[WN] Importatie Amerika - België / Speciale kleur Quarters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lemmens

Importatie Amerika - België / Speciale kleur Quarters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 14:20

In mijn zoektoch naar een -speciaal gekleurd- Quarter merrieveulen kwam ik op Amerikaanse sites waar er blijkbaar meer aanbiedingen zijn, tegen veel interessantere prijzen dan in België en Nederland. Natuurlijk weet ik dat het niet in de eerste plaats om de kleur gaat bij de keuze van een paard, het is eerder een soort voorliefde voor niet alledaagse kleurcombinaties.
Kleuren waar ik naar zoek zijn alles behalve het vos, bruin, zwart, grijs (dan vooral buckskin, palomino, grullo, cremello,...).
Wanneer ik zoek naar paarden met een 'anders dan anders' kleurtje, betaal je ofwel extra voor de kleur ofwel heb je een 'zus en zo' afstamming.

Zijn er mensen die ervaring hebben met (pleasure of all-round) Quarters in een ander kleurtje of is mijn zoektocht onbegonnen werk?

Wanneer ik interesse zou hebben in het importeren van een Quarter uit Amerika, waarop moet ik dan letten? Zijn er mensen met ervaringen op dit gebied? In welke prijsklasse moet ik denken? Is zo'n importatie veilig voor het paard, maar ook voor jezelf (vb: paard komt mank aan: wiens verantwoordelijkheid)?

Als dit laatste onbegonnen werk is, zijn er fokkers in België of Nederland die niet terugdeinzen om het kleurrijke in de Quarter te verruimen en zo ja, waar vind ik die?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

_Vanes_

Re: Importatie Amerika - België / Speciale kleur Quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 15:55

Wat had je gedacht uit te geven voor een "leuk kleurtje" all-around quarter?
Denk bij het importeren van een Quarter vanuit de USA, dat daar zo'n € 4500,- zeker bij komt.
Rontgelogisch keuren is in de USA ook veel duurder.

Net als dat je in Nl/Europa koopt ,geldt ook dat transport je eigen risico is, dat zou je kunnen verzekeren.
Bij aankoop laat je (vlak voor transport) minstens klinisch goedkeuren en bij hogere bedragen ( € 10.000,- of meer) is rontgenlogische goedkeuring ook aan te raden, omdat je het paard anders niet verzekerd krijgt.(zou je dat willen)

Verder kan je allerlei nederlandse en europese verkoopsstallen/sites afzoeken en zo ook de verkoopsites in de USA.
Bij sommige sites kan je een specifiekere selectie doen, dus bv op kleur.

even een voorbeeldje, ik ben opzoek naar een grullo quarter horse:
http://www.westerninfo.de/index.php?Sta ... mit=Suchen

hier in de USA:
http://www.dreamhorse.com/show_list.php ... rm_rows=30

of hier, kan je niet selecteren, wordt dus bladeren!
http://www.wittelsbuerger.de/westernbiz/forsale.htm

hier nog een paar QH's
http://www.westerngids.nl/modules/catad ... ?cat_id=26

of googlen:
http://startgoogle.startpagina.nl/?q=+q ... e=geentaal
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 28-11-08 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:05

Wij zijn vorig jaar ook op zoek geweest naar een allround quarter voor mijn dochter en hebben, na het bekijken en testen van enkele 10 tallen quarters, ten slotte een ........paint merrie gekocht en hebben er alleen spijt van als we moeten trachten haar wit proper te krijgen.
De afstamming van paints is gelijklopend met deze van quarters en je krijgt er de unieke tekeningen bij. Onze Splash is een echte quarter kwestie bouw en karakter : stevige bouw, serieuze kont, cool, leergierig en mensvriendelijk en als we ergens met haar komen zegt iedereen : "ooo kijk nu, zo mooi, vooral die twee blauwe ogen".
Als je een "andere" quarter zoekt denk eens aan een paint, meer info op de website van de Dutch Paint Horse Club http://www.dutchpainthorseclub.com
De volle broer (ruin, 2,5 jaar) van onze paint staat te koop.

Voor import van quarters vanuit de VS is er in nederland een firma die daar ervaring mee heeft maar ik ken haar naam niet van buiten, zij hebben in de VS een ranch.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:15

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:24

Er zijn in Europa toch genoeg leuke Buckskins en Palomino's te krijgen? Die zijn niet echt heel bijzonder.
<------- Ik heb zelf ook een Palomino Quarter.
Andere kleurtjes zijn er ook wel.
De paarden zelf zijn in de VS wel goedkoper, maar er komen inderdaad zo veel kosten bij voor het vervoer dat het bijna niet meer loont.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:39

Palomino's en buckskin komen idd wel meer voor hier, de grulla's en cremello's zijn er niet zo heel veel.
En die wat er zijn, moeten ook maar net te koop zijn! Knipoog Haha!

lemmens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 16:48

Alvast bedankt voor de reacties!
Het is inderdaad zo dat er wel leuke paarden zijn, maar je moet ze vinden! Dus bij deze: tips voor leuke (weanlings of yearlings) Quartermerries zijn steeds welkom!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:52

Import is prima te doen, mijn paint hengst is ook, via Nedpoint, naar Nederland gekomen.
De paarden zijn nu prima betaalbaar in de VS, maar denk inderdaad aan bijomende kosten van ca. 4000 a 5000 euro. Daarbij moet je ook nog een betrouwbare fokker zien te vinden. Dus je moet er of zelf heen en via via goede adressen vinden of iemand vinden die voor jou daar gaat zoeken, en dat kost ook extra geld.

Mijn paard heb ik als veulen gekocht bij een fokker die ik al kende, wat dat betreft was het risico minimaal, en heb ik daar een paard aan wat qua kwaliteit hier in Nederland niet of nauwelijks te vinden is ( behalve met bijbehorend prijskaartje) maar zo via internet of op de bonnefooi zou ik je niet aanraden. Er zijn in de VS veel goede paarden te koop maar zeker zoveel slechte.
Hier in Nederland zijn ook genoeg fokkers die "aparte" kleuren fokken, zolas champagne, palomino, buckskin. Maar denk er wel aan dat een mooi kleurtje extra geld kost, zowel hier als in de VS, voor hetzelfde paard met een aparte kleur betaal je zo 1000,- extra, als het niet meer is.

Bijv. in Nederland: http://www.double-j-paints.com/ voor aparte kleuren.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:49

Ik heb een QH palominoveulen en heb niet meer betaald dan moest ze vos of bruin geweest zijn. Maar ik was ook niet op zoek naar een speciale kleur, ik had zelfs liever gewoon sorrel gehad...
Maar ze sprak me enorm aan en ze heeft ook een goede afstamming voor de prijs die ik ervoor betaald heb. Dan maakt kleur voor mij echt niks uit.

Ik denk wel dat er momenteel een Viv's Dun It merrieveulen op Kapaza staat, ook palomino. Misschien is dat wel iets? Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:03

Ja het is jammer dat de 'postzegel' zo duur is, want het is vaak heel leuk shoppen aan de overkant van de plas.
DreamHorse is dan ook een hele gevaarlijke site Knipoog
ElCid schreef:
Daarbij moet je ook nog een betrouwbare fokker zien te vinden. Dus je moet er of zelf heen en via via goede adressen vinden of iemand vinden die voor jou daar gaat zoeken, en dat kost ook extra geld..

Óf je doet alles vanachter je PC en krijgt binnen 2 maanden een mooie aparte bonte én drachtige merrie thuis afgeleverd Knipoog

Desapaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:06

DubbelDun schreef:
Óf je doet alles vanachter je PC en krijgt binnen 2 maanden een mooie aparte bonte én drachtige merrie thuis afgeleverd Knipoog

Haha.... inderdaad Vork 2 weken langer heeft het eigenlijk niet geduurd voor mij Haha!
dan heb ik het over mijn "Broker". ik heb ze nu een dikke week thuis staan en ze is echt super.
Een parchtige paint merrie met 2 helder blauwe ogen en drachtig voor 2009 Clown
Ok ze komt dan wel niet van de USA maar van Canda
Het fijne is dat ik met haat eigenaar een prijsafspraak had all-in
transport, keuring,douane-kosten BTW enzo.... afgeleverd Shiphol Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:24

@Desapaints: dat zijn mooi afspraken.
Canada komen hele leuke paarden vandaan Knipoog Ik hoop dat die van jou net zo'n mooi veulen krijgt als die van mij toendertijd Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:44

Ik heb mijn merrie ook geimporteerd via Nedpoint Quarterhorses. Prima geregeld allemaal Ja
Laat je paard rontgelogisch keuren, dan sturen ze de afbeeldingen digitaal per email en kun je die weer doorsturen aan de verzekering hier zodat je je paard in de verzekering neemt.
Je paard moet zowiezo een maand in quarantaine bij Nedpoint en dan is een verzekering erg fijn, je weet nooit wat er gebeurd.
Ik vlieg affentoe paarden voor Nedpoint en het is voor de paarden heel intensief maar prima te doen. Ze zijn echt wel moe als ze aankomen maar herstellen snel.

Ook ik heb via internet geshopt, was niet opzoek naar een kleurtje maar naar een goede pleasure merrie. Toevallig ging een goede vriendin van mij naar Nedpoint en de merrie die ik op het oog had stond daar in de buurt. Zij is gaan kijken, heeft haar gefilmd, filmpje op You Tube gezet en zo kon ik haar hier bekijken. Ik heb haar daarna gekocht en toen alles geregeld via Nedpoint.

Edit; bedenk wel dat als je een ruin importeert je extra belasting moet betalen. Je kunt dus het beste een hengst of een merrie kopen, dat scheelt een hoop geld.

Veel succes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:23

Een hengst importeren mag dan belastingtechnisch in teressanter zijn, maar of je goedkoper uit bent als je daarna de kosten van castratie nog krijgt is dat nog maar de vraag of je goedkoper uit bent.
En dan hebben we het niet over de risiko's die dát weer met zich mee brengt.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:37

Horse Service International in- en exporteert ook.
Ik heb Blondy destijds via hun met mij mee laten verhuizen naar Californië, USA.
En ook (helaas....) weer retour hier naar toe Haha!
Dit is hun site: http://www.horseservice.nl/NL/home.php
Effe bellen en vragen naar Peter.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:30

Ik zal al veel goede tips staan, maar wilde zelf ook nog een paar neerzetten. Ik kan inderdaad www.double-j-paints aan raden. Justine heeft hele mooie paarden te koop in aparte kleuren!

Ik heb zelf goede ervaringen met importeren van paarden. Ik heb twee uit Canada laten importeren, en dat verliep goed.
Ik heb op het moment drie paarden in de V.S., en als ik die naar Nederland zou laten overvliegen, zou ik dit via Nedpoint doen. Zij hebben een goede reputatie. Het kost volgens mij 4000 dollar per paard. Ik vond het niet duurder om mijn paard te laten keuren in de V.S., maar de prijzen kunnen inmidels verandert zijn.

Een goed en betrouwbaar contact is inderdaad belangrijk. Ik verblijf zo'n 6 maanden per jaar in Oklahoma, en ik ben eerder tussenpersoon geweest tussen de koop van een nederlander en amerikaan.

Succes met je zoektocht!

lemmens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 18:39

Dank alvast voor detips! Ik ga er zeker werk van maken om ze allen rustig te doorspitten.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 18:45

Waarom betaal je eigenlijk meer belasting voor een ruin?

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:40

De prijs voor Nedpoint transport is duurder dan 4000 dollar hoor. Wij vliegen regelmatig paarden met hun..

Waarom een ruin duurder is is omdat hij zich niet voort kan planten en als sportpaard gezien wordt dus daarom een hoger BTW tarief gerekend zal worden. Een ruin binnen laten komen kost je 1000 euro dus 300 meer.. Omdat je zowiezo kosten betaald op schiphol kosten merrie en hengst is 700 euro.

Merries en hengsten planten zich wel voort zegt men en kun je op 0 tarief binnen laten komen (zakelijk) en 1 procent voor particulieren..

Dollar is lang niet zo gunstig meer en dus veel minder aantrekkelijk om over de plas te kopen. En inderdaad de keuring is ruim het dubbele betreft kosten als je keurt zoals wij dat in Europa doen.

En wij kunnen ook mooie kleurtjes fokken hoor...

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:43

Bedankt voor je uitleg Anika! Het is duidelijk zo Ja Alleen zoals Dubbeldun al zei dan, zou het voor mij ook geen argument zijn om dan maar een hengst te nemen. De castratie is NL en eventuele nasleep brengen ook zo zijn kosten mee Knipoog

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:49

Graag gedaan!

Voor die 300 euro extra zeker niet dat risico nemen inderdaad!

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 00:41

Ik heb vorig jaar een prijsopgave van Nedpoint gekregen en toen rekenden zij 4000 dollar per paard. Dan zijn de prijzen sindsdien dus gestegen.

Voor een keuring heb ik 4 jaar geleden 200 dollar betaald, volgens mij week dat niet veel af van Nederland. Maar ik kan dat verkeerd hebben natuurlijk!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 08:22

Een totale keuring met x-rays en alles betalen wij altijd zo'n 800 a 1100 dollar soms nog wel iets meer als we pech hebben.. Keuring in Nederland zo uitgebreid kost 350 euro..

4150 dollar kost het zie ik net in de contracten daarbij komen meer kosten omdat het paard eerst bij Nedpoint moet komen en ligt dus aan de rit wat er nog bovenop komt..

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 08:27

Wij betaalden 4500 dollar via nedpoint en de keuring.....rontgenlogisch laten keuren was ruim 1300 dollar,daar schrok ik dus flink van.Transport binnen Amerika vond ik ook behoorlijk prijzig,Wij hadden inderdaad een goede tijd, omdat de dollar toen op 1,58 stond,dat scheelt wel wat met nu.
En ik zie nu in Nederland ook hele leuke paarden te koop die niet te duur zijn.Het is maar net wat je wilt en wat je zoket en hoe lang je daar de tijd voor neemt/hebt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:48

Ik heb een rontgenologische keuring laten doen en die was destijd $675,= (toen omgerekend zo'n €400,=). Alle foto's werden digitaal toegezonden en kon ik zo doorsturen naar mijn verzekering.
Vond ik dus best meevallen....