Ik zit ontzettend in mijn maag met het volgende probleem.
Mijn merrie, 9 jaar, is recentelijk bij paardenkliniek De Lingehoeve geweest, omdat ik dressuurmatig haar steeds slechter kon oppakken. Iedereen had een andere mening, daarom maar naar een goede dierenarts gegaan.
Bij een kreupelheidsonderzoek en rontgenfoto's van benen en rug, kwam er het volgende uit: rechtsvoor en rechtachter niet goed. Rechtsvoor is het een probleem van een peesaanhechting, rechtsachter iets in de weke delen, wschl een kniebandje of zo. Meer duidelijkheid kon ik krijgen met een scintografie van 1500 euro, dit was me echter iets boven het budget. Uit de rontgenfoto's van haar rug kwam uit dat ze een lichte vorm van kissing spines had, haar rugwervels staan iets te dicht bij elkaar.
De dierenarts kwam tot de conclusie dat ze er zeker weer bovenop zal komen, maar dat ik niet meer met haar kan crossen. Dit probleem zou wschl steeds weer gaan opspelen. Einde oefening dus.
Nu heb ik het afgelopen jaar fanatiek gesprongen en gecrosst en mijn hart aan de cross verloren. Ik wil dus nog een paar jaar crossen, alvorens het was rustiger aan te gaan doen (ben immers ook de jongste niet meer). Dit had ik met haar willen doen, ze heeft een superkarakter, gaat altijd door en volledig betrouwbaar. Kon ook altijd alleen op wedstrijd.
Nu zou ik graag jullie mening willen hebben, is zo'n paard nog wel verkoopbaar? Volgens de dierenarts is ze goed als recratiepaard te gebruiken, of voor iemand die dressuur (licht) wil rijden). Ik ben ontzettend aan haar gehecht en wil dus ook niet dat ze in handen van een handelaar valt. Heeft iemand ervaring met paarden verleasen? Of hoe zou jij hiermee omgaan? Voorlopig staat ze nog lekker thuis met de pony van mijn dochter en ik wil haar eerst helemaal goed hebben, alvorens de volgende stap te nemen. Graag jullie mening!!!