[WN] A Magical Eyecatcher (nu wel te zien)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Given

A Magical Eyecatcher (nu wel te zien)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 20:48

Hey allemaal!

Graag wil ik jullie dit mooie paardje laten zien:
A Magical Eyecatcher

Deze Merrie is 3,5 jaar en we zijn lekker met haar aan het trainen =) Haar roep naam is Maggy.
Op het moment staat ze op de Sylvester Ranch, waar ook haar mooie papa staat:
Magic Power Special

Ik train Maggy om de eigenaresse (Mady Ruben) wat verder te helpen. Op het filmpje kun je zien dat ik haar aan het losmaken ben, en gewoon lekker de basis.
Het is echt een super lief paardje, maar wel een echte merrie Knipoog
Ik hoop dat jullie net zo kunnen genieten van Maggy als wij doen, Elvera Mosterman heeft een mooi filmpje van ons gemaakt Haha!

Groetjes!`

http://www.youtube.com/watch?v=yL2jTIZtIKA

Captain

Re: A Magical Eyecatcher (nu wel te zien)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:50

Wat een prachtig paard!!
ze lijkt het nog een beetje moeilijk te vinden maar dat komt vanzelf!!
lekker doorgaan! Knipoog(Y)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:57

het zal wel aan mij als dressuurruiter liggen, maar ik vind je hand echt ontzettend hoog geplaatst...

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:22

Leuk om filmpje te bekijken. Haha! Vind altijd interessant te zien hoe anderen bezig zijn, wat voor paardje, wat ze doen enz. Zo te zien gaat het best lekker. Zit idd ook te denken aan je hooggeplaatste handen in begin. Waarom breng je ze niet naar je knie, voor het inbuigen? Ik neem aan dat je het filmpje zelf ook paar x gezien hebt.. dan zul je ook nog wel andere dingetjes zien Knipoog .
Succes, jullie tweeën Clown

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:45

ziet er op zich wel goed uit maar ik vraag me ook af waarom je je hand zo hoogplaats. door je hand naar je knie te brengen krijg je inbuigen beter voor elkaar.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 07:47

Wat een plaatje!

Maar ik vind wel dat je haar nogal overvraagt in de stelling, ze valt helemaal uit elkaar en kantelt haar hoofd waardoor jij denkt dat ze wel meebuigt maar in princiepe dus niet Knipoog misschien een puntje om op te letten.

Maar het is echt een plaatje en veel plezier nog met haar!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 08:09

Mooi paardje hoor! Sylvester Ranch, daar staat Red Pebbles toch ook? Das de vader van mn vz/bijrijd paard!

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:32

Ik vind het een onzettend leuk paardje!
Veel succes ermee.Haha!

Given

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 10:44

Waarom ik mijn handen zo hoog hou is idd voor het inbuigen. Ik breng mijn hand niet naar mijn knie omdat ik het in de hals lang wil houden. Vandaar dat ik dit met een gestrekte arm doe. Je kunt ook zien dat ze het moeilijk vind en dat ze er voor weg wil rennen, wat ik doe is mijn hand op 1 plaats houden waardoor zij zelf haar positie met haar hals moet zoeken, als ze dan los laat in de goeie positie laat ik haar dan ook los en is dat haar beloning. Maggy was erg stijf in het begin, dus is dit een belanrijk punt om aan te werken.
Dit is de manier waarop ik het heb geleerd, en ik moet zeggen dat de paarden die ik rij er erg soepel van worden.

Ze loopt er ook nog wel is uit, dat klopt.

Given

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 11:44

Oja, Red Pebbles staat ook op de Sylvester Ranch Haha! Dat is ook de vader van mijn paardjes!

Given

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 11:45

Klopt Tong uitsteken

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:54

hand hoog is veel beter als hand naar je knie, dat is zowiezo een maffe actie
met je hand naar je knie gaat je paard zijn schouder laten vallen en dat willen we natuurlijk niet

wat mij wel op valt is dat je te laat bent met los laten, paard geeft na maar jou hand blijft vast houden, zo krijgt hij geen beloning voor goed gedrag
let vooral op wanneer je paard met zijn koppie knikt, dan los laten

verder zou ik de beugels iets langer maken, zo rijdt je met een langer been en ben je hopelijk meer geneigd om met je kuit te rijden inplaats van steeds die spoor er in te drukken
verder werkt de oefening nooit goed als je met beide benen tegelijk je spoor gebruikt, dan vraag je eigenlijk volle galop naar voren en dat wil je helemaal niet
ik zou ophouden met het binnen been te drijven want je paard valt steeds over de buitenschouder weg, valt dus naar buiten dus minder druk van binnenkant is gewenst
vooral je buitenbeen moet veel beter begrenzen en dat doe je met je hele been, niet met een spoortje

ik zou dus
binnenhand hoog tot paardje knikt met het hoofd, dan gelijk nageven door hand naar voren en omlaag
binnenbeen losjes en alleen gebruiken als je paard naar binnenvalt
buitenbeen er goed aan, bovenbeen, knie en kuit(geen spoor) en je paard zo begrenzen dat hij op het cirkeltje blijft

eigenlijk doe je veels teveel, je paard moet het werk doen, niet jij
en hoe simpeler de vraag hoe gemakkelijker je paard het begrijpt

en nu ga ik weer van mijn kistje af Bloos

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:01

een prachtig paard! komen er wel!

Given

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 12:03

Dankjewel voor de tips Spatter! Wat jij zegt klopt Haha! Alleen wat een beetje moeilijk bij maggy is, is dat ze haar hoofd scheef gaat trekken om er onderuit tekomen. dat zie je misschien niet al te goed in het filmpje alleen als ik er op zit voel ik dat wel, daarom laat ik er dan wat later los.
Maar vind fijn dat je zo even een goeie uitleg kon geven!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:06

ik denk dat ze op houdt met haar hoofd scheef te trekken als jij je buitenbeen in zijn geheel meer begrenst en met je binnenbeen minder doet
eigenlijk weet ik dat wel zeker

veel succes met haar!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:07

Spatter schreef:
hand hoog is veel beter als hand naar je knie, dat is zowiezo een maffe actie
met je hand naar je knie gaat je paard zijn schouder laten vallen en dat willen we natuurlijk niet

Jij bedoelt specifiek bij dit paard, deze ruiter?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:10

nee hoor, geldt voor ieder paard

als jij je hand naar beneden plaatst kan het paard over de schouder naar binnen vallen
hou je je handen op en de schouders van je paard tussen je teugels dan kan hij dat veel minder makkelijk

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:22

Okee..duidelijk. Ik heb dit nl geleerd van degene waar jij, als ik het goed heb, ook les van hebt. Vandaar mn vraag. Knipoog

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:00

ik heb van meer mensen les gehad en sommige dingen neem ik over , sommige dingen niet Haha!

ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn hand vaak wel opzij doe bij een paard wat net zadelmak is om de richting aan te geven
een jong paard moet natuurlijk wel eerst begrijpen waar je heen wilt
maar zit het stuur er redelijk op en begin je met inbuigen enz dan is je paard ver genoeg om die aanwijzingen niet meer nodig te hebben

wat mij trouwens iedere keer weer opvalt bij het inrijden van een jong paard , is dat ze gelijk nekreining snappen
ze wijken gelijk voor druk tegen de hals

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:09

@Given: Ik ga grotendeels mee met deze tips, wat Spatter zag,was mij ook al opgevallen.
spatter schreef:
ik zou dus
binnenhand hoog tot paardje knikt met het hoofd, dan gelijk nageven door hand naar voren en omlaag
binnenbeen losjes en alleen gebruiken als je paard naar binnenvalt
buitenbeen er goed aan, bovenbeen, knie en kuit(geen spoor) en je paard zo begrenzen dat hij op het cirkeltje blijft

En als je na deze tips en eventueel begeleiding erbij, nog steeds last ervan hebt ,dat je paard het hoofd scheef houdt, dan even de tandarts erbij halen. Ze heeft de leeftijd ,dat haar gebit behoorlijk in ontwikkeling is, dus een keer extra tandartsbezoek, juist in de fase van het aanrijden kan vaak wonderen doen!

Given

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 15:39

Maggy is net naar de tandarts geweest dus daar zal het niet aan liggen.
Verder heb ik ook gewoon begeleiding van Silva van der Wal, ik krijg les van haar. En aangezien ik een jeugdruiter ben en geen trainer ben, valt er voor mij ook nog genoeg te leren.
Als Silva staat te kijken als ik maggy rij, helpt ze me ook altijd wel weer even goed verder.
Kijk de theorie weet ik zelf ook wel goed, alleen de praktijk is natuurlijk weer heel wat anders.

Ik sprak laatst in Belgie een oude man van 68 die erg hoog in de dressuur sport zat en ook veel naar het buitenland ging zoals Frankrijk ( hij rijd overigens nog steeds).
Hij zij dit tegen mij: " Ik zal nooit in mijn leven leren paardrijden, maar ik zal het altijd blijven proberen "
Was het wel met hem eens Haha!

Ik heb al van veel mensen les gehad, ook in Amerika (Heb deel genomen aan de Youth Paint World Games en werd Reserve Champion in Horsemanship Railwork). Ik haal er voor mezelf altijd uit waar ik het mee eens ben. En als ik nu zo naar Maggy kijk ben ik echt wel trots op wat we samen al hebben bereikt Haha! 2 weken terug had ik jullie haar echt niet zo kunnen presenteren.
Maar tuurlijk neem ik ook hieruit wat jullie in de topic zetten weer mee in me training.

Dus bedankt

Maggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:30

Ook ik wil, als eigenares van Maggy, even reageren. Allereerst ben ik ontzettend blij met Rachelle, want zelf kan ik dit nooit voor elkaar krijgen (ben beginnend ruiter en niet meer de jongste).
Zoals jullie hebben kunnen lezen heeft Rachelle van diverse trainers verschillende zaken opgepikt en probeert voor elk paard individueel toe te passen wat voor dat paard het beste lijkt. Maggy heeft een hals-blessure gehad waardoor ze zich nog steeds wat stijf houdt, maar door training hopen we dit dan soepel te krijgen wat al heel veel verbeterd is.
En idd, wat Rachelle in die 2 weken al voor elkaar heeft gekregen, zijn we apetrots op. Ze is echt mega vooruitgegaan. Maggy was echt een stijve hark.
OK dan! Rachelle ik ben dolgelukkig met je OK dan! , maar dat weet je al. Komt nog bij dat je ook zo'n meiske dat open staat voor kritiek en er de nuttige tips uithaalt. Prima eigenschap!!!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:15

Ziet er goed uit en inderdaad geen hand naar je knie, o.a. om bovengenoemde redenen maar ook omdat je dan je zelf uit balans brengt en het paard met het bit op de zeer gevoelige tong en lagen pijnlijk kan raken. Met een hoge hand werk je in op de mondhoeken waardoor je het paard veel minder snel pijn zal doen en dus een betere reactie krijgt. Je hand mag ook weer niet te hoog komen, maar dit ziet er prima uit. Veel beter dan het lage handen werk, waarbij paarden gemeen op de lagen worden gepest met een vaak vastgezette hand. Dan trek je ze naar beneden, nu vraag je door de druk in de mondhoek, reactie van het paard is om te zakken en je houdt de schouder vrij en open, dus kan het dier veel beter blijven bewegen. Maar wel sneller loslaten en met je zit/ balans en benen je paard rechthouden en met je hand het liefst wat "pulserend" werken, dus niet vast zetten!
Met een lage teugel begrens je de hals en de schouder van het paard en dat is niet de bedoeling.

Ik leer het op deze manier van mijn trainer en dat bevalt mij en mijn paarden prima.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:27

Ik ben absoluut dressuurmuts maar heb helemaal geen probleem met je hand houding daar gebruik t zelf eigenlijk standaart in de training met name het losrijden vind idd ook wel dat je iets te laat bent in je reactie iets sneller reageren en dan leert zelf ook 10x sneller wat je van der wilt.
Wat me wel opvalt in het filmpje is dat ze niet 100% recht is ik zie een onregelmatigeheid rechts achter met name de sprong die ze heel stijf houd en meer vanuit der knie beweegt mss niet verkeerd om daar een keer naar (te laten) kijken voor het erger wordt.

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:07

Heey Meid!

Ziet er erg netjes uit hoor zeker voor een 3 jarige! Ga je der ook starten of dat niet? Wanneer zie ik je nou weer eens?

Liefs,