, de paarden staan daar, dus geen onverwachte zaken... (geen mul zand, wel kans op steentjes, hellingen, enz.), maar tegen de steentjes staan er sedert woensdag terug ijzers op met zo een beschermende plastieken plaat... ben benieuwd... (en ik die dacht dat ik zonder ijzers voort ging doen...