Hiervoor reden we nog samen met mijn dressuurzadel, hierop kon ik wat minder lekker ontspannen zitten, werd in een nogal dressuurhouding
gedwongen waardoor ik te stijf zat en voor mijn gevoel was dat voor Wodan niet fijn maar mij is ook altijd verteld dat het slecht is voor jonge paarden om veel door te zitten?Maar.....nu heb ik gister op ons nieuwe westernzadel gereden en ik kon zo ontzettend lekker en ontspannen doorzitten dat ik dat voor het eerst kleine stukken op Wodan heb gedaan en hij leek het allemaal wel goed te vinden en liep lekker relaxt door.
Ook heb ik gister voor het eerst wat meer gezeten in de galop, ook goed te doen.
Nu de vraag, is het nu zoveel slechter voor een jong paard, doorzitten?
Ik lees namenlijk zoveel verschillende dingen, bij lichtrijden krijg je eenzijdige belasting zeggen ze, hiervoor wissel ik dan ook steeds van been.
Maar lees ook geregeld dat doorzitten een zwaardere belasting is voor de jonge paardenrug?
Aangezien ik het beste voor Wodan wil ben ik hier erg mee bezig en ga ik er dus over twijfelen wat te doen.
Wat doen jullie, aangezien je bij western meer doet doorzitten, hoe hebben jullie dat dan aangepakt met jonge paarden?
Ik start in Januari met westernlessen en wil dan ook grag achter de dingen staan die ik doe....begrijp me niet verkeerd, wil natuurlijk niet constant doorzitten nu
maar eigenlijk heb ik tot nu toe nooit doorzitten gedaan in de draf alleen met een overgang.Is het nu wel of niet slechter?
*EDIT*
Ik heb Wodan zelf aangereden afgelopen zomer.
Heb hem in die 4 a 5 maanden ongeveer 25x bereden en meestal in het bos of een klein ritje in de bak.
Wodan loopt over het algemeen altijd ontspannen en rustig zonder veel druk, wel loopt hij uiteraard nog niet aan de teugel, wil graag dat hij eerst volledig op eigen benen kan lopen.
In de stap laat hij zo nu en dan wel al zijn hoofd naar onder zakken.
Ik rij niet meer dan 2x per week en soms slaan we zelfs een week over aangezien hij nog zo jong is en alles ontzettend goed gaat.
en volgens mij vond het het veel prettiger zonder zadel dan met.. laatst was er een heel stuk op tv dat het makkelijker en lichter is