[WN] haflingertje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unicumW

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 17:06

rijd nu sinds een poosje western met mijn haflinger..
hij word in januari 4, dus we doen het nog rustig aan..
als hij er geen zin meer in heeft pakt hij zijn bit vast en rent weg..
iemand tips voor een ander bit of oplossing?
Afbeelding
back up

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rijd nu met een extra dekje onder mijn zadel, want het is bij zijn schouder nog net iets te wijd,
maar hij groeit zo hard dat dit een tijdelijke oplossing is

RoosvanBlue

Re: haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:36

Vergeef me als ik het verkeerd zie, maar rust de pommel (de voorboog, waar de knop zit) nou op zijn schoft? Als dat zo is, zadel niet meer gebruiken, dat doet zeer! En in dat geval kan ik me ook wel voorstellen dat hij op een gegeven moment weg rent.

Volg je ook western lessen? Misschien kan je instructeur je dan helpen met dit probleem. Ik zou absoluut niet meteen een ander bit nemen. Daar los je niks mee op.

Maar nogmaals, als dat zadel zo ligt zoals ik het nu zie, eerst een goed passend zadel regelen voordat je er weer op gaat.

Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door RoosvanBlue op 19-12-08 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:38

voor zover ik kan zien ligt het zadel inderdaad erg laag opde schoft! dat los je echt niet op met een extra dekje hoor...

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 19:19

de foto,s vertekenen door zijn berg manen, want er kan echt een vuist tussen..
ik heb les. hij rent niet weg uit pijn of zo maar echt speelsheid

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 19:38

Hoe weet je dat het geen pijn doet? Waar maak je uit op dat het speelsheid is? Ik zou eerst me er eerst van verzekeren dat hij lichamelijk nergens last van heeft en dat het tuig past.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:11

Of het zadel wel of niet goed ligt, ga ik me niet mee bemoeien, is toch lastig te zien vanaf een foto.
Alleen mocht je zadel niet goed liggen, heeft dat dekje niet zoveel zin...
Wel een onwijs knappe haflinger zeg!! Ben benieuwd naar foto's van bijv. over een paar maandjes!
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 19-12-08 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:13

Leuke haflinger Ja

Over het probleem bit pakken en wegrennen. Is het gebit in orde? Ook kan het door het zadel komen wat niet echt goed lijkt te liggen.

Je zou ook eens een myler-bitje kunnen proberen (de trens vorm).

gr [***]

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:15

Wat voor mondstuk heeft dit bit?

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 20:52

er zit nu een enkel gebroken trensje in. koper. een redelijk bit..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:55

Ik zou eens een dubbelgebroken oid (met bol tussenstuk) proberen. Was bij mijn Haf een wereld van verschil...

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 21:10

Leuk weer een westernhaffie. Wat voor afstamming zit er achter?
Ik heb zelf een Notaris zoon en hij loopt echt super in de western mee. We hebben al diverse 1e plaatsen bemachtigd in de L5. (Mogen nu ook L4 starten!).

Van wie heb je les als ik vragen mag?

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 21:44

Buitenzorg schreef:
Leuk weer een westernhaffie. Wat voor afstamming zit er achter?
Ik heb zelf een Notaris zoon en hij loopt echt super in de western mee. We hebben al diverse 1e plaatsen bemachtigd in de L5. (Mogen nu ook L4 starten!).

Van wie heb je les als ik vragen mag?

kadans komt van een paardenmelkerij, geen bekende ouders, weet zelf wel wie ze zijn Knipoog
ik krijg les van inge horsting, denk niet dat je haar kent.
leuk dat het zo goed gaat met jou haflinger.. heb je ook foto,s?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:12

Wat een leuke combi zijn jullie, hier nog een western haffie! Knipoog

Even over dat wegrennen, mijn haf deed dat ook zo opeens en werd steeds erger.
Heb er toen een DA bij gehaald en bleek dat hij flinke haken en een wolfkies had........eruit gehaald en probleem opgelost, wie weet heeft die van jou ook wel zoiets?

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 22:38

dat was ik ook van plan om binnekort ff na te laten kijken..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:39

Jeej westenhaf! Haha! dat worden de mijne over 3,5 jaar ook! Haha!
Uhm.. maar als hij toch nog heel hard groeit, misschien nog eventjes wachten met rijden?
Ook omdat hij nog wil spelen
(of zeg ik nu iets stoms)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:08

Een tijdje bitloos rijden misschien?

Gzien de leeftijd zal hij nog aan het wisselen zijn en dus daarom lastig in de mond zijn. Heeft de DA of paardentandarts er al naar gekeken, dat is een van de eerste dingen die je zou moeten doen ...

Als je zadel te wijd is los je dat eigenlijk niet op met zo'n extra dekje. De pasvorm moet gewoon goed zijn, het is dan jammer dat je misschien nu een ander zadel moet hebben en later weer inruilen als hij meer bespiering heeft gekregen, maar dat is beter dan met een te groot zadel rijden. Paarden in de groei kunnen nou eenmaal niet van jongs af aan met hetzelfde zadel toe als ze nog in ontwikkeling zijn. Ter groot zadel is net zo slecht als te klein ...

Verder wel leuk dat je met je haf western rijdt! Veel plezier zo samen. Al enig idee welk discipline je wilt gaan doen?

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 00:17

Klijntjuh schreef:
Jeej westenhaf! Haha! dat worden de mijne over 3,5 jaar ook! Haha!
Uhm.. maar als hij toch nog heel hard groeit, misschien nog eventjes wachten met rijden?
Ook omdat hij nog wil spelen
(of zeg ik nu iets stoms)

ik rijd nietzoveel. hij is bijna 4, hij blijft tot zijn 6 wel groeien, maar ik houd wel rekening met zijn leeftijd hoor Knipoog

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 00:20

simodi schreef:
Een tijdje bitloos rijden misschien?

Gzien de leeftijd zal hij nog aan het wisselen zijn en dus daarom lastig in de mond zijn. Heeft de DA of paardentandarts er al naar gekeken, dat is een van de eerste dingen die je zou moeten doen ...

Als je zadel te wijd is los je dat eigenlijk niet op met zo'n extra dekje. De pasvorm moet gewoon goed zijn, het is dan jammer dat je misschien nu een ander zadel moet hebben en later weer inruilen als hij meer bespiering heeft gekregen, maar dat is beter dan met een te groot zadel rijden. Paarden in de groei kunnen nou eenmaal niet van jongs af aan met hetzelfde zadel toe als ze nog in ontwikkeling zijn. Ter groot zadel is net zo slecht als te klein ...

Verder wel leuk dat je met je haf western rijdt! Veel plezier zo samen. Al enig idee welk discipline je wilt gaan doen?

nou hij is heel zacht in de mond, alleen als hij even lekker eigenwijs is pakt ie het vast en doet wat hj wil..
even over mijn zadel. dit is in een half jaar tijd ook al mijn tweede. mijn eerste zadel heb ik maar 4 maanden mee gereden en toen was hij er uitgegroeit.
toen heb ik deze gekocht, ik moet alleen even een build up pad komen , dan ligt het wel goed..
maar heb nog geen tijd gehad om naar vorstenbosch tegaan Haha!

tandarts afspraak is onderweg. gaat helemaal goed komen, bedankt voor de reacties Knipoog

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 00:20

Over het zadel valt niet te oordelen vanaf een foto, maar ik zou inderdaad even opletten of hij niet aan het wisselen is een bitloos proberen.

Misschien doet het zeer en is hij lastig in de mond?

Verder een mooie leuke haflinger!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 00:37

ik zou even de ta afwachten mag ik wel een tip geven? je zit behoorlijk kort en ongelijk. waardor je misschien de druk niet goed verdeeld waardoor het paard uit balans raakt. voor een jong paardje kan dit ook vluchtgedrag geven.
succes!! leuke haf verder!!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 10:58

unicumW schreef:
toen heb ik deze gekocht, ik moet alleen even een build up pad komen , dan ligt het wel goed..

Maar rijd je nu wel met het zadel? Dan zou ik daar meteen mee ophouden. Dat rennerige kan ook last van het zadel zijn, dat had mijn paard ook...

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:58

Wij hebben ook een haflinger die dit ook deed. Zij is net 4 geworden en bleek enorme haken te hebben op haar kiezen. Nadat de tandarts is geweest en dit helemaal heeft bijgevijlt doet ze dit helemaal niet meer.... Dus misschien ligt het daaraan!? Je kan het voor de zekerheid even na laten kijken.
Succes Knipoog

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 11:55

eilleen333 schreef:
unicumW schreef:

Maar rijd je nu wel met het zadel? Dan zou ik daar meteen mee ophouden. Dat rennerige kan ook last van het zadel zijn, dat had mijn paard ook...

hen na deze foto,s niet meer gereden. eerst even een build up pad kopen Knipoog

Suflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:03

super tof weer een westernhaf... die van mij loopt ok in de westernsport mee.
Mijn haflinger het het ook dat hij op een gegeven moment het bit vast pakte en ervan door ging. En ik kon doen wat ik wou maar niks hielp. Het was gewoon een varken Knipoog
Heb nu een ander een bit een schaar, maar voor een 4 jarige vind ik dat nog wel erg vroeg.
Ik durf er nie veel over te zeggen, maar je instructrice zal je vast wel kunnen helpen ermee.
Succes en tt snel op wedstrijden