Om een lang verhaal kort te houden: ik heb pijn in mijn beide schouders, maar bij het paardrijden heb ik vooral last van mijn rechter. Mijn huisdokter denkt dat het tendinitis (peesontsteking) is. Volgende week moet ik naar het ziekenhuis voor meer onderzoeken.
Ik vroeg me af of hier op Bokt nog mensen zijn met tendinitis in de schouders, en hoe zij dit hebben kunnen oplossen.
Mijn probleem is vooral dat wanneer er te lang of te veel rek op mijn schouder komt al mijn schouderspieren volledig verstijven, en mijn arm een eigen leven begint te leiden. Mijn bovenarm drukt zich helemaal tegen mijn lichaam aan en mijn onderarm gaat naar boven, een spastisch patroon dus. Dit allemaal met een heel nijpende pijn, waardoor heel mijn rechter lichaamshelft samentrekt.
Je kan waarschijnlijk al raden dat dit niet ideaal is als je op een paard zit, zeker niet op de rechterhand. Het enige wat ik op zo'n moment kan doen is mijn teugels in mijn linkerhand nemen zodat de spanning terug kan wegtrekken. Eens de spanning weg is voel ik niets meer, maar mijn schouder is wel 2x zo gevoelig voor de volgende keer dat er rek op komt.
Zijn er nog bokkers die dit herkennen? Het is pas sinds een maand of 2 dat ik er zoveel last van heb, en het frustreert mij enorm. Zo is ontspannen paardrijden onmogelijk...
Vandaag ben ik de uitslag gaan ophalen van de RXen en echografie. Zoals mijn huisarts voorspelde is het inderdaad tendinitis.
Hij verschoot ervan dat ik dit al op mijn leeftijd had (25), zeker in mijn beide schouders. Het is iets waar ik gevoelig voor zal blijven, en met ouder worden zal het er niet op verbeteren. Ik moet nu een tijdje naar de kiné gaan om andere spiergroepen te trainen, zodat de spieren waarvan de pezen makkelijk ontsteken wat meer gespaard zouden blijven.
Is er echt geen enkele bokker die hier ervaring mee heeft? Ik zou dolgraag blijven paardrijden, maar niet ten koste van mijn schouders natuurlijk.
Ik heb geen tenditus maar als gevolg van chronische lyme wel veel problemen met spieren en pezen van de schouders, nek en tussen de schouderbladen.
Ik ben gaan western rijden. De houding is anders. Je kunt (al naar gelang je niveau) op één hand rijden en dus afwisselen met welke arm / hand je rijdt en welke je dus belast. En dat heeft mij erg geholpen.
singa
Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-09 13:21
Bedankt voor de tip! Ik ga nog eventjes afwachten of de kinesist mij van mijn pijn bij inspanning kan afhelpen, maar als dat niet het geval is is het zeker het overwegen waard.