[WN] Overstappen naar Western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Overstappen naar Western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 15:58

Een tijdje geleden raakte ik voor het eerste echt geïnteresseerd in Western. Rondgekeken naar manege's/instructrices in de omgeving en zo, maar verder niets meer mee gedaan. Nu loopt in mei mijn (om het zo maar te noemen) 'jaarabbonnement' voor mijn manege af, en ik weet soieso al zeker dat ik daar niet wil blijven rijden..

Nu zit ik toch weer te denken om over te stappen naar Western, de stijl van rijden lijkt mij toch meer ontspannen en dat (o.a.) spreekt mij heel erg aan. Ik wil misschien een keer een proefles gaan vragen bij een instructrice in de buurt, maar er is eigenlijk één ding wat mij tegenhoud over te stappen:

Ik heb nu een hele leuke verzorgpony, waar ik drie keer per week op rijd, en dan heb ik ook nog 2 keer per week les. Ik moet dan dus stoppen met die verzorgpony, denk ik, want het lijkt mij niet prettig om 2 dissiplines tegelijk te beoefenen (iemand die daar ervaring mee heeft?). Dan zou ik één keer per week kunnen lessen (of max. 2, ligt er aan hoe duur die lessen zouden zijn), maar het is voor mij een enorme overstap om van 5 keer per week naar 1 of 2 keer te gaan... Bovendien zou ik dan voorlopig geen nieuwe (western gereden) verzorgpony kunnen zoeken, omdat ik daar echt niet genoeg ervaring voor zou hebben.

Op zich zou íets meer extra tijd niet slecht uitkomen, maar zóveel? Hoe kijken jullie hier tegenaan? Hoop dat dit het voor mij ook een beetje kan verhelderen. Ik weet op het moment namelijk echt niet wat ik wil Clown

Dan nog één ding: om me wat meer in Western te gaan verdiepen wil ik mss voor kerst het boek 'go west' (oid) gaan vragen. Is dit boek wat de bedoelingen en de 'sfeer' een beetje duidelijk weergeeft?

cissy

Re: Overstappen naar Western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:08

Go West! van Antje Holtappel is zeker een aanrader, leuk geschreven en legt ook achtergronden achter oefeningen uit, daar zul je nog veel plezier aan beleven, ook al ga je geen western rijden.

Waarom zou je geen twee disciplines kunnen doen zolang je nog niet weet wat je wilt? Je kunt toch op je verzorgpony blijven rijden en je lessen in westernstijl gaan nemen, zo kom je er achter of je het echt leuk vindt en dan helemaal over stappen als je dat wilt.
Zolang jij maar het onderscheid kunt maken maakt het voor je verzorgpony voorlopig niet uit of jij western gaat rijden. Gewoon genieten van je lessen en je nieuwe kennis en vooral lol met je knol hebben!

Let wel op, het kan verslavend werken dat westernrijden.... Clown al gauw komen er een paar laarzen en wranglers, dan een nieuw zadel en voor je het weet koop je een quarter/paint of appie!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:12

gewoon doen hoor, ik ben na 10 jaar ook overgestapt op western, bevalt me veel beter. Moet zeggen heb in het begin ook beide gedaan, is lastig want je moet blijven denken, maar het gaat wel, basis is hetzelfde. Uiteindelijk was ik zover dat dressuur voor mij vanzelf niet meer hoefde.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:18

Ik volg dit ook even. Lijkt me namelijk erg leuk om een keer een lesje te volgen. Als is dat makkelijker gezegd, dan gedaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:49

Als je een keer een westernlesje wilt doen, is dat ook gemakkelijk te regelen, hoor. Moet je ook zeker doen, het is altijd leuk om eens vanuit een ander perspectief te kijken. De basis is niet anders dan bij engels, alleen worden andere dingen geaccentueerd. Ik heb een aantal dingen uit het westernrijden meegenomen in mijn huidige rij- en werkwijze, ook al ben ik weer van westernrijden als zodanig afgestapt Knipoog

suzan1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:21

Ik ga ook na 10 jaar dressuur te hebben gereden met Riëlle overstappen naar western Haha!

Morgen komt er iemand van westernspul met diverse zadels etc om te passen, ben benieuwd en dan gaan we lessen. *LOL*

Dus tip gewoon doen en genieten!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:11

Het is prima te doen om lekker met je verzorgpony op de "engelse" wijze te blijven rijden en daarnaast westernlessen te nemen. Zoals al eerder gezegd, de basis is hetzelfde. In beide disciplines is het de bedoeling dat je paard verzameld loopt en nageeflijk is, de juiste spieren gebruikt en meer van dat soort zaken.
Veel plezier ermee!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:15

mystery1980 schreef:
gewoon doen hoor, ik ben na 10 jaar ook overgestapt op western, bevalt me veel beter. Moet zeggen heb in het begin ook beide gedaan, is lastig want je moet blijven denken, maar het gaat wel, basis is hetzelfde. Uiteindelijk was ik zover dat dressuur voor mij vanzelf niet meer hoefde.

dat lijkt me er ook lastig aan..
vooral omdat paardrijden voor mij meer een 'gevoel' is, om het zo maar uit te drukken.
ik denk meestal niet echt na voor ik een hulp geef ofzo.. Bloos

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:21

is dan dus juist goed voor je, als je bewuster bezig bent en niet alles op de automatische piloot, haal je er ook foutjes uit die er al jaren ingeslopen waren. Ik merk daardoor bij mezelf juist vooruitgang

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:22

ik denk dat ik het gewoon ga proberen Lachen

eerst een keer een proefles, en als dat wat is voor wat langer Lachen mocht ik dan tegen problemen aan gaan lopen met mijn verzorgpony zie ik dat dan wel.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:26

Inderdaad, gewoon proberen. Misschien vind je verzorgpony het ook wel leuk Lachen

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:27

Misschien wel, maar die is dus niet van mij zelf. Ik kan niet ineens besluiten hem om te zetten naar western Clown

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:28

Ik denk dat je gewoon allebei kan rijden. Er zijn wel meerdere mensen die beide disciplines rijden. Anky is eigenlijk wel een leuk voorbeeld, die doet beide.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:28

Ik ben op het moment ook een beetje aan het switchen tussen western en engels. Heb tien jaar lang engels gereden, en ben nu net een maandje met western bezig.
Ik weet het eerlijk gezegd nog niet zo. Engels heeft zowieso een beetje mijn interesse verloren, maar western... het is natuurlijk wel leuk maar...
Weet nog niet. Lachen De maar komt ooral omdat ik thuis niet echt de kans heb om te lessen.

Daar komt er bij kijken dat ik de meeste westernzadels bagger vind zitten. De 'goedekopere' klasses weliswaar, helas is de smaak van mijn kont gebonden aan een prijsklasse boven de duizend euro. Huilen van het lachen
Ik heb heel erg moeite met de brede, platte zit, en kan daarom de zit van een gemiddeld engels zadel beter waarderen.
Dat zorgt ook voor een dilemma.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:32

O, dan zijn die westernzadels vast wat voor mij Clown Ik kan bijv. echt niet tegen de wat smallere engelse zadels.. Ben continu bang dat ik omval Huilen van het lachen (nja.. niet letterlijk, maar ik word er stiekem altijd een beetje hyperig/nerveus van Clown)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:57

Ik heb al ontdekt dat westernruiters engelse zadels 'postzegels' noemen, en ik als engelse ruiter noemde westernzadels 'badkuipen.' Haha!

Tja, ik zit gewoon echt met mijn heupen, en dan niet het gevoel hebben dat je shaky zit op een smaller zadel maar, een westernzadel is voor mij te breed omdat ik het gevoel heb dat mijn heupen 'uit elkaar getrokken' zijn elke keer als ik af stap.
Dit wist ik van te voren ook niet, dacht dat zo'n westernzadel ook wel wat zou zijn voor mij.
Maar ik weet nou wel zeker dat ik het niet uren vol zal houden op een westernzadel. Lachen Schijnt een mannen-vrouwen ding te zijn.

mhfp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:07

cissy schreef:
Go West! van Antje Holtappel is zeker een aanrader, leuk geschreven en legt ook achtergronden achter oefeningen uit, daar zul je nog veel plezier aan beleven, ook al ga je geen western rijden.

Waarom zou je geen twee disciplines kunnen doen zolang je nog niet weet wat je wilt? Je kunt toch op je verzorgpony blijven rijden en je lessen in westernstijl gaan nemen, zo kom je er achter of je het echt leuk vindt en dan helemaal over stappen als je dat wilt.
Zolang jij maar het onderscheid kunt maken maakt het voor je verzorgpony voorlopig niet uit of jij western gaat rijden. Gewoon genieten van je lessen en je nieuwe kennis en vooral lol met je knol hebben!

Let wel op, het kan verslavend werken dat westernrijden.... Clown al gauw komen er een paar laarzen en wranglers, dan een nieuw zadel en voor je het weet koop je een quarter/paint of appie!

Haha, 'lol op je knol', wat een leuke uitdrukking! Tong uitsteken . Ik ken alleen 'geen gel*l, trek hem in een krul!' (opgelet: ik pas deze methode NIET, ik herhaal NIET toe! Voor ik hier een opmerking krijg voor iets anders dan mijn vieze woorden-gebruik Haha! ). Bij ons is het net omgekeerd, wij beginnen met een Paint en eindigen waarschijnlijk met een paar laarzen Knipoog . Nee, hoor, ik wilde allang eentje 'met vlekken', de Paint sprak me aan vanwege zijn cool en eerlijk karakter. Nu heeft ie blijkbaar talent voor western, en talent moet je benutten, dus gaan we dat maar doen Haha! .

@TE5: Ik moet zeggen, net als jij, twijfelde ik in het begin ook. Ik was ook niet meer tevreden met klassieke dressuur, maar wilde het ook niet volledig laten varen. Ik reed en rijdt nog steeds graag gewone dressuur. Bovendien staat er thuis nog een warmbloed waarmee ik gewoon klassiek blijf rijden. Zal in het begin ook moeilijk zijn om de twee te combineren, maar dat lijkt me een leuke uitdaging! Ik zou zeker nog niet stoppen met je verzorgpony. Je kan bv. afspreken met de eigenaars van je verzorgpony dat je wat minder rijdt, omdat je nu een paar keer per week western rijdt? Zou dat zo'n groot probleem zijn voor die mensen dat hun pony een paar daagjes per week rust heeft? Dat western verslavend is, heb ik al vaker gehoord Knipoog. Dus misschien wil je binnenkort niets anders meer? Probeer het gewoon een paar lessen uit. Vind je het niet leuk, dan ben je tenminste niet alles kwijt. Vind je het wel leuk? Dan kan je voor je verzorgpony ook lekker een westernzadeltje kopen en hem/haar enkele westernmoves leren, wanneer je zelf genoeg ervaring hebt Lachen. Wie weet is het wel een uitstekende stopper Knipoog.

Groetjes,
Syl.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 19:39

Ik heb inmiddels zeker besloten eens wat lessen te gaan nemen,
maar nu het probleem: waar?
Ik kan tot nu toe alleen privélessen vinden bij mij in de omgeving.
Eigenlijk nog maar één stal.
En die rekent €20 per half uur.
Lijkt mij eerlijkgezegd heel veel.
Dat komt vast ook omdat het dus een privéles is,
maar tot nog toe heb ik altijd op een manege gereden en dat was gewoon veel goedkoper..
Ik weet niet zeker of mijn ouders hier mee in zouden stemmen Clown
Dus goedkopere suggesties in omgeving Nijmegen zijn welkom Lachen

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:47

wil zelf ook graag een lesje proberen dus volg dit even Haha!
(wil dan waarschijnlijk om de week doen dus de ene week western en de ander dressuur of wordt dit erg ingewikkeld??)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:18

TE5 waarom ga je niet gewoon voor een keer voor een prive les? beschouw het als proefles, kijk eerst eens of het wat voor je is en beslis dan pas of je daar blijft lessen of niet.
Beter goede kwalitatieve leuke les voor 20,- dan bagger les voor 10,-, daar heb je veel meer aan!

Beestenfreak, dat hangt van jouw intelligentie af en of jij het uit elkaar kan houden, let wel als je het met je eigen paard doet kan het wel verwarrend voor hem zijn. Maar voor jou als les hoeft het niet.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 20:20

Ik snap wel dat je beter voor kwaliteit dan kwantiteit kan kiezen,
maar ik denk gewoon niet dat mijn ouders dat gaan willen betalen Lachen
En zelf heb ik het geld al helemaal niet. (krijg €20 per maand)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:24

tja, paardensport is nou eenmaal niet goedkoop en je moet er iets voor over hebben.....

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 11:32

Hoi,

Ben zelf ook waarschijnlijk van plan om Western te gaan rijden.

K rij nu al 21 jaar Engels, sinds Mei ook officieele wedstrijden maar merk dat ik er gewoon geen plezier meer in heb. Teveel gestress en getut, en de mensen in t wereldje zijn ook niet altijd je van het. Ook de manier hoe die mensen met hun paard omgaan, valt bij mij niet altijd in t goede keelgaatje Knipoog .

Leuk dat jij t ook gaat proberen. Een tip, ik neem zelf eerst een prive les in de vorm van een soort proefles om te kijken hoe t mij bevalt etc. ( kost waar ik ga trouwens 25 EUR voor een uur, is wel een goed bekende westernstal ) Is voor jou misschien ook iets om je te orienteren?

Ik ga ook eens kijken naar dat boek waar jij t over hebt...

Succes!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:17

Toen mijn dochter twee jaar geleden is overgestapt naar western riding heeft zij bij enkele trainers een proefles gevolgd en dit was telkens gratis, ook bij diegenen die haar trainster niet is geworden.
In Vlaanderen is het manege systeem met lespaarden en groepsles bijna onbestaande in de western wereld. De trainers, die beginnelingen die geen paard hebben aanvaarden, hebben 1 of enkele lespaarden en geven individueel of per 2 a 3 ruiters les. De meeste leerlingen schaffen zich redelijk snel een eigen paard aan en gaan daar dan mee lesvolgen. Ik ken de situatie in Nederland niet zo goed.
Na enkele weken western training vroeg ik aan mijn dochter hoe het haar beviel en haar antwoord was :
"Dit is hetgene ik al zoek sinds ik paardrijd" Mijn dochter reed 8 jaar manege en LRV.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:31

Honeys schreef:
Teveel gestress en getut, en de mensen in t wereldje zijn ook niet altijd je van het. Ook de manier hoe die mensen met hun paard omgaan, valt bij mij niet altijd in t goede keelgaatje Knipoog

Dan vrees ik dat wedstrijden sowieso niet je pakkie an is, maar misschien kom je daar vanzelf nog achter Knipoog
En misschien ook niet Knipoog