[SGW] met welk zadel trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilandra

met welk zadel trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 21:48

Hallo,

Ik heb vroeger bij de pony's gecrossed en denk erover om dat nu weer op te pakken . De laatste jaren heb ik alleen dressuur gereden maar dat kwam vooral omdat ik paarden had zonder enig springtalent (of bereidheid) maar het paard dat ik nu heb vindt springen en crossen geweldig Knipoog

Toevallig ben ik ook toe aan een nieuw zadel en nu twijfel ik over het meest geschikte zadel. Eventing, spring, veelzijdigheid?

Hoe doen jullie dat, train je thuis met een springzadel, of is een eventingzadel veel fijner? En welke merken zijn fijn en ook nog redelijk betaalbaar?

MelanieB

Re: met welk zadel trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:03

Ik heb een vzh/richting springzadel van knightrider (250,-) maar dat was omdat ik snel snel even een nieuw zadel nodig had want die andere was gewoon niet fijn meer. (mn knieen kwamen eroverheen haha!)

En ik heb nog een bruin zadel, van Kentaur (olympic) die was 800,- goed betaalbaar dus en ben er echt super blij mee, heerlijk zadel!

Kentaur heeft ook nog eventing zadels. (http://www.kentaur.cz)

hier zie je het zadel wat duidelijker:

http://i374.photobucket.com/albums/oo18 ... C_0110.jpg

http://i374.photobucket.com/albums/oo18 ... C_0061.jpg

Maar ik gebruik m'n zwarte omdat nouja, ik cross altijd in het knalgeel, en bruin met knalgeel is niet echt geweldig. Tong uitsteken

Daarnaast word de bruine alleen op springwedstrijden gebruikt, en de zwarte op dressuur en cross.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 18:16

Bij de pony's reed ik altijd (dus trainen en wedstrijden) gewoon op een veelzijdigheidszadel, meer keus had ik ook niet. Nu ik een paard heb, hebben we daar een ander zadel voor moeten aanschaffen en dat is een springzadel geworden, omdat dat pretigger rijdt tijdens het springen en mijn houding dan aanzienlijk beter is. Meestal rijdt iedereen gewoon voornamelijk dressuur thuis, dat is op een springzadel niet zo ideaal, maar ook weer afhankelijk op welk niveau je dressuur traint. Ik kan het voorlopig prima met een springzadel doen. (Als ik M of Z dressuur zou worden is het weer wat anders, maar die ambitie heb ik eigenlijk eerst nog niet)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:46

Dressuur train ik thuis met dr.zadel. Springen train ik thuis met springzadel. Zo gebruik ik ze ook hetzelfde op de cross.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:18

Ik train en gebruik met wedstrijden: Dressuur op een dressuurzadel en springen en crossen op een eventingzadel (van Antares, echt super fijn maar zeker niet goedkoop) Wanneer je maar een zadel hebt en niet op hoog niveau start zou ik kiezen voor een goed springzadel, hier kan je ook wel dressuur mee rijden en dit is veel beter dan een veelzijdigheidszadel voor gebruik tijdens springen en de cross. (denk hierbij vooral aan je eigen houding en het niet storen van je paard op de sprong)

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:54

Thuis rijd ik dressuur met een dressuurzadel, en op wedstrijden ook.
Met springen en crossen rijd ik op een vzh zadel, en ik ben van plan om in januari een springzadel te kopen.
maar heb nooit geklaagd over een vzh zadel heb er M mee gecrosst.

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 12:59

Dank voor jullie antwoorden.
Ik denk dat het een springzadel wordt. Daar kan ik voorlopig prima uit de voeten. Het zit vooral tussen mijn oren omdat ik zo gewend ben om altijd op een dressuurzadel te rijden.

Maar met een springzadel kun je nog wel redelijk dressuurtrainen (gymnastiseren in ieder geval), springen met een dressuurzadel wil echt niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:44

dat laatste ben ik het 100 % mee eens, maar ik moet zeggen dat ik idd ook thuis dressuur met mijn dressuurzadel, en met springen er een springzadel op leg, horwel ik net als LZ ook met een vzh heb gecrosst.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:03

Ik heb een 2e hands prestige dressuurzadel, en een nieuw Henri de Rivel zadel! Als je niet de mogelijkheid hebt om 2 zadels te kopen, zou ik inderdaad voor een springzadel kiezen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:06

Dressuur rijd ik ook met mijn dressuurzadel.
Springen en crossen met springzadel.

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 11:31

AnneMieKe_89 schreef:
Ik heb een 2e hands prestige dressuurzadel, en een nieuw Henri de Rivel zadel! Als je niet de mogelijkheid hebt om 2 zadels te kopen, zou ik inderdaad voor een springzadel kiezen.

Bevalt het HDR zadel goed? Die staat ook hoog op mijn lijstje..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:08

wb merken, ik heb een Stubben Siegfried en daar zweer ik bij.

cobrst55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:15

Lielle schreef:
wb merken, ik heb een Stubben Siegfried en daar zweer ik bij.

dat is heel persoonlijk, mijn bovenbenen zijn dus te lang voor de Stubben op de een of andere manier, ik schuif zo met mijn knieèn over de voorkant heen Clown
Ik rij trouwens alles op een Euroriding luxor springzadel dus geen close contact, en deel met drie paarden 2 zadels (zitten trouwens allebei anders) vind het ook wel genoeg ook Knipoog

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:43

Grappig, ik heb zeker lange boven benen, en kwam juist bij de stubben edelweiss uit. Blijft idd iets persoonlijks.

Verder spring en cross is met dat zadel. Dressuren gewoon met m'n dressuurzadel (een eenvoudige van het ruitergilde).

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:44

Ik heb ook een Stubbe Scandica, speciaal voor mijn lange bovenbenen. Was het enige zadel waar ik niet met m'n knieen overheen ging Haha!

Ik rij Z1-dresuur met die Scandica en heb er geen problemen mee Bloos Wel zou ik, wanneer het budget het toelaat, er een dressuurzadel bij kopen maar zeker in de B en L, kan je goed meerijden met alleen een springzadel.

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:17

Ik heb ook de Stubben Scandica vanwege mijn lange benen. Had niet verwacht dat er nog iemand was die Z dressuur rijdt met een springzadel!

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:19

Ik heb ook alleen een springzadel, een Hulsebos. Dressuur rijd ik er dus ook mee, opzich heb ik er geen problemen mee, al kan ik er niet echt goed op doorzitten. Ik heb ook lange (boven) benen, en de Hulsebos zit wel prima.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:46

Ik heb te veel zadels Clown
Maar ik train eigenlijk alleen maar met mijn springzadels.
1 close contact geloof ik, dat is een italiaanse. (merk? geen flauw idee, maar geweldigste zadel die ik weet Ja )
En een rossner amerika.

cobrst55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 12:07

Ruudjw schreef:
Grappig, ik heb zeker lange boven benen, en kwam juist bij de stubben edelweiss uit. Blijft idd iets persoonlijks.

Verder spring en cross is met dat zadel. Dressuren gewoon met m'n dressuurzadel (een eenvoudige van het ruitergilde).

Ja Stubben of Stubben (zijn mijn onderbenen in verhouding zeker te kort kan ook al geen passende chaps krijgen omdat die allemaal te lang zijn Clown )

Ik heb ooit een Stubben Scandica vz zadel, springgericht gehad voor een paard met een enorme schouderpartij (geen springpaard) maar dit zadel lag dus echt niet goed op het volgende paard, dan maar eenzelfde merk springzadel???
Nee dus ....paste echt niet in combinatie paard-ruiter-zadel.
Wel jammer want ik vond die Scandica echt wel heel lekker zitten. Huilen

Mijn laatste zadel heb ik voor Max aan moeten schaffen en toen heb ik ook weer een Stubben (type weet ik niet) geprobeerd maar dit lag niet lekker op Max en ik kon niet kort genoeg met de beugels.Heb trouwens ook nog zo'n Prestige (wel erg prijzig) geprobeerd, daar had ik wel aan kunnen wennen, maar wil er wel dagelijks (dus dressuur) mee kunnen rijden en het gevoel hebben stevig te zitten (krijg je als je een daagje ouder wordt Koe ) en dat lukt beter op het zadel wat ik nu heb Haha!

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 16:25

leuk om te horen, het blijft allemaal erg persoon(paard)lijk.
Mijn paard heeft ook een enorm zwaar ontwikkelde schouderpartij en ze voelt zich duidelijk opgesloten als je er een dressuurzadel oplegt. ze gaat dan krampachtig lopen.

Dus springzadel it will be...

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 17:25

Ik heb een springzadel van stubben en ik cross er ook mee. ik neem aan dat je toch iets meer springt dan crossed en crossen kan op een springzadel ook hartstikke fijn

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:29

Ik heb nu nog een dressuurzadel van Hulsebos en wil binnekort ook graag een springzadel aan gaan schaffen, aangezien springen met een Hulsebos dressuur echt geen pretje is, al is het alleen maar een keertje in de bak.. Leuk is anders Clown ... Ben nog aan het rondkijken, het hoeft van mij geen A-merk zadel te zijn, als het maar prettig zit voor mij en mijn paard voor de keren dat ik met een springzadel (of eventingzadel) er op ga zitten.
Ik heb met Thor met een merkloos VZH zadel gecrosst, ging prima Lachen .

fellow2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:56

Ik rij dressuur met een dressuurzadel en spring met een springzadel.
Allebij bij mijn zadels zijn van kentaur en ze zitten super!!!
Kentaur is ook goed betaalbaar! Kentaur is eigenlijk hetzelfde als prestige
alleen veel goedkoper(kentaur is namelijk een namaak daarvan)

Maar even een vraagje: Wat is het verschil tussen een sprinzadel en een
eventingzadel? Ik wist namelijk helemaal niet dat je ook eventingzadels had

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:03

Oud topic.