Basisconditie en afstandbepaling vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Basisconditie en afstandbepaling vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 19:57

Ik heb even een paar vraagjes:

- Er wordt gezegt dat elk paard met een basisconditie een kennismakingsklasse endurance zou moeten kunnen rijden. Mar wat is precies die basisconditie?

- Hoe bepalen jullie de afstand? Ik wil namelijk eens meedoen met een kennismakingsklasse en heb me al een beetje ingelezen. Ik rijd altijd in het bos maar zou dus echt niet weten hoeveel km ik rijd als ik een uurtje ofzo rijd. Hoe bepalen jullie dat?

- Ook wil ik weleens naar een onbekend bos in de buurt (bijv. Lage Vuursche, Den Treek). Maar deze bossen ken ik dus niet. Hoe zorgen jullie dat je op onbekend terrein niet verdwaald?

- Ik rijd een Fjord en die kan prima alleen naar buiten. Dan rijden we altijd heerlijk relaxt. Maar ik wil natuurlijk ook weleens samen rijden maar dan is ze altijd anders. Ze is sterker, wil graag voorop lopen en luistert niet meer naar mijn stemhulpen. Vaak als ik samen rijd stap ik ook alleen maar omdat ze er anders toch wel weer een wedstrijdje van maakt en dan rijd ik ook niet lekker. Hoe kan ik dit gedrag afleren? Ik vraag dit omdat je met een endurance wedstrijd natuurlijk niet altijd alleen rijd en ook weleens ingehaald wordt.

WendyBZ

Re: Basisconditie en afstandbepaling vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:01

Wat betreft de afstanden: www.afstandmeten.nl. Voor bepaalde gebieden zijn wel kaarten verkrijgbaar.

Het gedrag afleren, tsja, consequent zijn. Lachen

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 20:11

WendyBZ schreef:
Wat betreft de afstanden: http://www.afstandmeten.nl. Voor bepaalde gebieden zijn wel kaarten verkrijgbaar.

Het gedrag afleren, tsja, consequent zijn. Lachen

Super handige site!
Eigenlijk rijd ik maar heel weinig km.. Valt tegen Clown

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:14

WendyBZ schreef:
Wat betreft de afstanden: http://www.afstandmeten.nl. Voor bepaalde gebieden zijn wel kaarten verkrijgbaar.

Het lukt me wel de route uit te zetten, maar waar zit te knop "bereken het aantal km's" dan? Cool Blond

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 00:04

boven de kaart staat de afstand vermeld, die hoef je dus niet te berekenen, het staat gelijk vermeld na elk punt dat je aanklikt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:00

Miriam91 schreef:
Super handige site!

Dat is bij de meeste zo en waarschijnlijk valt het tempo ook flink tegen Haha! Ik dacht ook altijd dat ik enorm veel kilometers maakte voordat ik met de endurance begon. Ik maakte wel eens een tocht van wel 6 uur, maar ik heb het laatst eens nagerekend en het was nog geen 25 km Huilen van het lachen

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:14

Lenneke_ schreef:
Miriam91 schreef:
Super handige site!

Dat is bij de meeste zo en waarschijnlijk valt het tempo ook flink tegen Haha! Ik dacht ook altijd dat ik enorm veel kilometers maakte voordat ik met de endurance begon. Ik maakte wel eens een tocht van wel 6 uur, maar ik heb het laatst eens nagerekend en het was nog geen 25 km Huilen van het lachen

Maar hoe lang rijd je ongeveer over een kennismakingsklasse ?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:19

Die zit tussen de 27 en 38 km, afhankelijk van de wedstrijd en daar doe je ongeveer drie uur over.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:23

Kijk eens op www.bluebalance.nl Daar staat een calculator op waarmee je precie kunt uitrekenen hoe lang je rijdt als je met een bepaalde snelheid een bepaalde afstand rijdt.
Je kan het ook wel gewoon uitrekenen, maar dit is veel makkelijker

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:24

WendyBZ schreef:
Die zit tussen de 27 en 38 km, afhankelijk van de wedstrijd en daar doe je ongeveer drie uur over.

Dan lijkt het me opzich sterk dat een paard met basisconditie dit zou moeten kunnen. Gemiddeld 33 km in 3 uur dan moet je een flink tempo hebben..

Ik denk dat ik nog even doortrain Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:03

Je hebt nog even hoor, er zijn nu toch geen wedstrijden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:53

Miriam91 schreef:
WendyBZ schreef:

Dan lijkt het me opzich sterk dat een paard met basisconditie dit zou moeten kunnen. Gemiddeld 33 km in 3 uur dan moet je een flink tempo hebben..

Ik denk dat ik nog even doortrain Clown

dat is ongeveer 10km/h. Dat is echt niet snel hoor.
Als je paard een half uur aan een stuk kan draven, met 5 min stappen tussendoor en dan weer een half uur draven, kun je een klasse 1 gewoon normaal uitrijden.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:14

Tja, wat is basisconditie... Mijn uitgangspunt is ongeveer : je paard staat iedere dag minstens enkele uren in de wei met andere paarden, en je rijdt 3-4 keer in de week, waaronder minstens een buitenrit van 2 uur of langer op rustig tempo. Af en toe maak je langere ritten (3-5 uur). Ik denk dat dit voor veel recreatieruiters de realiteit is, en een gezond paard in die situatie kan i.m.o. een kennismaking à 8 km/u binnen de tijd uitrijden (mits de weersomstandigheden niet te extreem zijn en de ondergrond er een is die het paard gewend is).

Als je wil kun je dit opbouwen/versterken door met name de stukken draf te verlengen. Normaal als mensen een buitenrit maken is het heel veel stappen, af en toe een stukje draf, en af en toe een stukje (heel hard) in galop. In de endurance wil je juist een zo gelijkmatig tempo, en is het helemaal niet raar om een half uur of langer achter elkaar te draven (wat vaak betekent dat je door blijft draven als je bijv. een asfaltweg tegenkomt). In een tempo waarop het paard lekker doorloopt, maar niet te snel vermoeid of buiten adem raakt.

Het is even puzzelen om dat tempo te vinden soms, en het kan best een jaar ofzo duren. Je begint met je paard alleen, omdat hij zich dan niet gaat aanpassen aan het tempo van andere paarden. Later moet je je paard leren dit tempo ook vast te houden als er andere paarden voor, achter of naast hem lopen, als hij ingehaald wordt in draf of galop, als hij een ander paard in de verte voor zich ziet lopen etc. Hier gaat wederom vaak heel wat tijd overheen. Maakt hij zich te druk? Meteen terug naar de stap tot hij afgekoeld is. Heel consequent zijn hierin. En leer je paard op een los teugeltje te lopen, niet dat je hem constant moet tegenhouden, dat is supervermoeiend voor paard en ruiter. Inhouden en meteen weer loslaten.

natje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:37

en als je dan zolang gaat draven? moet je dan lichtrijden? in de verlichte zit of doorzitten? Ik ben echt een leek op dat gebied hoor...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 11:58

De meeste doen gewoon lichtrijden of een combi van lichtrijden en verlichte zit (mijn favoriet) Dus niet echt gaan zitten tijdens het lichtrijden, maar iets blijven staan.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:30

Ik denk dat je dat zelf kan bepalen. Wat voor jou het lekkerste is. Ik ga altijd graag lichtrijden, kan dit ook heel lang volhouden.