Hoe les leuk houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brudoe

Hoe les leuk houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 10:06

Binnenkort begin ik met lesgeven aan 2 kinderen met pdd-nos(krijgen apart les).
Hebben jullie misschien een idee om de les leuk te houden? Veel verder dan x buitenritje,voetballen en gymen op het paard kom ik nog niet..

ikenindi

Re: Hoe les leuk houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:07

poetsen en gewoon omgang met t paard is wss ook al leuk?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:08

parcourtje met balkjes en pionen
zonder zadel rijden
les in longeren
springen
grondwerk
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 21-11-08 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 10:09

Ze betalen om een uur les te krijgen,poetsen doen ze zowieso voor dat de les begint.
Helpen zelf bij het zadelen enz. Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:18

Gekke oefeningen op het paard, zoals draaien met de armpjes, tenen aantikken, oren van het paard kriebelen, liggen, dameszit, achterste voren zitten, staan, och je kunt het volgens mijn neefje zo gek niet bedenken of het kan, en trots dat ze dan zijn. Moet je wel een heel braaf paard hebben.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 10:24

Zitten al leuke dingen bij! Paard is gelukkig bom en bomproof.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:07

Even denken wat ik altijd op ponykamp met de kids deed tijdens de lessen. Het meeste is eigenlijk al genoemd, volgens mij kun je voorlopig nog wel vooruit. Oefeningen doen op het paard aan de longe is altijd leuk of voltige (ik weet niet of je paard daar geschikt voor is). Je kunt ook een leuk stuurparcourtje maken (L-leggen in balkjes, slalommen rond pionnetjes, afstappen, iets oprapen en weer opstappen en verder rijden).
Als je het echt niet meer weet is het misschien ook een keer leuk om het paard te 'versieren' Haha! (lees: eerst heel goed borstelen, dan vlechtjes, staartjes, linten, slingers en verkleedkleren).

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:34

Indderdaar gewoon allemaal leuke spelletjes met de paarden doen... Een parcourtje maken met balken en dan mag het paard bijvoorbeeld niet over de balk heen.

Je kan echt zoveel bedenken wat je kan doen met een paard haha. Veel zijn er hierboven al genoemd.

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:52

Ja of stoelendans (ik weet alleen niet of ze goed kunnen afstappen enzo).
Maar je kan ook bijvoorbeeld het stoplicht-spel doen, dan roep je bijvoorbeeld "rood" en dat is dan halthouden en oranje stap en groen=draf enzo

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:01

Mischien heb je de mogelijk om muziek te draaiien? Dat is echt heel leuk, en laat ze dan op de maat van de muziek rijden ofzo.

Of een keertje een pas de deux, en dan ook op de muziek. Lachen

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:10

Annemaria Koekoek. Behendigheidsparcourtje (bekertje water van een tafel pakken en zo snel mogelijk met een zo vol mogelijk bekertje naar een tafel aan de andere kant van de bak rijden en daar neerzetten. Kijk eens in het boekje 'Spelletjes met Pony's van Franka Zeelen. Staan hele leuke dingen in!!! Als je wilt kan ik de inhoudsopgave hier wel neerzetten.

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:15

Als de kids niet zo makkelijk op en af kunnen stappen, kan je ook stoelendans doen met balkjes in de bak...
Als de muziek stopt moeten ze de pony met de voorbenen voor de balk en de achterbenen achter de balk hebben staan...

Ook kan je verschillende soorten muziek opzetten (als je een installatie daar hebt) en kijken of het de kids lukt om de pony's in de maat van de muziek mee te laten lopen...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:25

Autistische kinderen zijn niet motorisch gehandicapt hoor, dus afstappen moet prima gaan. Alleen is structuur normaal heel belangrijk dus hoe het overzichtelijk en duidelijk.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:16

Ik denk dat je het doel van de lessen als leiddraad moet gebruiken. Waarom rijden deze kinderen? Is de les als therapie bedoelt of alleen voor het plezier? Les geven aan kinderen die voornamelijk voor de therape rijden, is anders dan voor kinderen die voor het plezier rijden. Vanuit het betreffende oogpunt geef je les. Houdt hierbij goed in de gaten dat structuur ontzettend belangrijk is voor de doelgroep. Binnen de normale structuur kun je oefeningen invoeren. Ik werk zelf veel met balken en pilonnen om het rijden 'visueler' te maken. Gedacht kan worden aan slalommen, tussen balken door stappen, cavaletti's etc. etc. Succes!

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 12:38

Paarden voetbal! met zoon grote fysiobal! Bij ons op de maneges hier is dat heel geslaagd voor de kinderen:D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:37

Ik denk dat Tijgertje hele goed punten aanhaalt. Lachen

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 08:11

Tijgertje bedankt voor het goede advies! Die pionnen zijn indd erg handig voor ze Lachen

sillyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:43

veel afwisseling

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:01

Juist niet te veel afwisseling!
Een vaste opbouw, en daarbinnen evt. alternatieven bieden, dus hetzelfde soort onderdeel net een beetje anders aanbieden. Lachen

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:23

brudoe schreef:
Tijgertje bedankt voor het goede advies! Die pionnen zijn indd erg handig voor ze Lachen

Succes Brudoe!

M_anoonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:16

Kan je niet een spelletje met ze doen? Zoals annemaria koek koek? dat word bij ons wel veel gedaan op de manege, of dat je zegt van stap 1 , 2 ,3 en dat ze dan moeten stappen, en bij draf en halt etc. Zulke dingen?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 17:27

Dat van die structuur is inderdaad heel belangrijk denk ik. Deel je uurtje altijd heel zorgvuldig in met een vast patroon. Zorg ook dat je nieuwe dingen altijd op dezelfde manier uitlegt en dat ze op de momenten dat je het uitlegt niet te veel dingen tegelijk moeten doen ( laat ze bij jou halthouden bijvoorbeeld telkens als je iets nieuws gaat uitleggen)

reggie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:37

ga bijvoorbeeld:springen of ga lekker met ze het paard een mooie beauty beurt geven. ga hem borstlen leer wat ze wel en niet meten doen!

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:22

Ik vond vroeger springen heel leuk! Knipoog
Ik weet niet of je daar wat aan hebt?

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 12:33

sonjim schreef:
Autistische kinderen zijn niet motorisch gehandicapt hoor, dus afstappen moet prima gaan. Alleen is structuur normaal heel belangrijk dus hoe het overzichtelijk en duidelijk.

Hoi
Mijn zoontje is autistisch en heeft wel degelijk problemen met zijn motoriek,zowel de grove als de fijne motoriek.
Vaak hebben kinderen met autisme moeite met de motoriek,bewegen ook vaak houterig.

Mijn zoontje heeft met ponyrijden totaal geen balans,en ook een slecht evenwicht.
Gelukkig heeft hij een ontzettend braaf dartmoortje,wat zich helemaal aan hem aanpast.

Mijn zoontje rijdt gewoon mee in de les van de ponyclub,en vindt het heerlijk om iemand achterna te rijden
in draf.
Nette voltes en stelling etc,daar is hij totaal niet mee bezig en dat hoeft ook niet,als hij lekker aan het draven is,
is hij helemaal ontspannen en daar gaat het om.

Misschien dus een tip voor jou om je leerlingen iemand achterna te laten rijden.Bij mijn zoontje werkt dat echt ontspannend!

Succes ermee,
Groetjes Claudia