[SGW] Trainen met stopwatch

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moniekk

Trainen met stopwatch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 18:01

Wie traint er met stopwatch?
Wat train je dan precies?
Zit er verschil in stopwatches, welke merken zijn goed, welke af te raden, wat kun je er allemaal mee?
En waar zijn die dingen verkrijgbaar (welke webshop?)
Een heleboel vragen dus Lachen
Hoop dat jullie me hier bij kunnen helpen!

Sim

Re: Trainen met stopwatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:59

Ik doe voornamelijk interval (galop)training met stopwatch.
Kijk eens in de shop van Canter Equipment, zij verkoopt goede klokken en zit hier ook op bokt.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:29

ik train wel eens in het bos met stopwatch als ik bijvoorbeeld een bepaald tempo moet rijden in de cross, aan het begin van het seizoen of als ik een klasse omhoog ga.

Pak dan de kaart meet een route uit en daar bereken ik dan de tijd bij die gereden moet worden. Heel effectief

Ik heb die hele grote gele stopwatch fijn ding gehaald bij emmers in belgie,
deze zijn bij veel winkels te verkrijgen maar verschillen ook heel erg in prijs soms wel meer als 10 euro verschil!!
je kan de tijd gewoon instellen en aflaten lopen en dan gaat hij pijpen als de tijd om is en dan telt hij vanzelf weer op
je kan hem op laten lopen dat hij per min piept
je kan hem als horloge gebruiken en er zitten nog wat functies op maar die gebruik ik eigenlijk nooit

als ik cross zet ik de optimale tijd erin en vraag aan de starter of hij duidelijk wil zeggen als het nog 10 sec is dan druk ik hem aan,
als ik dan vlak bij de finish ben weet ik dat ik nog 10 sec extra heb dan er op mijn klokje staat als je dan op 0 sec finisht dan ben je dus 10 sec te snel, voor mij werkt dit heel goed sinds ik dit doe ben ik iedere keer max 5 sec van de optimale tijd verwijdert, gorssel was ik precies op de optimale tijd en diepenheim net 1 tel te langzaam.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:06

Ik doe altijd bijv. de optimale tijd is 3.10 dan zet ik 3.20 op m'n watch.

en dan vraag ik of de starter het wilt zeggen als ik nog 10 seconden heb, dan druk ik hem aan en dat werkt voor mij wel goed. Ja

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:54

Ik heb het idee dat je je vraag omgekeerd stelt. Het doel zal niet het trainen met stopwatch op zich zijn. Ik denk dat het belangrijk is om te bepalen waar je op wilt trainen (sneller rijden, een vaster ritme, opbouwen, interval) en dan bekijken of je daar een stopwatch bij nodig hebt. Er zijn verschillende manieren om met je stopwatch te trainen, ligt er aan wat je wilt bereiken.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 19:54

Moniekk: ik ben het helemaal eens met sfranken. De vraag is inderdaad wát je wilt trainen en hoe je dat doet en of een stopwatch een goed hulpmiddel daarbij is. Hoe handig een stopwatch is, is ook afhankelijk van de omstandigheden waaronder je traint. Dus ... groeten Paul

MARKdeGROOT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:02

Voor een goede eventing webshop, ga naar www.allesvooreventing.nl

Je kan er eigenlijk alles vinden wat je nodig hebt voor de sgw!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 20:45

Ikzelf wil het gaan gebruiken bij longeren, 5 min links om 5 min rechts om omdat de tijd er wel vaker in loopt. ook met warmin up cooling down leek het me handig. dat je je bewust bent dat je wel lang genoeg aan de cooling down en warming up werkt enz

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:48

Dat kan met een gemiddeld sporthorloge ook. Ik heb een goedkope met stopwatchfunctie bij de Kijkshop gekocht. Dit ding kan vooruit en terugtellen dus kan je instellen wat je nodig hebt. Ik gebruik het ook in de crossen maar heb onderweg meestal geen tijd om te kijken Bloos

Voor het gebruik bij longeren hoef je absoluut geen duur eventinghorloge van 70,- aan te schaffen hoor Knipoog

Fietjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:17

Ik gebruik mijn stopwatch alleen bij galoptrainingen.
Ik heb zo'n stopwatch die bijna iedereen heeft voor het crossen. het is een gele.
Het fijne aan die stopwatch is dat hij hard piept als hij over de tijd is.
Mijn paard weet precies hoe laat het is als ze de stopwatch hoort. Tong uitsteken

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:22

Oud topic.